Vet inte vad jag skall tycka direkt!!

Sv: Vet inte vad jag skall tycka direkt!!

Tilde vaknar om man lägger ner henne "normalt" hon tycker det är obekvämt/obehagligt och jag är bombsäker på att skulle bebisarna som ligger med fötterna under hakan ogilla det skulle de visa det.

Gulligt med bilderna är att barnen ser så trygga ut.
anne_geddes_html.jpg

Det är säkert varken obekvämt eller obehagligt, just eftersom barn är så mjuka i kroppen. Och den posen barnen har på den första bilden har jag aldrig sett ett spädbarn ha i vaket tillstånd för egen maskin.

Det jag vänder mig emot är det oetiska, integritetskränkande.

Som sagt, skulle du själv vilja bli fotad på det sättet? När du vaknar på morgonen inser du att en fotograf varit i ditt sovrum, klätt ut dig och lagt dig i diverse poser, och sen fotat dig? Trevlig upplevelse eller inte?

Tilde vaknar om man lägger ner henne "normalt" hon tycker det är obekvämt/obehagligt och jag är bombsäker på att skulle bebisarna som ligger med fötterna under hakan ogilla det skulle de visa det.

Gulligt med bilderna är att barnen ser så trygga ut.
anne_geddes_html.jpg

Just denna bilden och en del av de andra gillar jag.

Jag har varit inne på hennes hemsida nu och måste nog säga att en hel del av bilderna var riktigt vackra

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser inte skillnanden att klä sin bäbis i vanliga kläder eller vingar och sen lägga den på ett visst vis, så länge den inte har fysiskt ont av det.

Tror inte att en bäbis kan få psykiska men heller, om inte föräldrarna drar fram bilderna det första det gör tex när ungen får sin första tjej/kille. ;)

Att jämföra att man skulle göra samma sak emot en vúxen tyker jag är att jämföra äpplen och päron, visst skulle jag ta illa upp ifall någon gjorde så emot mig som vuxen, bytte kläder på mig och fotade mig i sömnen och liksom om någon bytte kläder/ blöja på mig när jag sov, men det tror jag ingen bebis tar skada av.

Sen håller jag med dig att det var fel av mig att dra upp foton på döda foster, det är en helt annan diskussion.

Men om det handlar om val som vuxna gör åt sina barn, när de inte har någon förmåga att påverka, tycker jag att det skulle vara bättre om barn blev behandlade som individer och vad som kan vara deras vilja blir medtagen i beslutet.

Jag personligen skulle inte ta illa upp om mina föräldrar hade låtit tagit sådana bilder på mig som bebis, men det kunde de inte veta då.

Så frågan är väl vilka val man har etiskt och moraliskt rätt att göra som förälder, åt sina barn, så länge ens barn inte kan göra det själva?

Min personliga åsikt är tex att man inte har rätt att döpa sina barn, innan de själva kan säga att de vill det.

Vill barnet döpa sig det som tex 7-åring, men sen ångrar sig i högstadiet, tycker jag inte spelar någon roll, för att man har rätt att bestämma och ändra sig för saker oavsätt hur gammal man är.

Jag kan inte säga om det är rätt eller fel av föräldrarna att låta det tas sådana bilder på deras barn, men fotografen i mig gillar fortfarande bilderna.

Kram, Maya

Och fotografen i mig tycker att de överlag har för mycket gull och för lite konstnärligt innehåll. Vad vill fotografen berätta, mer än att bebisar är söta?

Och fotografen i mig tycker att de överlag har för mycket gull och för lite konstnärligt innehåll. Vad vill fotografen berätta, mer än att bebisar är söta?

Det man får en känsla av när de ligger hoprullade i bollar och är så unga är att, såhär måste de ha legat när de låg inne i magen bara några dagar tidigare, fast då låg troligen de flesta upp och ner:p

Tror det är därför hon valt de hängande påsarna av olika varianter för att förstärka intrycket av att barnet formar sig efter livmodern.

För övrigt är det bebisar på bilder, tror inte de mår dåligt, men jag skulle inte orka titta på hundra av dem, om det inte var min egen bebis...

Jag tänkte samma.

Off t

Jag var tvungen att testa och skicka länken till några kill och tjejkompisar.
Tjejkompisarna var mer än nöjda med gulligheten *åååhhh vad guuuuulligt* medan killarna mer ställde sig frågande till om det var något speciellt de förväntades reagera på. De fick inte ut något av att titta på bilderna, tråkiga och intetsägande var betyget.

Så vi fotar inte barn förrän de vet vad en kamera är? Jag skulle inte tycka om att bli uppkastad på en bänk och få ett blöjbyte heller, så att jämföra mellan barn och vuxna känns lite snett. Är det så mycket värre att bli fotad sovandes än placerad naken på ett fårskinn och fotad? Bebisen vill väl inte göra något av det om den fick välja.

Tar barnet skada av detta? Tveksamt.

Men poängen är inte att barnen tar skada. Lik tar inte skada av att man klär ut dem och lägger dem i lustiga positioner heller, men nog skulle du reagera om du fick veta att begravningsentreprenören gjort så med dina avlidna anhöriga?

Det är inte att bli fotad sovandes, det är att bli utklädd och lagd i lustiga positioner, och sedan fotad.

Det handlar om integritet och respekt för människor, oavsett ålder.

Det är inte att bli fotad sovandes, det är att bli utklädd och lagd i lustiga positioner, och sedan fotad.

Jag har faktiskt aldrig reagerat på bebisar men däremot opponerar jag mig mot bloggblottandet av familjens alla medlemmar.
Jag har meddelat mina vänner att jag inte vill figurera på deras bloggar, bilder de har på mig är personliga och inte för allmänt blottande.
Lika bra att säga till för gemene man verkar inte tycka det är något att reagera över.

Det jag gillar är fantasin runt bilden, att det ser ut som bebisen är så liten att det får plats i en ros tillexempel.

Kram, Maya

Som sagt, skulle du själv vilja bli fotad på det sättet? När du vaknar på morgonen inser du att en fotograf varit i ditt sovrum, klätt ut dig och lagt dig i diverse poser, och sen fotat dig? Trevlig upplevelse eller inte?

Jag blir alldeles lycklig av dina inlägg, där du försvarar bebisars personliga ingegritet! Jäklar, vilken sällsynt argumentation!

Några av bilderna ser det faktiskt ut som om de skulle kunna ligga kvar i magen och de tyckte jag var rätt vackra och talande, men som sagt jag har svårt för att veta vad jag tycker rent spontant

splash1.jpg

...

EXAKT! :bow:

Jag blir illa berörd över den frihet man tar sig. Visserligen kan inte ett vaket nyfött barn misstycka särskilt mycket, men det är ändå mer ok att fotografera när barnet är vaket. Någon slags medvetenhet finns ändå om vad som händer och det känns för mig viktigt att man "frågar först". Ett vaket barn kan man inte hålla på med hur man vill utan att det till sist protesterar om det inte är nöjt.

Att "passa på" när någon sover är oetiskt och respektlöst, tycker jag.

Så vi fotar inte barn förrän de vet vad en kamera är? Jag skulle inte tycka om att bli uppkastad på en bänk och få ett blöjbyte heller, så att jämföra mellan barn och vuxna känns lite snett. Är det så mycket värre att bli fotad sovandes än placerad naken på ett fårskinn och fotad? Bebisen vill väl inte göra något av det om den fick välja.

Tar barnet skada av detta? Tveksamt.

Men en kränkt integritet handlar inte om fysiska skador. Det är känslan av att man hanterats som en sak som är motbjudande och olustig.

Jag skulle personligen inte byta blöja hur som helst på mitt lilla barn heller. Självklart har nöden ingen lag, men finns det möjlighet att dra sig undan så gör jag det. Varför visa upp sitt barn hur som helst inför andra?

Jag tycker Mabuse har helt rätt i att integriteten inte har någon ålder. Det gäller nyfödda såväl som 99-åringar med Alzheimers. Vissa saker gör man inte. :( Kanske är tom respekten för integriteten än viktigare när vi handlar kring värnlösa och sårbara personer?

Konstnärligt tycker jag William Wegmans foton är intressantare då, han fotar ju sina hundar på ett liknande sätt, men för det första är hundarna vakna och med på vad som händer, för det andra så fotar han inte i första hand för att det ska vara gulligt, utan ger genom sina foton också en kommentar till hur vi egentligen betraktar och använder oss av andra (djur). De är söta/vackra men lite obehagliga närde är som bäst. Eller Rauschenbergs berömda get t ex, som man också kan se som en kommentar till vårt sätt att använda andra.

Jag älskar både W W och Anne Geddes. Sen tycker jag man kan fundera på hur mycket hundarna är med på det han gör. De förstår ju inte innebörden i att fotograferas och vad som händer med fotona. På tal om WW så har jag en adressbok där han lagt hundar så att de bildar bokstäverna A - Z. På flera av bilderna tycks hundarna blunda, kanske sover de. Lika hemskt som de nyfödda barnen då, antar jag.

Blev förvånad över AB:s omröstning att så många tyckte nej, Jag tycker detta är helt ok och har själv tagit massor av bilder på mina sovande barn, dock inte så här konstnärliga.

Det är säkert varken obekvämt eller obehagligt, just eftersom barn är så mjuka i kroppen. Och den posen barnen har på den första bilden har jag aldrig sett ett spädbarn ha i vaket tillstånd för egen maskin.

Ärligt talat, jag tycker inte man kan jämföra att fota små barn sovandes och vuxna. Då skulle man ju inte kunna fota små barn alls eftersom man aldrig kan få ett Ok av dem, de kan man ju inte kommunicera med på det sättet.

Vi har låtit fota våra söner nakna hos fotograf när de var små men jag skulle inte vilja fotas naken (ok, jag gjorde det som gravid), var vi hemska och gjorde fel? Jag skulle inte fota vår 4-åring naken hos fotograf mot hans vilja idag men ångrar inte att vi gjorde det då han var 2 veckor och låg på pappas arm.

Det räcker nog för att X antal föräldrar ska betala X antal kronor per köpt bild och fotografen kan försörja sig.

Jag har faktiskt aldrig reagerat på bebisar men däremot opponerar jag mig mot bloggblottandet av familjens alla medlemmar.

Håller med dig!
Tycker det är fantastiskt med föräldrar som skapar bloggar åt sina bebisar och sedan så gott som dagligen berättar om barnens vedermödor med bilder och allt.

Jag älskar både W W och Anne Geddes. Sen tycker jag man kan fundera på hur mycket hundarna är med på det han gör. De förstår ju inte innebörden i att fotograferas och vad som händer med fotona. På tal om WW så har jag en adressbok där han lagt hundar så att de bildar bokstäverna A - Z. På flera av bilderna tycks hundarna blunda, kanske sover de. Lika hemskt som de nyfödda barnen då, antar jag.

Nja, för jag tycker att han i sina bästa bilder också gör en kommentar till hur vi egentligen behandlar vår omgivning, just genom att driva gestaltningen av hundarna till sin spets. Hans bilder är inte enbart till för att vara gulliga, vilket jag tycker dessa bebisbilder verkar vara. De är också en besk kommentar till människans behandling av omvärlden. Han har en konstnärlig ambition med bilderna utöver gullighet, vilket gör dem intressantare.

Sen är det hundar han fotar och inte människor, det gör också skillnad. Jag har sett hur han jobbar med sina hundar, och nej, de sover inte. De är tränade för uppgiften, så han kan lägga dem i den position han vill ha dem, och sen sitter de still. De är absolut med på uppgiften, för annars skulle de ju hoppa ner när han går till kameran, så de sitter inte i positioner de inte vill sitta i. Det är ett jobb tillsammans med husse för dem, ungefär som när andra hundar tävlar lydnad eller spårar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·
Hästmänniskan I höstas slutade min underbara medryttare Domme. Hon skulle äntligen få köpa en egen häst=) Jag var precis lika glad som hon var och vi...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 567
Senast: MaRomer
·
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar