Vet inte vad jag skall tycka direkt!!

Sv: Vet inte vad jag skall tycka direkt!!

Ärligt talat, jag tycker inte man kan jämföra att fota små barn sovandes och vuxna. Då skulle man ju inte kunna fota små barn alls eftersom man aldrig kan få ett Ok av dem, de kan man ju inte kommunicera med på det sättet.

Vi har låtit fota våra söner nakna hos fotograf när de var små men jag skulle inte vilja fotas naken (ok, jag gjorde det som gravid), var vi hemska och gjorde fel? Jag skulle inte fota vår 4-åring naken hos fotograf mot hans vilja idag men ångrar inte att vi gjorde det då han var 2 veckor och låg på pappas arm.

Fast därifrån till att klä ut honom, vänta till han sov och sen lägga honom i lustiga poser? Jag antar att han själv kunde bestämma hur han ville hålla armar och ben på ert foto, eller väntade ni tills han somnat och böjde sedan armar och ben så att de låg inte som han ville lägga dem, utan så som ni ville att de skulle ligga?

Som sagt, skulle du själv vilja bli fotad på det sättet? När du vaknar på morgonen inser du att en fotograf varit i ditt sovrum, klätt ut dig och lagt dig i diverse poser, och sen fotat dig? Trevlig upplevelse eller inte?

Jag är knappast lika söt när jag sover som en bebis så det skulle vara intressant att veta varför fotografen gjort det ;)
Dom gånger jag blivit fotograferad har jag fått mycket hjälp av fotografen som sagt och visat hur jag ska göra och även rört mig och rättat till kläder, smycken, hår eller en fot som ger en konstig skugga.

Och jag lägger mina barn i olika poser när jag fotat dem. På mage, rygg, sittandes. Lockat med leksaker om de vart vakna för de ska kolla åt rätt håll.

Tycker du det är lika hemskt att bebisar får på sig tomtekläder på julafton och placeras vid julklapparna och fotas av sina föräldrar? Det är väl lika kränkande som hennes bilder?

Jag tycker det är skillnad att fota vakna människor som ändå på något plan är medvetna om vad som händer, och sovande människor som inte är det. Barnet som sätts vid julklapparna kan ju åtminstone skrika och sparka om det inte vill, det sovande vet inte vad som händer. Det är ju rimligen därför hon fotar dem sovande, för att kunna placera dem i den position hon vill utan att de ska kunna protestera.

Då blir jag nyfiken på vad du tycker om dom barn som sover vid dopen (och även fotas då) är inte de lika kränkande? Eller är det helt plötsligt skillnad för vi tycker det ser bekvämare ut än att ligga som en boll?

Skulle någon fota mig när jag sover på ett tåg för jag är söt skulle inte jag känna mig kränkt. Skulle någon där emot fota mig på badstranden och sen gömma sig i buskarna och onanera då j*vlar :devil:

Jag har faktiskt aldrig reagerat på bebisar men däremot opponerar jag mig mot bloggblottandet av familjens alla medlemmar.
Jag har meddelat mina vänner att jag inte vill figurera på deras bloggar, bilder de har på mig är personliga och inte för allmänt blottande.
Lika bra att säga till för gemene man verkar inte tycka det är något att reagera över.

Över huvudtaget saknas en ordentlig etisk diskussion med sig själv, verkar det som. Jag känner till bloggare som skriver öppenhjärtligt om sina tonårsbarns ohyfs, fylla och diskussioner med sina flick- eller pojkvänner.

Om man blandar in tredje person tycker jag man skall vara vääääldigt försiktig och helst skulle man inte skriva om andra person heller.

Vad som är kränkande är också svårt att veta - för vad tonårsmannan inte tycker är så farligt, kanske är extremt känsligt för sonen eller dottern.

Kanske detta är OT, sorry isf, men på tal om integritet och respekten för människans integritet...

Jag har förvånats över hur mycket en del användare här på Buke lämnar ut om sina barn. Kanske harmlöst, kanske inte. Med risk för ev. tråkiga konsekvenser så är jag ganska sparsmakad med info om andra. Stor eller liten, spelar ingen roll.

Kanske är detta en fas vi behöver gå igenom och nästa genereration antingen har mindre integritet, eller är mer noggranna?

Över huvudtaget saknas en ordentlig etisk diskussion med sig själv, verkar det som. Jag känner till bloggare som skriver öppenhjärtligt om sina tonårsbarns ohyfs, fylla och diskussioner med sina flick- eller pojkvänner.

Om man blandar in tredje person tycker jag man skall vara vääääldigt försiktig och helst skulle man inte skriva om andra person heller.

Vad som är kränkande är också svårt att veta - för vad tonårsmannan inte tycker är så farligt, kanske är extremt känsligt för sonen eller dottern.

Kanske detta är OT, sorry isf, men på tal om integritet och respekten för människans integritet...

Jag har förvånats över hur mycket en del användare här på Buke lämnar ut om sina barn. Kanske harmlöst, kanske inte. Med risk för ev. tråkiga konsekvenser så är jag ganska sparsmakad med info om andra. Stor eller liten, spelar ingen roll.

Kanske är detta en fas vi behöver gå igenom och nästa genereration antingen har mindre integritet, eller är mer noggranna?

Håller med du.
Jag håller själv stenhårt på min integritet, jag bloggar inte, har inte FB osv således drar jag inte med mig någon annan i min iver att lägga ut mitt liv.
Jag värnar nog snarare mina vänners integritet ännu mer än min egen.
Är man däremot generös med sitt privatliv så vore det önskvärt att man kollade upp hur andra förhåller sig innan man lägger ut info och bilder på deras ex sönderdruckna anleten :D

Jag tycker det är kul att läsa bloggar och är tacksam för att alla inte är lika stelbenta som jag, men fasas också över den ibland väldigt detaljerade nivån.

Jag tycker inte om dem! Jag tycker bebisarna ser vanställda ut och vad är det för fel på vanliga traditionella bilder av bebisar sovandes i sin vagga?

precis vad jag tänkte skriva..

/fanskap

Då blir jag nyfiken på vad du tycker om dom barn som sover vid dopen (och även fotas då) är inte de lika kränkande? Eller är det helt plötsligt skillnad för vi tycker det ser bekvämare ut än att ligga som en boll?

Skulle någon fota mig när jag sover på ett tåg för jag är söt skulle inte jag känna mig kränkt. Skulle någon där emot fota mig på badstranden och sen gömma sig i buskarna och onanera då j*vlar :devil:

En gång till:

Det är inte det faktum att barnen fotas.

Det är inte det faktum att barnen fotas sovande.

Det är det faktum att man väntar tills barnen sover, och sedan, när de inte kan protestera, så arrangerar man deras kroppar i den ställningen man vill ha dem.

Tycker du verkligen det är så svårt att se det oetiska i det? Skulle du själv vilja vakna på morgonen och hitta bilder på dig där du har blivit lagd i olika lustiga ställningar, och veta att din man väntade tills du sov innan han tog bilderna för att kunna lägga dig hur han ville utan att du kunde protestera? Och veta att det inte var någon främmande person som gjort detta, utan din man som du litade på, som öppnat för fotografen och arrangerat det hela utan din vetskap?

Om han arragerade en sån fotografering av mig och fick ett lika fint resultat som jag tycker bilderna är skulle jag tycka det var kul. Lika som jag verkligen skulle uppskattat om mina föräldrar fotat mig så när jag var 5-10 dagar gammal.

För mig är det ingen skillnad att klä på bebisen en pyamas eller en nyckelpige-dräkt. Läggas raklång i en vagga eller som en boll i ett blomsterhav. Även så små bebisar protesterar och ska man ta sånna bilder krävs att barnet känner en otrolig trygghet.
Jag tror Tilde skulle vart omöjlig i en sån fotografering, för hon har sen födseln vaknat så fort hon kommit ifrån min famn, det är först nu vi fått henne att sova själv i vaggan 3 timmar i sträck, sen vaknar hon och ska ligga hos mig.

Nja, för jag tycker att han i sina bästa bilder också gör en kommentar till hur vi egentligen behandlar vår omgivning, just genom att driva gestaltningen av hundarna till sin spets. Hans bilder är inte enbart till för att vara gulliga, vilket jag tycker dessa bebisbilder verkar vara. De är också en besk kommentar till människans behandling av omvärlden. Han har en konstnärlig ambition med bilderna utöver gullighet, vilket gör dem intressantare.

Sen är det hundar han fotar och inte människor, det gör också skillnad. Jag har sett hur han jobbar med sina hundar, och nej, de sover inte. De är tränade för uppgiften, så han kan lägga dem i den position han vill ha dem, och sen sitter de still. De är absolut med på uppgiften, för annars skulle de ju hoppa ner när han går till kameran, så de sitter inte i positioner de inte vill sitta i. Det är ett jobb tillsammans med husse för dem, ungefär som när andra hundar tävlar lydnad eller spårar.

OK, att de är med på det, att sitta still etc men de fattar ju inte att bilderna hamnar i adressböcker, etc. På det sättet menar jag att det kan jämföras med spädbarn som inte heller vet.

Om han arragerade en sån fotografering av mig och fick ett lika fint resultat som jag tycker bilderna är skulle jag tycka det var kul. Lika som jag verkligen skulle uppskattat om mina föräldrar fotat mig så när jag var 5-10 dagar gammal.

För mig är det där som att du säger att du inte har något emot att andra använder dig som ett föremål. :confused:

Fast därifrån till att klä ut honom, vänta till han sov och sen lägga honom i lustiga poser? Jag antar att han själv kunde bestämma hur han ville hålla armar och ben på ert foto, eller väntade ni tills han somnat och böjde sedan armar och ben så att de låg inte som han ville lägga dem, utan så som ni ville att de skulle ligga?

Tja, äldsta sonen blev klädd som tomte och somnade på några bilder = julkort (minns inte om han sov eller var vaken på det vi valde).

Jag ser faktiskt inget fel i att ändra deras postioner etc, det är ju inte så att man skadar dem (utgår jag från). Jag tror säkert jag har arrangerat bilder på barnen på fotona, särskilt på yngsta då jag köpt studioutrustning och tog mer avancerade kort.

Helt klart har jag arrangerat mina barn i positioner när de var bebisar men oftast (alltid?) har de varit vakna.

En gång till:

Det är inte det faktum att barnen fotas.

Det är inte det faktum att barnen fotas sovande.

Det är det faktum att man väntar tills barnen sover, och sedan, när de inte kan protestera, så arrangerar man deras kroppar i den ställningen man vill ha dem.

Tycker du verkligen det är så svårt att se det oetiska i det? Skulle du själv vilja vakna på morgonen och hitta bilder på dig där du har blivit lagd i olika lustiga ställningar, och veta att din man väntade tills du sov innan han tog bilderna för att kunna lägga dig hur han ville utan att du kunde protestera? Och veta att det inte var någon främmande person som gjort detta, utan din man som du litade på, som öppnat för fotografen och arrangerat det hela utan din vetskap?

Jag vet att detta inte var till mig men jag ser verkligen inget oetiskt i detta. Är förvånad över att man gör det.

Jag tycker att det är osmakligt. På vissa bilder ser barnen vanskapta och döda ut. Inget vackert med det! :crazy::cry:

Jag vet att detta inte var till mig men jag ser verkligen inget oetiskt i detta. Är förvånad över att man gör det.

Varför är det etiskt korrekt menar du? Utveckla gärna, för jag ser inte att detta är ok. Jag vill gärna förstå hur du resonerar.

Jag älskar Anne Geddes bilder!
Fastnade till pojkvännens suckande vid dessa bilder i Aftonbladet häromdagen, tyckte dom var så vackra.

För mig är det där som att du säger att du inte har något emot att andra använder dig som ett föremål. :confused:

Ser ingen skillnad på om maken klär ut mig till daggmask och lägger mina armar och ben rätt och knäpper en vacker bild än att en fotograf säger till mig hur jag ska stå när jag är utklädd till daggmask och knäpper en vacker bild.

Helt klart har jag arrangerat mina barn i positioner när de var bebisar men oftast (alltid?) har de varit vakna.

Kollade snabbt igenom ett fotoalbum på Rasmus 0-13 månader och det var en hel del arrangerade bilder både när han är vaken och när han sover.

Kollade snabbt igenom ett fotoalbum på Rasmus 0-13 månader och det var en hel del arrangerade bilder både när han är vaken och när han sover.

Fast det där är ju inte ett argument för att det är etiskt okej (inte integritetskränkande) att ta sådana bilder. Snarare är det ju att du (en gång till) säger att du inte ser det som oetiskt.

Du kan ju inte mena att därför att du har tagit sådana bilder, så är det okej att göra så?

Ser ingen skillnad på om maken klär ut mig till daggmask och lägger mina armar och ben rätt och knäpper en vacker bild än att en fotograf säger till mig hur jag ska stå när jag är utklädd till daggmask och knäpper en vacker bild.

Förstår jag rätt att det alltså inte spelar någon roll för dig om du är med på att klä ut dig till daggmask eller inte?

Helt ok om pojkvännen struntar i att fråga, utan väntar tills du sover för att kunna fota dig som han vill utan att du kan protestera?

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·
Hästmänniskan I höstas slutade min underbara medryttare Domme. Hon skulle äntligen få köpa en egen häst=) Jag var precis lika glad som hon var och vi...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 567
Senast: MaRomer
·
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar