Vet inte vad jag skall tycka direkt!!

Sv: Vet inte vad jag skall tycka direkt!!

Jag tycker att det är ganska likställt med något som diskuterades för ett tag sedan på senior.
Det var patienter som var sövda och sedan kom det läkarstudenter in och gjorde diverse undersökningar på dem. UTAN att de var tillfrågade.

Fast det där är ju inte ett argument för att det är etiskt okej (inte integritetskränkande) att ta sådana bilder. Snarare är det ju att du (en gång till) säger att du inte ser det som oetiskt.

Du kan ju inte mena att därför att du har tagit sådana bilder, så är det okej att göra så?

För mig är det inte det nej, jag ser ingen skillnad i att fotografen väntat tills bebisen somnat och klätt ut de och lagt det som hon vill mot att man gör andra saker när bebisen sover, döper t.ex. eller om bebis somnar i bilen, bär in, byter blöja, tar på pyamas och läggar i sängen.

Onaturliga poser, ja för oss kanske som är stela som pinnar men en bebis som legat sådär i 9 månader är det mer onaturligt att ligga raklång i en vagga.

Mabuse skrev:
Helt ok om pojkvännen struntar i att fråga, utan väntar tills du sover för att kunna fota dig som han vill utan att du kan protestera?
Om det krävs för fotograferingen så helt ok, men jag skulle ju precis som en bebis vakna om han böjde mitt ben så jag låg obekvämt.
Jag får ju se bilderna sen när jag vaknar. Jag skulle inte bli arg på honom om det fanns ett syfte med att göra just på det sättet.

cirkus skrev:
Jag tycker att det är ganska likställt med något som diskuterades för ett tag sedan på senior.
Det var patienter som var sövda och sedan kom det läkarstudenter in och gjorde diverse undersökningar på dem. UTAN att de var tillfrågade.

Håller jag inte med om då det för bebisarna finns 2 föräldrar som gett tillåtelse att fotografera bebisarna. Som själva inte kan säga ja eller nej. (Även om de är vakna kan de inte säga ja eller nej)

För patienrerna har ju ingen blivit tillfrågad, varken patienten eller någon som kan svara för dem under tiden de är sövda.

Bebisar kan kanske inte säga ja eller nej, men nog kan en vaken bebis visa ganska tydligt om den tycker något är en bra idé eller inte? De saknar ju inte helt förmåga att kommunicera bara för att de inte kan tala. Om de är vakna, vill säga.

Klart dom kan visa det, otroligt tydligt, även när dom sover! (Eller i alla fall mina 2 barn...) Som förälder tar man många beslut åt sitt barn både när de sover och är vakna.

/.../

Håller jag inte med om då det för bebisarna finns 2 föräldrar som gett tillåtelse att fotografera bebisarna. Som själva inte kan säga ja eller nej. (Även om de är vakna kan de inte säga ja eller nej)

För patienrerna har ju ingen blivit tillfrågad, varken patienten eller någon som kan svara för dem under tiden de är sövda.

Men är det etiskt riktigt av föräldrarna att tillåta att deras baby hanteras som en sak?

Oavsett vem som beslutar, så är det inte i detta fall föreniligt med min respekt för den personliga integriteten. Barnet har själv ingen möjlighet att välja eller ens uttrycka missnöje.

Att dra fördel av sitt överläge och invänta barnets sömn känns utstuderat och kallsinnigt. Jag förstår om det är så man måste handla vid tex sjukdom eller vid annat skäl där avsikten är att hjälpa barnet på något sätt.

Men dessa bilder handlar om den vuxnes ego, att det är kul att vara kreativ och det på bekostnad av någons integritet och rätt till sin egen kropp.

Jag funderar över ditt eget exempel om någon klädde ut dig till mask - så hade det inte stört dig. Kan det vara så att man i avsaknad av egen känsla av personlig integritet har lättare för att våldföra sig på andras?

Jag funderar över ditt eget exempel om någon klädde ut dig till mask - så hade det inte stört dig.

Hade någon gjort det hade jag nog blivit lite rädd, men skulle min man eller mina föräldrar göra det skulle det inte störa mig, det är personer jag litar på och som skulle fota mig som "den sovande masken" av en anledning och det skulle bli vackra bilder.

Att där emot skriva könsord i ansiktet med spritpenna och fota en däckad person i olika poser tycker jag är kränkande. Man fotograferar bara för man tycker det är kul att personen supit ner sig (eller i värsta fall blivit nedsupen) och tar tillfälle att förnedra personen. Bilderna och budskapet är knappast vackert, gulligt eller kan kallas konst.

Jag skulle vart glad om mina föräldrar tagit "Anne-bilder" på mig. Skulle maken fota mig utklädd till mask och fått samma resultat som Anne skulle jag bli stolt över dom vackra bilderna som jag är stolt över dom vackra bilderna som togs på mig när jag var gravid (och vaken)

Barnet har själv ingen möjlighet att välja eller ens uttrycka missnöje.
Barn om några är väl otroligt duktiga på att visa missnöje. Eller är det bara mina barn som tydligt visat vad som är okey eller inte redan som nyfödda?

Vad tycker ni förresten om nya libero-reklamen?

Senast ändrad:

Barn om några är väl otroligt duktiga på att visa missnöje. Eller är det bara mina barn som tydligt visat vad som är okey eller inte redan som nyfödda?

Om de är vakna, ja...

Som jag har förstått det väntr fotografen tills de har somnat innan hon tar bilderna just för att de annars skulle protestera. När de sover kan hon göra som de vill med dem, det är därför hon fotar dem sovande.

Att de sover på bilderna har alltså inget konstnärligt syfte, utan är en förutsättning för att hon ska kunna göra som hon vill med dem, vakna bebisar skulle ha synpunkter.

Förlåt, men bilden av dig, sovandes och utklädd till mask kan inte lämna min näthinna :rofl:

Bebisar har ju å andra sidan ingen möjlighet att ha någon åsikt om nåt de är med om. Förädrarna gör ju val åt sina barn hela tiden genom vad de sätter på dem och vad de låter dem uppleva. Vad är den principiella skillnaden mellan detta och alla andra val föräldrarna gör åt barnen i allmänhet och bebisar i synnerhet? Den allmänna publiceringen?

Jag tror ärligt talat att det som provocerar många med dessa bilder snarare har med klass och bildningsperspektiv att göra. Bilderna har ju ungefär samma tilltal som gråtande barn i hötorgskonsten, de är väldigt kitschiga om än i någon semikonstnärlig färgsättning.

Vad är den principiella skillnaden mellan detta och alla andra val föräldrarna gör åt barnen i allmänhet och bebisar i synnerhet? Den allmänna publiceringen?

Ja, det är en del i det. Det är kanske inte generellt fel att publicera bilder på bebisar, men naturligtvis bör man tänka sig för innan man gör det.

De flesta val man bör - eller borde göra - åt sina bebisar/barn är ändå för deras bästa, eller åtminstone så gott man kan totalt sett. Så är inte fallet med de här bilderna.

Jag tror ärligt talat att det som provocerar många med dessa bilder snarare har med klass och bildningsperspektiv att göra. Bilderna har ju ungefär samma tilltal som gråtande barn i hötorgskonsten, de är väldigt kitschiga om än i någon semikonstnärlig färgsättning.

Så att hela integritetsdiskussionen - just bebisarnas brist på integritet hugger mig i magen när jag ser de här bilderna - är bara något slags förfinat/konstlat sätt att uttrycka att man minsann har "god smak", menar du?

Men de som gillar bilderna har mer en direkt koppling till sina egna känslor och uttrycker dessa på ett sätt som är ärligt både inför dem själva och utåt?

Om jag inte kände till ditt yrke skulle jag läsa in bildningsförakt i det.

Bildspråket är väl reklamens ungefär, på de här bilderna, och jag skulle av respekt för barnets integritet inte låna ut det till reklamfotografi heller.

Om du läser inlägg #17 ovan så ser du vad jag associerade utifrån.

Jag tycker att föräldrarna är de som måste avgöra huruvida det är ett brott mot integriteten eller inte. I vissa solklara fall har vi lagboken att luta oss mot men i såna här fall som är i gråzonen för hur de kan tolkas (för integritet är ju inte ett objektivt värde utan en konstruktion och tolkning) är det inte svartvitt anser jag. Liknande argument brukar komma upp i diskussioner om att döpa sina barn, att det inte är rätt mot barnet att ta såna beslut åt det. Men att inte göra vissa saker är lika mycket ett val som att göra det, det kan lika väl bli så att barnet växer upp till en djupt religiös person som känner sorg inför tanken på att den inte varit döpt från början. Likaså kan det bli så att barnen på bilderna växer upp till en vuxen som hade varit glada över bilder av den här typen från sin bebistid.

Bebisar har ju å andra sidan ingen möjlighet att ha någon åsikt om nåt de är med om. Förädrarna gör ju val åt sina barn hela tiden genom vad de sätter på dem och vad de låter dem uppleva. Vad är den principiella skillnaden mellan detta och alla andra val föräldrarna gör åt barnen i allmänhet och bebisar i synnerhet? Den allmänna publiceringen?

Nej, den principiella skillnaden för mig är att man väntat tills barnen somnat, och sedan arrangerat dem på sätt de inte själv valt att ligga. På vissa av bilderna ligger de dessutom på sätt som barn i den åldern inte kan göra på eget bevåg (huvudet vilande i händerna, t ex).

Jag vill minnas att jag läst om den fotografen tidigare, och anledningen till varför hon fotar så väldigt små barn, några dagar gamla bara, är att när de är så små kan man flytta runt dem och arrangera dem i sömnen på det sätt hon vill kunna göra. När de blir bara lite äldre går inte det längre, då vaknar de och protesterar.

Fotografierna bygger alltså på att man utnyttjar att barnen inte kan säga ifrån för att tillfredsställa sitt eget vuxna behov av söta bilder.

Det är DET jag vänder mig mot, när det gäller babykitsch finns betydligt värre exempel än dessa. ;)

Jag tycker att föräldrarna är de som måste avgöra huruvida det är ett brott mot integriteten eller inte.

Nja.

Självklart är det upp till föräldrarna att avgöra vad de lånar ut sina barn till - inom lagens ram. Lagens ram är dock föränderlig och bör så vara.

Frågan om personlig integritet är enligt min uppfattning högaktuell och bör diskuteras på alla nivåer i samhället. Jag tror inte heller att vi kan nå enighet på det området, men det hindrar inte att jag kan tycka att andra gör fel, och vilja påtala det.

Jag reagerar när jag anser att integritetsbrott begås - såväl mot barn som mot vuxna. När det gäller barn är det som jag ser det viktigare att reagera, eftersom de inte kan föra sin egen talan. Och jag anser alltså att föräldrarna till de här avbildade barnen har misslyckats med att skydda sin barns integritet.

Den fysiska integriteten är helt annan än för vuxna, barn bärs, torkas i rumpan och springer nakna på sommaren utan att uppleva en integritetskränkning. Den psykiska integriteten också, skulle jag vilja hävda, eftersom integritet och övertramp på ens person är kopplat till identitet och erfarenhet som är begränsad för barn. Jag får en känsla av att undertexten är att man ska slå vakt om barns integritet för att de sedan som vuxna inte ska känna obehag, snarare än där de befinner sig för ögonblicket. Men att sätta likhetstecken mellan vuxnas och barns integritet anser jag inte är praktiskt möjligt.

Integritet ÄR jättesvårt när det gäller barn, hur ska man exempelvis göra med en elvaåring som vill lägga ut en tokig bild på sig själv naken på sin blogg? Om barnet inte tycker att det är integritetskränkande, ska vi som vuxna då ändå gå in och styra och ställa? Jag tror att de flesta tycker att man skulle det. Vad säger det om vår respekt för barnets integritet?

Den fysiska integriteten är helt annan än för vuxna, barn bärs, torkas i rumpan och springer nakna på sommaren utan att uppleva en integritetskränkning.

Integritet ÄR jättesvårt när det gäller barn, hur ska man exempelvis göra med en elvaåring som vill lägga ut en tokig bild på sig själv naken på sin blogg? Om barnet inte tycker att det är integritetskränkande, ska vi som vuxna då ändå gå in och styra och ställa? Jag tror att de flesta tycker att man skulle det. Vad säger det om vår respekt för barnets integritet?

Kanske att vuxna kan göra en något annan konsekvensbedömning, och faktiskt - i den mån frågan är ett område för kunskap - vet en del om människor som elvaåringen inte vet. Vi väljer alltså att skydda barnets integritet på ett sätt som barnet kanske vid tidpunkten inte helt kan förstå eller sympatisera med (så länge vi inte säger "det där förstår du när du blir äldre", så borde detta kunna göras på ett hyfsat respektfullt sätt).

Det är bättre att barnet blir arg på mig, än lägger ut bilden. Jag får så klart stå ut med ilskan, argumentera för min sak, förklara efter förmåga, låta bli att bestraffa barnet för ilskan.

Om jag bara säger JAG FÖRBJUDER och sen ger barnet datorförbud i tre månader, då kan man kanske börja fundera på vilken integritetskränkning som vore värst. Men varför skulle jag göra så?

Vad gäller bebisar och småbarn så tycker jag att just den där kroppsliga närheten i särskilt hög grad motiverar att barnets integritet respekteras! På grund av att man som vuxen är så nära barnet, fysiskt, tror jag att risken för att man inte ser dess personliga integritet ökar, och man bör därför vara särskilt uppmärksam på att det faktiskt finns gränser och var dessa går, även om inte de gränserna kan ristas i sten och se exakt likadana ut för alla.

Att skippa hela frågan därför att den är svår, är helt enkelt inte min stil! :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·
Hästmänniskan I höstas slutade min underbara medryttare Domme. Hon skulle äntligen få köpa en egen häst=) Jag var precis lika glad som hon var och vi...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 567
Senast: MaRomer
·
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar