Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det där är ju inte ett argument för att det är etiskt okej (inte integritetskränkande) att ta sådana bilder. Snarare är det ju att du (en gång till) säger att du inte ser det som oetiskt.
Du kan ju inte mena att därför att du har tagit sådana bilder, så är det okej att göra så?
Om det krävs för fotograferingen så helt ok, men jag skulle ju precis som en bebis vakna om han böjde mitt ben så jag låg obekvämt.Mabuse skrev:Helt ok om pojkvännen struntar i att fråga, utan väntar tills du sover för att kunna fota dig som han vill utan att du kan protestera?
cirkus skrev:Jag tycker att det är ganska likställt med något som diskuterades för ett tag sedan på senior.
Det var patienter som var sövda och sedan kom det läkarstudenter in och gjorde diverse undersökningar på dem. UTAN att de var tillfrågade.
/.../
Håller jag inte med om då det för bebisarna finns 2 föräldrar som gett tillåtelse att fotografera bebisarna. Som själva inte kan säga ja eller nej. (Även om de är vakna kan de inte säga ja eller nej)
För patienrerna har ju ingen blivit tillfrågad, varken patienten eller någon som kan svara för dem under tiden de är sövda.
Jag funderar över ditt eget exempel om någon klädde ut dig till mask - så hade det inte stört dig.
Barn om några är väl otroligt duktiga på att visa missnöje. Eller är det bara mina barn som tydligt visat vad som är okey eller inte redan som nyfödda?Barnet har själv ingen möjlighet att välja eller ens uttrycka missnöje.
Barn om några är väl otroligt duktiga på att visa missnöje. Eller är det bara mina barn som tydligt visat vad som är okey eller inte redan som nyfödda?
Förlåt, men bilden av dig, sovandes och utklädd till mask kan inte lämna min näthinna
Vad är den principiella skillnaden mellan detta och alla andra val föräldrarna gör åt barnen i allmänhet och bebisar i synnerhet? Den allmänna publiceringen?
Jag tror ärligt talat att det som provocerar många med dessa bilder snarare har med klass och bildningsperspektiv att göra. Bilderna har ju ungefär samma tilltal som gråtande barn i hötorgskonsten, de är väldigt kitschiga om än i någon semikonstnärlig färgsättning.
Bebisar har ju å andra sidan ingen möjlighet att ha någon åsikt om nåt de är med om. Förädrarna gör ju val åt sina barn hela tiden genom vad de sätter på dem och vad de låter dem uppleva. Vad är den principiella skillnaden mellan detta och alla andra val föräldrarna gör åt barnen i allmänhet och bebisar i synnerhet? Den allmänna publiceringen?
Jag tror ärligt talat att det som provocerar många med dessa bilder snarare har med klass och bildningsperspektiv att göra. Bilderna har ju ungefär samma tilltal som gråtande barn i hötorgskonsten, de är väldigt kitschiga om än i någon semikonstnärlig färgsättning.
Jag tycker att föräldrarna är de som måste avgöra huruvida det är ett brott mot integriteten eller inte.
Den fysiska integriteten är helt annan än för vuxna, barn bärs, torkas i rumpan och springer nakna på sommaren utan att uppleva en integritetskränkning.
Integritet ÄR jättesvårt när det gäller barn, hur ska man exempelvis göra med en elvaåring som vill lägga ut en tokig bild på sig själv naken på sin blogg? Om barnet inte tycker att det är integritetskränkande, ska vi som vuxna då ändå gå in och styra och ställa? Jag tror att de flesta tycker att man skulle det. Vad säger det om vår respekt för barnets integritet?