Vet inte vad jag ska göra...

Sv: Vet inte vad jag ska göra...

Hej
Låter klurigt...
Har du röntgat ryggen på henne?

Har du kollat att all utrustning sitter bra och sånt... Hon kanske reagerar på nån rem som sitter "fel" enligt henne. Kolla hur hon reagerar vid sadling, spänna gjorden osv. Prova andra grejer.

Vad ger du henne för kraftfoder? Det finns ju olika örtblandningar för ston, och det finns alternativ till havre/krafft eller vad du nu har. Är inte säker på vad det ört-"kraftfodret" heter.
Får hon betfor? En del hästar är sockerkänsliga. Får hon hösilage? En del hästar tål inte det. (Eller blir varma i pannan av det).
Jag tycker du ska kolla upp och exprimentera dig fram med olika fodersorter.

Sen kan du kanske få tag i nån riktigt bra hästtränare som kan arbeta igenom henne från marken genom tömkörning. Någon som kan ta igenom på ett bra sätt och som kan visa dig hur du kommer vidare. Ibland får man ta hjälp och ibland får det ta tid med saker och ting. Men du behöver hitta en stategi, en plan. Jag tycker att hjälp från en sån hästmänniska som KG Svensson kan vara värt mycket om man kört fast och saker börjar bli farliga (hästen börjar kasta av).
En del hästar är ju smarta och livliga under pannbenet. De kopplar ihop grejer och lär sig snabbt hur man får sin vilja igenom.
Själv har jag lyckats med riktiga luringar genom att arbeta mycket dressyr på marken (tömkörning bland annat), och också fått tagit hjälp av ex KG, vid nåt tillfälle. Ibland har problemet varit relaterat till smärta och ibland till felhantering, ibland både och...

Heja på... :banana:
/Lena

En liten tanke- är hon grinig och baggig jämt nu eller är det bara när du rider? Utifall att det är hormonerna som är i hhögform...
Hon är inte känslig när du rör henne någonstans, kittlig eller så?

Hoppas gallopp rundan gick bra!

Har inga goda råd alls, men sitter i precis samma sits. Min häst är också en kanon när han går, men ett litet monster när han inte vill. Pressar man honom blir det värre.
Nu är han i o f s halt men det har resulterat i att han inte går att leda istället, bockar och sparkar bakut vid hand vilket han ALDRIG gjort förut.
Känner precis som du att man inte vill ge upp, men det ska ju som sagt vara roligt.
Jag lever på hoppet ett tag till, ska in och kolla honom och hoppas att de hittar det där felet som löser allt, men det är väl förmodligen inte så.
Som sagt, inga råd, bara du vet hur mycket du orkar ge för det du får tillbaka.

På backen fungerar hon till 110% Kan göra allt med henne.

Hon är röntgad på rugen. Enklaste utrustningen. sadeln är tredubbelt kollad (fick ju naturligtvis byta sadel första gången) hon reagerar inte på någon uttrustning.

Jo iochförsig bytte nosgrimma på henne för ett tag sedan vilket inte gick så bra ;)
Fick snabbt byta tillbaks till den gamla.

Hon går inte opå någon havre då det sätter sig i hhuvet på henne. Hon har nu musli.

Hon har samma foder nu som hon alltid har haft och fungerat på. Känns inte som ngt foderrelaterat.
Jag kan jobba henne hur mkt som helst från backen. Det kvittar. Det är när jag sitter på som problemen börjar.

Galopprundan ute med väninnan gick bra.
Idag kändes hon lite stel så jag har beslutat att boka tid på kliniken igen för en genomgång. Homn har aldrig varit stel förut.

Hej igen
Bäst och kolla igenom igen då....
Annars....
Kan det ha nåt med att göra att hon vill ha mer stimulans, mer spänning i livet. Är ni igång så du kan tävla eller skulle det inte funka?
Skarpa hästar kan ju vara lite krävande....
/Lena

Senast ändrad av en moderator:

Kolla hur sadeln ligger.Problemen kommer ju när du är på ryggen av hästen.Sadlar som trycker kan ge sådana här problem.

Har hon någon gång blivit riktigt genomgången i munnen av en veterinär eller mycket kunnig person för att kunna utesluta ev. tandproblem? Har hon fått nacken kollad, det behöver ju inte vara från ryggen problemen kommer?

Kan du tömköra henne eller bråkar hon då med?

*lånar*
Hon låter lite som Arrow höll på i fjor.... Men han var inte lika illa, och inte alls lika självsäker, hans beteende var en mix av osäkerhet, förvirring och istadighet.

Han hade för mkt energi, har ju inget ridhus så han fick inte tillräckligt med träning. Dessutom exploderade han i galoppen och bockade värre än en rodeohäst, så jag fick hålla mig i skritt och trav för det mesta. Ibland kunne han stanna och bara vägra gå fram. Om jag gick på för hårt så reste han sig. Högt! Att använda spöet var ungefär som att Be om att bli avkastad. Han är också en sån häst som man inte får tappa humöret med. Man får helt enkelt fortsätta kräva, men på ett lugnt och stillsamt sätt.

Jag gråt nästan varje dag över honom, för jag visste ju att han egt var en sån bra häst!! Och att han inte var elak, han var bara "tvungen" att testa allt möjligt, inte så mkt för att testa mig, men testa sina egna gränser. Många tyckte jag skulle sälja honom, men det var uteslutet, han SKULLE bli bra.

Och det har han blivit! :) Han har haft mindre trotsperioder efteråt, men dom har gått fort över. Men han kan ändå protestera, f.eks. mot att gå in på en volt - volter är ju jobbigt, mkt bekvämare att gå på spåret ju... :smirk: Unga hästar, och isär dom som är mer intelligenta, testar sina egne gränser.

Jag tror det bästa (och tryggaste..) du kan göra med ditt sto är att vänta ut henne... Försök att låta bli att hamna i situationer där du VET att det blir bråk. Även om det innebär att rida två dagar i skogen, hoppa två och longera resten. Det låter som om hon går igenom en trotsperiod, förhoppningsvis varar den inte evigt! Ju mer du fightar med henne, ju tuffare blir hon, hon lär sig ju att hon är stor och stark, och för eller sen så kommer hon göra dig rädd - det finns en gräns för vad man orkar ta liksom..

Så kräva bara såna saker som du VET att du kan få igenom utan alltför mkt bråk. Menar inte att du ska vara mesig med henne, men ställ inte till det för dig själv.

Jag tycker det är helt klart och tydligt att hästen talar om att något inte står rätt till. Ingen häst bråkar så bara för att bråka.
Eftersom det är ett sto det kan vara idé att göra en gynekologisk undersökning på henne.

Efter som hon är helt i genom kålad så borde det inte vara not fel på henne, men efter som du sa att hon kändes stel när du red kan det vara det som är felet att hon är stel i kropen och behövas lösgöras riktigt ordenkligt.

Vet att detta inte är helt enkelt med en häst som säjer att detta gör jag inte det var jobbigt vilket gör att hon späner sig för att säta sig i mot dej vilket gör att hon blir mer stel, och ned tancke på att hon kändes mer sambarbets vilig efter hoppning (hoppning är lösgjörande spesielt gymnastik hopp) och hon tycker det är så roligt att hoppa att hon gör det trots att hon är stel men inte andra saker efter som det inte är lika skoj enlig henne.

Och med tanke på att hon har varit konvaliset så länge så är det inte konstigt att hon är stel efter som hon under en lång tid inte har kunat röra sig så mycket hon är van vid och när hon hade ont så spände hon sig säkert på ett sätt som det inte gjorde lika ont där hon hade ont, Pricis som vi gör om vi har ont nån stans.

Hoppas hon blir bätter.

Jag kan inte annat än "peppa"dig. Äger själv en drake av din kaliber men nu efter månaders jobb börjar det bli häst av henne. Otaliga är dom gånger jag har tuggat grus och lika många gånger har jag klättrat upp igen.
Tur är väl att man har kunnat klättra upp igen, för ibland har man skådat hästen ur fågelperspektiv.....
Har även provat med andra ryttare men icket...hon har blivit ASFÖRBANNAD!!!!
Har kämpat på själv och kan väl inte alltid säga att folk har tyckt att man är riktigt klok, men idag har jag en riktigt lovande dressyrdam som har debuterat LA!!
Jag önskar dig lycka till och hoppas att ni fixar det, för säkert nånstans är hästen lika "olycklig" som du....... :cry:

Lycka till :bump:

tråkigt när det blir så här, förstår dig. men du säger att du aldrig mött på en sådan trygg häst, enligt vad jag läst nu så tycker inte jag hon låter så trygg speciellt om du inte ens kan rida ut själv?
men du kanske menar trygg i sig själv, trygg i temperamentet?

sen så oavsett hur mkt kapacitet hästen har så kommer man ju aldrig kunna ha nytta av den om hon alltid är på "brunst-humör"?
man får väl hoppas både för din och hennes skull att det går över, jag tror inte heller hon tycker det är så speciellt kul att hålla på så här...

enda råd jag kan ge dig är att inte ge dig, var bestämd. hon ska gå framåt (iof är det ju det du säger att du kämpar med just nu), även om det bockas och grejas så framåt ska hon, sakta inte av för att hon protesterar. om hon inte har världens hårdaste psyke kommer hon nog snart förhoppningsvis inse att det inte är lönt att tjafsa, att du får henne att göra de sakerna du vill ändå och att det är lättare att göra dom från första början utan tjafs.

lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama