Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Boj

Trådstartare
Jag lyssnar med förundran över än den ena och den andra foderstaten, som pricken över i:et har man kryddat på med diverse örter och annat smått och gott.
Ställer man sen frågan varför människan ger av en viss ört, så ser personen mest ut som en bakugn i ansiktet och svarar sen raskt att det är bra för hästen.

Som den enerverande person jag är, frågar jag då vad är det bra för då? Svar hästen mår bättre, men något riktigt bra svar får jag inte från de flesta. Någon är medveten om vad och varför man ger av vissa saker, men långt ifrån alla.

Så förutom hö och annat kraftfoder, vad ger ni era hästar i maten? Och av vilken orsak? Hur upplever ni själva detta med kryddandet hit och dit?

Jag ger:
Chevinal plus: Gott om b-vitaminer och e-vitaminer bla. Dock lite snålt med selen men det ska ju komma en ny chevinal inom kort med mer selen i för oss som inte använder färdigfoder.

Vitlökspulver: Tja ska väl vara bra för det mesta. Knott, flugor och så mot imunförsvaret och luftvägarna.

Fosforbalans:Har lågt fosforvärde i foderstaten annars om jag inte ger det.
Ja det var det hela.

Jag försöker generellt att inte "krydda", men nu har faktiskt valacken en hel radda "kryddor" :crazy:

Iaf, fölis får förutom hösilage och kraftfoder även:

ADE-vitamin. Detta ger jag rutinmässigt efter nyår och fram till vårkanten. För att möta upp minskat vitamininnehåll i hö (nu börjar det ju diskuteras om det minskas) elelr det naturligt sämre vitamininnehållet i hösilage. Attjag börjar vid nyår är för att det är så lite dagsljus också, så hästarna har svårare att bilda det själv.

Vitlök - detta ger jag året om. För att JAG inbillar mig att det är bra för immunförsvaret. jag har dock inte sett NÅGON skillnad mot när de INTE får. Men det finns en fördel till med vitlök. Är de vana att äta vitlök i maten så är de enkla att medicinera via fodret. Man bara höjer vitlöken lite när det ska i illasmakande medicin. Då 'maskerar' vitlökssmaken medicinsmaken. Himla bra =)

Sen för stunden så äter fölis även lite betfor med slemmigt linfrö i. Detta är ENBART för att hon varit VÄLDIGT kräsen, och jag försöker få henne att 'sluta med de dumheterna' och eftersom vaacken äter betfor/linfröblandning så får fölis smaka. Och kors i taket - men hon åt det. Och då får hon lite så hon inte ska 'glömam bortä att det är gott. Hon VÄGRADE äta blöt mat innan, och betfor var äääckligt. Och det är himla bra om hon äter blöt mat när det komemr till medicinering.

Valacken däremot är det en jäkla massa burkar till. Förutom hösilage och kraftfoder får han:

Vitlök och ADE-vitamin. Samma anledning som till fölis.

Betfor/linfröblndning. Equiatrikern ville han skulle ha linfrö för magen, och han vägrar äta det om jag inte blandar det med betfor.

På equiatrikerrekommendation äter han även en kur kamomill (örter således) för magen.

Kisel & B-vitamin - eftersom jag desperat försöker ge honom optimala förutsättningar för päls sen jag lyckades raka honom alldeles för kort :( Detta tror jag eg inte har någon verkan, jag har inte sett någon, men det var för min egen sinnesros skull, för att veta att jag maximerat pälssättningen.

Fosforbalans - han får för lite fosfor i foderstaten

Flexijoint - ledtillskott, för att förhoppningsvis kunna hjälpa hans defekta has på traven och hålla en ny hasledsinflammation stången.

Av det ovanstående så är kiseln, B-vitaminen och kamomillen högst tillfällig och kommer sättas ut när den är klar.

Men just nu är det en SABLA massa burkar. Om han inte haft sin has etc så skulle han bara fått ADE, vitlökoch fosfor.

Är det inte dags att sluta plåga hästarna och ge dom den mat som dom egentligen ska ha. Är det inte dags att KRÄVA "körkort" för häst.

Det som upprör mig mest är att folk tycks tro att hästar och andra djur har "tomma" magar. Men i djurens mag/tarmpaket finns ett otroligt rikt djur/bakterieliv som är livsnödvändigt för att djuret ska kunna leva. Dessa sk mikrober vill definitivt inte ha en massa "burkmat", det är nämligen så att denna burkmat tar död på livet i mag/tarmen och hela det intre livet hamnar i obalans. Detta märker ju hästägaren i bästa fall då hästen drabbas av kolik o dylikt. Men de kan aldrig fatta att det är burkmatens fel eftersom det på burkarna står att det är bra för hästen :(

Boj, gör din plikt som moderator och skona våra hästar genom att ta bort "burktrådarna" ;)

Ger vitlök under hela året men i större mängd under sommarhalvåret pga knott,mygg och fästingar.
Dess egenskaper kan nog de flesta.

Ger en örtblandning från Dodson & Horrell som innehåller:
Nypon:förbättra hovkvaliten samt att den är milt laxerande och uppiggande (C-vitamin rikt)

Bockhornsklöver:aptitretare då den luktar gott samt att den ihop med vitlök skall höja allmäntillståndet.

Mynta: Bra effekt på matsmältningen, bakteriadödande och tar dör på parasiter.

Nässla: Urindrivande, stimulerar blodcirkulationen, blodrenande egenskaper.

Ger örtblandningen för att underhålla INTE för att få stort resultat med tex hovar...då finns det annat att ge...

Vad ger du din häst?

Ger bara löst salt :)
Pga att hon slickar lite på stenen och hon svettas lätt då man rider, mycket päls! Eller hon svettas lätt jämt och behöver då extra salt då det försvinner salt med svettat :smirk:

Glömmer aldrig när vi fick en 40 kg´s säck Sillex(brunt fuktigt pulver som luktade fisk till max) till stallet. Av 55 hästar åt en trots betformix, de andra såg helt förtvivlade ut. Jag och ägarens fru smugglade ut Sillex till dyngestan pö om pö - det gick inte att fodra med ens i små matskedsdoser dom bara fnös, som tur var var det så dyrt så det var inte tal om att köpa nytt trots chefen tyckte det var jättebra och att alla fått så fin päls.
Var och en blir salig på sin tro.

Jag brukar jämföra hästarna med människor i termen motionärer vs bodybuilders för att få perspektiv. Den ena gruppen klarar sin levnad på en balanserad kost medans de andra pga av sin extrema träning behöver ganska mycket olika mojs.
Nu är det väl bara problemet att 95 % av våra hästar är motionärer och ändå fodras som bodybuilders.
Många skiter bara pengar.....medans en del får skador som inte syns i första taget. Många idag vet inte hur det ska lukta och se ut om urin och skit efter en frisk häst, ja inte ens om hö´t eller den krossade havren för att det ska vara ok hygienisk kvalité.
Man ska naturligtvis ta till sig nya rön, granska dom kritiskt och sen är det erfarenheten som avgör om man följer dom nya rönen.

Menar du alla alger, örter och liknande när du skriver "burkmat", eller menar du även vanliga färdigfoderblandningar?

mvh Jessica

Min pålle äter inte särskilt mycket kraftfoder;
*1 kg krafft grund/dag (delat på 3 mål)
*125 g havre (=2,5 dl)/dag ( -''-) för att han behövde liiite mer energi
*2 dl Betfor/1 dl linfrö för att han har haft problem med magen
*B-vitamin för muskler och hårrem
*morötter eller äpplen för vitaminer och smaken :d
*extra salt på sommaren när han svettats mycket. Har saltsten också

M.

förutom havre och betfor och hö och vitaminer får mina hästar 1 dl foderjäst om dagen.

Oj då! Vad med vitlöksdressing och örtsalt på kvälls salladen? Jag trodde att dom var gormander...:D

Jag måste säga att jag gav vitlök, men slutade för att dom inte gillade det...så omtänksam är jag.
Och halsproblemen, myggbetten och allt annat som botas med vitlök försvann ändå (eller rättare sagt, dök aldrig upp). :angel:

Jag eftersträvar en ren och enkel foderstat: ger hö, -så mycket som möjligt och vid behov: Matildahavre, lucern, foderjäst, mineraler.

Jag menar det som köps på burk/flaska. Den enda burk jag accepterar är mineralburken. Dessutom kan jag acceptera burkmat om så vet rekomenderar detta, pga särskilda omständigheter.

Om vi nu tar lallarhästen, som även den bildar vissa vitaminer i sin kropp, så ska ju den ha ett färdigfoder som är avsätt för tvävlingshästen eftersom det fodret innehåller så mycket som är bra, trots att tillverkaren gör färdigfoder lämpligt för just lallarhästen. Trots detta måste ju lallarhästen utöver sitt tävlingsfoder dessutom ha burk/flask tillskott :confused:

Alla mina får färdigfoder i form av Krafft ( Breed,Groov el Ponny)
Alla får B-vit.+ Tokosel
Pelle får järn/koppar samt probimin på inrådan av veterinär. Pelle får dessutom dubbeldos B-vit då han har haft B-vit brist.
Ser framemot när jag slipper alla tillsatser ;) men Tokoselet får alla året om då vi har selenbrist här.

Mina hästar äter grovfoder. Om det är möjligt föröker jag täcka 100 % av behovet med grovfoder. Om det inte funkar använder jag spannmål som komplement, har aldrig gett mer en ett kg/dag tror jag. Mineraler.
Den enda "burkmat" jag gillar är jäst.

Vad ger du din häst

Hösilage samt en mycket måttlig mängd Hestekraft till valacken, vitlöksgranulat. Vid päls fällning/sättning kan jag ge extra B-vitamin under en period.

Stoet är ännu inte hemma, men kommer att äta i princip samma fast i lite större mängd då hon rids mer. Tidigare under sommararna har jag givit henne Regulate för att balansera upp brunstarna, i år tänker jag avvakta och se vad som händer då hon fölade förra sommaren.

Jag ger min tsora:

betfor
foderjäst
krafft protein
fosfor balans

och shettisen:

hippo basic
karfft protein
fosfor balans

Jag skall förfina min fråga, att man ger kraftfoder av olika slag är fullt förståeligt. Hur man får ihop en vettig foderstat hänger ju allt som oftast på grovfodret, och sen med vad man behöver komplettera för att få det hela att gå ihop.

Burkmat för mig är, örter av olika dess slag. De är iofs bra, men för det mesta verkar man inte riktigt veta varför hästen skall ha detta. Men boxgrannen har kört det här, så då är det säkert bra.

För ett tag sedan var en tråd uppe om att maskrosblad var så bra att ge, svaren blev många men inte en enda påpekade varför man ger maskros överhuvudtaget. Bara att det var en bra grej, och hästarna mådde bra av det.

Känns det igen, eller.... :confused:

Jag har själv givit mitt sto örter, så jag vet att det funkar. men jag visste också vad jag ville ha ut av detta med dessa örter och det utföll till belåtenhet. Men tänk om en av mina stallkompisar hade börjat köra samma örter på sin valack, bara för att jag tyckte dom var bra. :eek:

(Regulate funger iofs på hingstiga valcker) ;)

Alger är väl det giftigaste tillskott som ges, jodförgiftningar har setts på lägre jodnivåer än vad hästen får i sig med rekomenderad dos alger.
Nästan allt är odokumenterat när det gäller nyttan.
Annat får hästen i sig ett väldigt överskott i normalfoderstaten, typexempel kisel.
PL

Det där är väl bland det värsta som finns.. när hästfolk inte vet varför dom gör som dom gör.. "varför ger du din häst 4 kg kraftfoder och 8 kg hö när den bara är 4 år?" "Hon verkade lite hängig" ja vad blev resutlatet, hästen stegrar sig när stallpersonalen leder henna till och från hagen.. :(

Okunniga hästägare tål jag inte.. minns en tjej som haft häst i 7 år, tävlade ponnytrav och hon smörjde lädret en gång i veckan, 2 ggr under vintermånaderna eftersom att hon "inte körde så mycket då" samt att hon inte hade en susning om vad mugg och kolik var, hon visste inte hur man skulle göra med sår och hosta.. ja jag blev riktigt mörkrädd..

Själv vill jag alltid veta varför.. och en hästägare på jobbet behandlar och matar sina hästar med ditten och datten, magnetbahandlingar, aloevera, arnika och 10 grejer till.. men hon vet vad hon gör och förklarar allt.. Hon är något av en hästkunskapsidol, även fast jag inte tycker att man ska använda så mycket specialbehandlingar och mojs i maten om hästen inte ordineras det av veterinär..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka