Vet. besiktning

P

Punkity

Ja, har ju en foderhäst på gång nu, men funderade på det här med vet. bes. Alla jag pratat med rekommenderar varmt att man gör detta innan man tar hem den och tänkte följa de råden...

Men, tar man ut en vet då eller är det bättre att åka till klinik? Vad är det för prisklass? Nåt annat man ska tänka på?

Sv: Vet. besiktning

Absolut att du ska göra en besiktning innan du tar hästen!Det gjorde inte jag och står nu emd en skadad häst som man inte vet vad hon fått skadan ifrån.

På klinik finns möjligheter att röntga om man vill det. Skulle jag köpa en häst hade jag absolut åkt till klinik.

Jag skall låna ut min häst och veterinärbesiktade henne på klinik (Ultuna) De tar 1.360:-

Hästen var riden sen har hon gått på bete, jag hade inte sett hästen på flera veckor under sommaren.

Nu visade hon reaktion på böjprovet! Så jag tillsammans med vet och blivande fodervärd kom fram till att hon får skos om ordentligt och skrittas fram till nästa besikting (då bara böjprov) och så får vi se vad det blir för resultat då.

När jag sen ska få hem hästen så får fodervärden besikta på samma ställa och hos förhoppningsvis, samma veterinär!

Jag har då på papper att hästen är fullt frisk och i gott hull när hon åkte ifrån mig.

Herregud vad kan ha hänt om hon bara lastades från hagen och åkte till fodervärden som började rida henne på en gång? :eek:

OT

Om din häst är u.a på böjprovet nästa gång ni besiktar, men blir halt på det benet under tiden fodervärden har henne. Vem kommer stå för kostnaderna då? Du eller fodervärden?

Självklart ska du vet.besiktiga hästen innan du tar hem den! Hemma eller på klinik beror väl på. Bl.a. om det hemma finns någon tillräckligt stor plan yta (med bra underlag) för att göra böjprov och arbetsprov på. Och om man vill röntga eller inte.

Och glöm inte att väljer du en sk. gårdsbesiktning så var noga med att välja en veterinär som DU har förtroende för.

ok... får väl slänga en kanske dum fråga till då när jag ändå är igång :D

Hur stor plats behöver man ha hemma för att det ska vara tillräckligt för att göra besiktningen?

Ja, har ju en foderhäst på gång nu, men funderade på det här med vet. bes. Alla jag pratat med rekommenderar varmt att man gör detta innan man tar hem den och tänkte följa de råden...

Men, tar man ut en vet då eller är det bättre att åka till klinik? Vad är det för prisklass? Nåt annat man ska tänka på?

Som jag ser det så skulle jag ALDRIG lämna en häst ifrån mig utan att vetbesiktiga. Därför gör jag det gärna själv om jag lånar ut/säljer en häst (om inte mottagaren ivrigt ställer upp och betalar ändå). Jag vill veta hästens skick när den lämnar mig så att jag har papper på det om den skall tillbaka och något skulle vara förändrat. Givetvis gör jag det inte med beräkning att jag kommer att ha en hållhake på fodervärden. För som ägare får man alltid räkna med att saker kan hända som ingen kan hjälpa. Hältor och andra sjukdomar. Men vid vanvård så har jag ju bevis på att hästen var i gott skick när den lämnade mig med en vetbesiktning.

Däremot är jag inte alls lika noga med vetbesiktning om jag tar en häst på foder. Motsvarar inte hästen mina förväntningar så lämnar jag ju bara tillbaka den. Det är upp till ägaren att då se till att ha skaffat sig det skydd som jag själv skaffar genom en vetbesiktning när jag lånar ut en häst. Och jag vet ju definitivt att hästen hos mig kommer att vårdas väl och jag tar ej heller på foder en vanvårdad häst. Skulle jag däremot bli Florence Nightinggale och få för mig att ta emot en vanvårdad häst DÅ skulle jag allt vetbesiktiga först.

När jag köper vetbesiktigar jag givetvis. Då vill jag veta vad jag betalar för.

Hälsning Maja

Hur stor plats behöver man ha hemma för att det ska vara tillräckligt för att göra besiktningen?

Om du skall bekosta en vetbesiktning, så måste den ju göras innan den lämnar sin förra stallplats. Annars har du ju inte bevis på vilket skick hästen var i innan den kom till dig.

Hälsning Maja

Besiktningen görs innan hästen kommer hem till dig.

Jag besiktade på klinik.

En plan hård rak sträcka att trava på, jag vet inte hur många meter jag sprang men det var en liten bit (betonggolv)

Sen longerades min häst, ganska hårt vanligt ridhusunderlag och deras volt var väl ca 15 m.

Efter det longerades hon på en lika stor volt ute på asfalten.

så, vad kostar det att besiktiga på klinik? Antar att det kan skilja ganska mycket, men mellan tummen & pekfingret?

Jag besiktade på Ultuna, 1.360kr inkl. moms.
435kr i klinikavgift och 925kr för själva besiktningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 756
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama