Vet. + besiktning

M

Midi

Ringer man alltid en oberoende vet. när det gäller besiktning? Händer det ofta att en vet. som har hand om hästarna där man köper ifrån, inte är oberoende, typ förskönar hästen etc???

Kan man bara ringa en veterinär och fråga om de kan besiktiga en häst fast amn inte ens känner/vet vem vet. är?

Sv: Vet. + besiktning

Jag ska köpa häst snart, och vi ska ta henne till en klinik. Det är väl vanligast att ta en oberoende veterinär, det ska vi göra iallafall. Tror inte att det är vanligt att en veterinär "förskönar" hästen, det är väl kanske vanligare på en vanlig gårdsbesiktning på landet, skulle jag tro... Lycka till!

Jag tror inte det är så vanligt att en vet. förbiser om något är fel på hästen, då står ju vet. rykte på spel. Om du som köpare är med vid besiktningen kan du ju ställa frågor till vet och det kanske gör att han är mer noggrann?

sant! :idea: O så ska jag ta med mig en kompis som kan mer än mig oxå...är man kär i hästen kan man ju slå dövörat till också när vet säger ngt man inte vill höra :angel:

Puttar upp den här tråden lite :p
Hästen jag ska köpa ska besiktigas nu i början på veckan, en gårdsbesiktning.
Hästen står ganska långt härifrån så det krävs bil att ta sig dit, jag vill gärna vara med men har tyvärr inget körkort så det är inte 100 att jag kan vara med när besiktningen görs. Jag ska få protokollet och även veterinärens telenummer om jag har frågor.

Vad tycker ni om det? Är det vanligt att vet. "fuskar", alltså förskönar och slätar över?
Tror nu inte det skulle hända för ägaren är (eller snarare verkar vara) väldigt trevliga seriösa och ärliga så jag vill inte tro att de skulle "fuska" på ngt sätt. De hade ju inte ens hästen ute på annons och de säljer inte till vem som helst så de är inte sådana att de bara vill få sålt hästen. Men jag VET ju inte, jag känner trots allt inte dem.

Handlar om en frisk sund 25.000 krs korsningsponny, hobbyhäst som enl ägaren aldrig varit skadad/halt el sjuk på något sätt. Har pass, är chippad och hela midevippen.

Det främsta och viktigaste är att du som köpare står för besiktningen.Alltså att du som köpare är uppdragsgivare åt veterinären.

Jag hade absolut varit med på besiktningen, det är det viktigaste med hela hästköpet som jag ser det (läs gärna trådar här på Buke vad som kunnat undvikas om man varit nogrannare vid veterinärbesiktningen). Om du inte kan vara med, varför inte skriva in i kontraktet att hästen vid hemkomst till dig ska genomgå ny besikning UA efter ankomst till dig?

Jag hade valt en vet som är oberende. Man vet aldrig var de har för relation. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att de skulle göra något till någons fördel.

Ja, visst kan du bara ringa och fråga om de kan göras en beiktning. I alla fall vad det gäller klinik. kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med privata heller.

Jag hade inte valt en veterinär som är oberoende, utan en veterinär jag känner och litar på om möjligheten finns (om inte annat kan ju en sådan veterinär besiktiga när man tagit hem hästen). Och jag vill vara med. Kan veterinären stå framför mig, se mig i ögonen och säga att allt är ok och utan anmärkning känns det mycket bättre än att bara läsa en handfull UA i ett protokoll.

Det är om det kommer till någon tvist i framtiden som det rent juridiskt är bäst för dig som köpare att själv beställa och betala för veternärbesiktningen. Även att vara med när den görs, speciellt om det är en dyrare hästaffär som är på gång.

Ock ja det finns veterinärer som gör hästen bättre än vad den är. Jag har själv rålkat för att min "egen" veterinär har förskönat ett besiktningintyg på en häst som jag sålt. Inget som jag bad och jag talade om det sedan för köparen också. Nu var det inte som egentligen skulle haft någon större betydelse men ändå.
Sedan har jag nu när jag inte rider själv längre utan bara håller på med avel, blivit erbjuden ett antal ston som inte längre fungerar som tävlingshästar till avel. En stor del av dessa har köpts av hästhandlare i den här landsändan med bestikningsintyg på att de är fullt friska. Intygen har varit utskrivna av en erkänt bra klinikveterinär. När jag sedan kommit ut för att titta på hästen så har jag utan att varken vara speciellt duktigt eller undersöka hästen närmare, alltså med blotta ögat hitta synliga fel. Som aldrig har varit medtagna i intygen. Som ett sto som hade en gammal utläkt skada i bogen som gjorde att man såg ett hål på ca 10 x 5 cm, fyra stora överben på tre av sina ben. Allt detta hade enligt ägaren funnits sedan hon köpte hästen och fanns inte med i intyget. Där stod bara U.A. på allt. Detta ledde så småning om även till att det blev problem med försäkringen. För dessa skador hade ju hästen redan när den försäkrades.

Det främsta och viktigaste är att du som köpare står för besiktningen.Alltså att du som köpare är uppdragsgivare åt veterinären.

Jag hade absolut varit med på besiktningen, det är det viktigaste med hela hästköpet som jag ser det (läs gärna trådar här på Buke vad som kunnat undvikas om man varit nogrannare vid veterinärbesiktningen). Om du inte kan vara med, varför inte skriva in i kontraktet att hästen vid hemkomst till dig ska genomgå ny besikning UA efter ankomst till dig?

Det sistnämnda var en bra idé :idea: Det ska jag definitivt ta upp!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II