vet.besiktning..

Sv: vet.besiktning..

Jo, men det bolag hon stod i var så otrevliga och dyra. Dessutom så var det inga problem att byta eftersom hon redan var försäkrad i annat bolag. Hon har aldrig varit skadad tidigare jag hoppas att jag aldrig ska komma att använda den!

Jag frågade faktiskt bolaget ifall de ville ha en besiktning och de sa att det behövdes inte då jag bara flyttade över en redan försäkrad häst. Jag var med andra ord beredd att ta ut veterinären för en koll i samband med vaccineringen men då på "egen risk" då hon är köpt som "problemhäst".
En problemhäst som till och med min sambo som aldrig ridit förut kan rida och handskas med :D enda problemet hittills är att hon inte ville bli chipmärkt :D och det var inget stort problem...

Trodde snarare att folket här på Buke skulle reagera på att jag ville avla på en häst som inte var vet. bes.

Det beror på vad jag skulle ha hästen till.
För den summan skulle jag inte räkna med att kunna använda hästen till ngt annat än sällskap, allt utöver det vore en ren bonus.

Det beror också på om hästen är försäkrad. Om inte, så skulle jag be ett ombud att kolla på den innan köp så jag skulle kunna veterinärvårdsförsäkra den.
För jag vet att jag är så blödig att jag inte klarar av att ta bort en skadad häst som kan bli frisk pga ekonomiska skäl, dvs att jag inte har råd med behandlingen.

kopparberg skrev:
Det beror på vad jag skulle ha hästen till.
För den summan skulle jag inte räkna med att kunna använda hästen till ngt annat än sällskap, allt utöver det vore en ren bonus.

Det beror också på om hästen är försäkrad. Om inte, så skulle jag be ett ombud att kolla på den innan köp så jag skulle kunna veterinärvårdsförsäkra den.
För jag vet att jag är så blödig att jag inte klarar av att ta bort en skadad häst som kan bli frisk pga ekonomiska skäl, dvs att jag inte har råd med behandlingen.

;) Denna häst inköptes för den osaliga summan av 1800kr :D Kan ju säga att den har tagit silver vid SM i ft!

Iof blev han nog bes eftersom min syster var förlovad med en mkt känd vet då :angel:

Man jag har faktiskt köpt hästar osedda och obesiktigade för runt 40 000kr :o Men då har det varit hästar som varit en bra bit över medel och med stor kapacitet dock.

sedan har jag nog köpt ett par till obesiktigade för runt en 10 000kr, och då har det varit fullblod från banan. de är ju iof lätta att kolla upp om de haft någon skada.

Men för denna struntsumma på 2000kr hade jag inte besiktigad.

Har klart för mig att man får vetförsäkra alla hästar, som då inte har en massa gruff sedan innan, utan anmärkning och fullvärdesförsäkra för 10 000kr!

I mitt bolag får man det iaf

Självklart anser jag att man skall bes om man är osäker eller inte är väldig hästvan och vet vad man skall titta efter.

Den hästen för 40'kr var ett fynd och många drog i den. Den var dessutom så pass ung att det är rätt osannolikt att fel fanns på den. Självklart lösa benbitar etc, men de upptäcker man ändå inte vid vanlig bes.

Jag har köpt en häst för 10000kr obesiktigad. Den enda jag visste om honom var det ägaren sagt bla. att han hade bronkit :smirk:

Men vi köte och är JÄTTENÖJDA med honom :love: . Hade han inte haft bronkit och hade det inte varit tidsbrist så hade vi aldrig haft råd att köpa honom.

Jag resonerade så att vi tar hem honom och besiktigar. Är det något jätteallvarligt så han blir utdömd har vi iallafall gått plus på affären :o
Och var det "bara småsaker" har vi fått en kanonhäst till jättebra pris.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
365
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På fredagsförmiddagen var det besiktning för fälttävlanshästarna som ska starta under OS i Paris. Alla svenska hästar gick igenom...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 897
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar