vet. besiktning

V

vide

i morrn ska jag boka vet. besiktning till hästen jag ska köpa :love:

Det är "distrikts vetrinären" som ska komma.. men jag tänkte be dom göra den vanliga kollen samt ryggen.. nått annat som jag ska be dom kika på då? när dom endå är på g? som distriktsvetrinärer kan kolla på?
 
En veterinärbesiktning inför köp följer ett protokoll, där ingår ju bl.a ryggen.

Var det jag som skulle köpa häst skulle jag dock inte välja distriktsveterinären för besiktning utan åka till hästklinik.
 
Distriktsvetrinären gjorde besiktningen på min häst när jag köpte henne i förra sommaren. Jag har aldrig varit med om nogrannare böjprov på någon besiktning tidigare.
 
tack alla för era svar..MEN(alltid ett men..:()
Vet var här i dag.. å ja... det gick åt helvette som allt anant för mig.. pokken har problem med vänster bakben.. :cry:

å jag som har blivit så otroligt fäst vid honom..:(*ledsen*
kommer aldrig att hitta min en riktig bra häst:(
 
Sv: Re: vet. besiktning

vide skrev:
tack alla för era svar..MEN(alltid ett men..:()
Vet var här i dag.. å ja... det gick åt helvette som allt anant för mig.. pokken har problem med vänster bakben.. :cry:

å jag som har blivit så otroligt fäst vid honom..:(*ledsen*
kommer aldrig att hitta min en riktig bra häst:(

stackars dig.....:( menar de verkligen.
min drömhäst ska vet bes i morrn å ja skulle bli helt knäckt om hon inte går igenom... kan ju lungt säga att man e liiite nervig nu.:confused:
HOPPAS hon fixar de!!!!:crazy:
 
Sv: Re: vet. besiktning

ni som säger att ni inte skulle ta ut distriktarn för besiktning utan hellre åka till klinik, vad grundar ni detta på? Är det att ni anser att distriktarn = koveterinär som inget kan om hästar eller vad? Eller vill ni kunna går vidare direkt till röntgen om det skulle hittas en hälta, något som distriktaren i dagsläget inte kan göra?
 
Sv: vet. besiktning

om man köper en häst borde man egentligen rönka hela dem. så dom inte har ngt fel man annars inte kan hitta! Finns ju dem som köpt en häst som gått igenom veterinärbesiktningen sen har de efter några år fått problem med te.x ryggen. Och då har redan från början något varit helt tokigt där! Tror det heter importrökna eller ngt sånt!
Jag tycker det låter vettigt om man vill vara säker på att hästen är helt frisk :) men är inte så insatt i det där!
 
Sv: vet. besiktning

I en vanlig besiktning på klinik ingår inget som inte görs på besiktning ute. En skillnad kan dock vara underlaget, ofta finns inte tillgång till ett vettigt underlag att springa med hästen på vilket kan påverka exaktheten i bedömningen.
PL
 
Sv: vet. besiktning

Röntga hela hästen inkl ryggen? I en vanlig röntgen inför köp/försäljning ingår bara några leder. Dessutom finns det massvis av grejer som inte går att se med röntgen heller o massvis av röntgenfynd som är svårt att bedömma den kliniska betydelsen av.
PL
 
Sv: vet. besiktning

man ska försöka göra det mesta så man är säker på att man köper en frisk häst :) har då hört att man kan rönka dem. vet inte hur eller vars men det låter vettigt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 782
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp