vet.besiktning o signalement?

L

Lollo25

Nu ska jag sälja min häst... tänkte på det här med veterinärbesiktning och signalementsbeskrivning. Först o främst vad tittar de på nu igen på en vanlig enkel vet. besiktning? Och så tänkte jag göra signalementsbeskrivning på samma gång inför hästpass, vad tittar de på där? Hur utförs det? Och vad går detta på? Kommer inte ihåg vad en vanlig besiktning ligger på (med alla kostnader tot, veterinärer är ju inte billiga...) , samt vad signalement-momentet kan kosta i sig (gör ju båda samma omgång)...

Sv: vet.besiktning o signalement?

Signalementsbeskrivning: får endast utföras av behöriga id-kontrollanter (många veterinärer har gått den utbildningen). Fullblod kontrolleras endast av veterinär. Kolla om hästen behöver chipmärkas också, det är nämligen inte alla id-kontrollanter som får göra detta (men alla veterinärer får)!
Färg, tecken, virvlar och speciella kännetecken avbildas på en speciell blankett som id-kontrollanten har, förutsatt att du inte har ett varmblod för då måste du själv beställa blanketten från STC.
Du behöver ha hästens tidigare id-handlingar tillgängliga och om dessa saknas betäckningsrapporten. En häst som saknar papper behöver också åldersbestämmas (av veterinär).

Besiktningen; uppförande, allmäntillstånd, lymfknutor, slemhinnor, tänder, ögon, öron, hjärtljud, lungljud + hostprovokation, muskulatur, extremiteter (senor, leder, förekomst av överben etc), yttre könsorgan, rörelser i skritt och trav, böjprov, ibland arbetsprov (longering, ridning, körning). Ibland specialundersökningar om så anses nödvändigt eller om ägaren/köpare begär det.

Mycket olika prisklass, hör med din veterinär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 622
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 852
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 947
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar