Vet.besiktning av ettåring vid försäljning

Fenja

Trådstartare
Veterinärbesiktar man föl/unghästar vid försäljning? Hur vanligt är det och vad tittar man då på? Hur har ni som sålt/köpt unghäst/föl gjort och vad rekommenderas?
Man gör ju inga böjprov på en så ung häst och det finns ju inga belastningsskador pga ålder och att man inte ridit hästen....:confused:

Sv: Vet.besiktning av ettåring vid försäljning

Man vet.besiktigar en ettåring,då går man igenom allmäntillståndet på hästen kollar exteriöra avvikelser,uppförande vid undersökningen,hull,synliga slemhinnor och palpering av lymfknutor.öron ögon (Fokalt ljus o synkontroll),hjärta och puls samt respirationsorgan och bröstkorg med hostprovokation.

Håller med, vi har gjort så när vi köpt unghäst.

Tack för svaret. Jag ska beställa ut veterinär för besiktning;)

För din egen skull som säljare så är det alltid bäst att besiktiga.
Då har du papper på att hästen är i normalt och friskt skicka när den lämnar dig.

Och om det är en unghingst, vilket det kanske är i detta fallet om jag inte misstar mig ;), så är det viktigt att kolla noga så kulorna är ordentligt nere.....
Halvbrodern, om det nu är den jag tror, var ju klapphingst.....

Däremot OM nu köparen avsäger sig besiktning så är det ju deras val men då skall det tydligt stå i kontraktet.
Oftast är det säljaren som står för kostnaden.

Lycka till och grattis till försäljningen !!

Jag har beställt vet.besiktning. Dessutom kollade vi "kulorna" den 4 juli. Då hade en kommit ner helt och den andra var på väg. Kollade igen den 20 juli och då var den andra nästan helt nere, så klapphingst är han inte. :D

Jag ställde mest frågan här för att jag inte visste om man gjorde vet.besiktning av så små... Fick ju svar ganska omgående, bra forum det här:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka