Vet att det finns trådar om mask.....

lillamy73

Trådstartare
Avmaskade hästarna igår och ett åringen hade en liten vit mask, en större vit mask ca 5-8 cm lång + lilla blodmasken.

Försöker hitta bilder på mask men hittar inte.
Tror att den lilla masken är springmask men vad heter den lite större vita masken?

Finns det någon hemsida med bilder på mask? Hade en jätte bra fålder en gång som nu är borta...
tack

Sv: Vet att det finns trådar om mask.....

Eftersom han är ettåring och längden är såpass lång så tror jag på spolmask. Spolmask drabbar främst unghästar, nästan som en barnsjukdom (fast utan självläkning).

Du kan göra ett träckprov för säkert svar, men då ska inte hästen vara nyligen avmaskad, förstås, för då finns det inga maskar i provet. Det finns något som heter "Kollamasken" på bl a apoteket och granngården. Det är till för att man ska kunna avmaska endast efter behov och göra punktinsatser.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka