verkning på tv

Sv: verkning på tv

Jag försöker sammanfatta och förstå.

1. Detta va tydligen på Strömsholms Kliniken.

2. Deras hovis är absolut ingen värdsmästare, däremot så är han en av få som innehar MÄSTARBREVET i hovis yrket. (DET är en jälva skillnad!)

3. Den verkningsmetoden är inte ett dugg ovanlig vid fånganfall av grande ober tre eller högre och det går ut på att vid denna obergrad av fång så skapas en kraftig ödembildning vilket leder till ett kraftigt övertryck i kötthoven. Enda och snabbaste sättet att lätta på detta övertryck som ger en enorm smärta är att genom radikal verkning i tådelen enda in i lamelläderhuden helt enkelt punktera hoven så ödemet kan lämna hoven och trycket lätta.

4. Här talar man INTE om att verka på detta sätt för att hoven skall kunna svälla utan precis TVÄRT OM!!!
Hoven har redan svällt utifrån den ödembildning som bildats (obs läs ödem INTE blod då det är två helt skilda saker) och enda sättet att få den att sluta svälla är att verka på detta sätt för att häva den svällande hoven.

5. Denna hovis på Strömsholm klinik har behandlat långt över 600 fånganfall och det finns statestik som påvisar att bevisligen har hela 90% blivit helt återställda.

6. Detta enbart p.g.a. att 90% av alla hästägare har gjort och följd den eftervård som man från kliniken strikt rekomenderat, övriga 10% har av en eller annan orsak ansett sig mer kunniga och antingen slarvat med efterbehandlingen vilket i ett mkt senare stadie kan leda till nedsatt blodcirkulation, eller ansett att hästen varit så frisk att den i ett för tidigt stadie satts i för mkt,stor rörelse.

7. Tydligen stod hästen på strikt boxvila i 1,5, års tid enligt Klinikens strikta rekomendationer vilket tyder på att detta va ett yrtterst ovanligt och komplicerat fall. Man undrar ju utifrån den upprörd het och oförståelse för varför detta rekomenderades och hur plågsamt detta måste ha varit för hästen om man i "verkligheten" inte frångick detta.

8. Man bör ha klart för sig att en häst med denna grad av fång dels har en extremt försvagad hornkappsel och underliggande extrimiteter, den har även under en lång tid efter det akuta stadiets avklingande en extremt ÖKAD cirkulation och horntillväxt oberoende av rörelse.

9. 1,5 års boxvila och sedan ridbar inom fem månader, det kallar inte jag att ta det sakta utan att äventyra hållbarheten.

10. En häst som man utsatt för hovväggresektion är ytterst mottaglig för bakterieangrepp och slarvar man med miljön och eftervården så kan det lätt leda till tillbakabildade blodkärl.Det har inget med tiden för boxvilan att göra (så vida den nu stod i box och inte i "boxhage") utan faller på hästägarens eget ansvar utifrån den dagliga skötseln av sin häst.
ok! Tack så mycket!

Sv: verkning på tv

hej!

Tack så mycket för att du berättade er historia! DEt förtydligar allt mycket mer. Hopaps inte att du blir upprörd över att jag startade tråden, för dte var absolut inte riktat på det sättet.

måste tillägga att hästen var otroligt vacker (det jag såg på tvn) men det vet du väl redan!...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka