Sv: verkning på tv
Hej allioppa, ser att ni diskuterat Strömsholm reprisen från 2003.
Det var jag som ägde den underbara ponnyn Ginger som förövrigt var en renrasig importerad Irish Welsh Cob från Irland f-96, 147cm i mankhöjd, vallack. Hade honom i min ägodel från de att han var 3år.
Tänkte bara berätta om hur det igentligen var.
Hans skada kom då han den 23 augusti 03 hoppade över staketet från hagen och fick i sig alldeles för mycket färskt vete&korn som ledde till fång&kolik (han gjorde detta på natten, hittade honom på morgonen). Dom på strömsholm gav honom dropp direkt och gjorde denna "hovoperation" ni pratar om. Endast för att släppa på tryck som kan leda till hovrotaion. Ginne stod på strömsholm under behandling i hela 2 veckor innan dom kunde se en förbättrning, han var en stark ponny som inte gav upp, han fick alltså åka hem. Detta så då Micke (hovslagare) samt Malin, Anette och Claes (vetrinärer samt experter på fång): "Ponnyn ska stå i boxvila 1månad framåt, Gå ut och gå 5min 2ggr/veckan med `gummitofflorna´ på, inget mer"
Vi var på återbesök 1 gång varje månad och fick samma svar under 6månaders tid (dock kunde dom se en förbättrning). och
JA Ginne fick boxvila i 1½ års tid,
DOCK med sjukhage (6x4m) 4ggr/veckan och ut och vandra 5min 2ggr/veckan, så självklart stod han
INTE endast i box i hela 1½år. Under dessa månader fick han även massage och dyligt.
ALLT FÖR ATT HAN SKULLE BLI BRA!
Den 14 februari 2005 fick jag för första gången efter skadad sitta på hans rygg igen. Vi fick långsamt sätta igång honom och han var otroligt possitiv och ville nästan för mycket, han var alltid "den glada ponnyn". Otroligt nog fick vi ställa upp på en träningstävling i dressyr (Lc:1) den 6juli 2005, han fick hela 190p och blev 3a. Vetrinärerna var mycket glada och alla trodde att han äntligen blivit frisk då han fortfarande inte fått något hovrotaion eller likande och på rönkten såg allt bra ut.
Den 1a augusti var vi på återbesök, då hade han tappat skorna dagen innan. Vi rönktade och Ginne såg otroligt glad ut!
Efter rönkten tog det hela 30min innan vi fick besked från vetrinärerna (då dom hade haft "möte" om Ginne).
Vi fick då beskedet att hans blod slutat cirkulera i hovarna, att hans ben trodligtvis inte skulle hålla ens som promenadhäst, visst skulle han kunna skrittas 1gång i veckan, så var deras svar.
Vi kunde då inte låta Ginne genomlida mer efter dessa år och han älskade att träna, tävla och framför allt visa upp sig, och det skulle han inte få göra igen.. Jag tyckte han var för ung för att dö (9år) men vetrinärerna dömde ut honom.
Den 15 augusti somnade han in, då var han trött i ögonen och hade inte mycket krafter kvar, det var det enda rätta för honom.
Trisst att folk tycker jag är "egoistisk" som lät honom stå i boxvila så pass länge, att jag inte tänkte längre osv. Med detta var min häst och jag visste vad han ville och jag älskade honom djup.
Micke och alla andra vetrinärer engaredade sig djupt i Ginne och kunde inte själva förstå varför det hände.. Tack för det ni gjorde Strömsholm!!
Är idag 1år och 1 månad sedan han somnade in. Vila i frid älskling!
Nu kanske ni fått någon klarhet om vad som hände, tack för mig..