verkning på tv

Sv: verkning på tv

Såg ej programmet, men har lite att tillägga att "vetrinärerna" som visas på kanal 4 inte alltid är vad det ska "vara". en/flera av vetrinärerna som visats i programmet har blivit "prickade" pga sitt agerande.
Det finns massvis av duktiga vet som blivit prickade. En kollega som blev anmäld trots en helt korrekt behandlig blev prickad för att han missat att skriva in en av medicinerna i journalen. Så hur man skall värdera en "prick" beror helt på vad det är fråga om.
PL

Nåja, det var väl isf Mickes egen statistik.
Det var ju en kvinna som gjorde en statistisk undersökning på hans kunder och där var väl antalet helt återställda hästar under 60%

Det bedrivs mycket forskning på att ta reda på uppkomstmekanismerna bakom fång. De riskfaktorer som till dags dato är kända finns väl beskrivna, bla i en informationsbroschyr avsedd för hästägare och framtagen av Schering-Plough i samarbete med Wattle m fl.

När sjukdomen väl har uppstått lönar det sig knappast att tjafsa om uppkomstmekanismen - här gäller det istället att försöka förhindra skadeverkningarna i hoven. När du väl har fått förändringar i hovbädden så kan du ju inte längre förhindra effekterna genom att angripa orsaken, t ex kraftfoderförätning?

Jag ser det inte som att man försöker bota symptomen utan förhindra att det uppstår permanenta skador som på sikt kan leda till att hästen måste slaktas. Inte alls dumt, enligt min åsikt.

Diskussionen om att behandla symptom gör sig enligt min uppfattning bättre i sammanhang som ledinflammationer och behandlingar av dessa.

Jag tycker att det ö h t måste utredas med varför hästen får symptom som fång, kolik, inflammationer, sneda hovar, dåliga tänder, ont i ryggen, ömma framben och allt sånt.
Nu menar jag inte att ALLA veterinärer är blinda, men folk öht (hästägare, veterinärer, tränare osv) ser ett problem, men inte orsaken.

Jag är gärna med och diskuterar behandling av symptom, men jag anser att fång även ska vara med i den diskussionen, så att fler lär sig förstå varför och av vad en häst kan bli sjuk.

Jag tror inte att jag sa emot dig? Det är naturligtvis av största vikt att man satsar på forskning för att finna orsakerna bakom ett fånganfall, men i de fall hästen redan har insjuknat så måste man först sätta in all kraft på att häva effekterna av sjukdomen. Varför det även är viktigt att lära mer om behandlingsmetoder!

Har du läst fångbroschyren från Schering-Plough? Den ska finnas på deras hemsida, tror jag.

Jag tror inte att jag sa emot dig? Det är naturligtvis av största vikt att man satsar på forskning för att finna orsakerna bakom ett fånganfall, men i de fall hästen redan har insjuknat så måste man först sätta in all kraft på att häva effekterna av sjukdomen. Varför det även är viktigt att lära mer om behandlingsmetoder!

Har du läst fångbroschyren från Schering-Plough? Den ska finnas på deras hemsida, tror jag.

Nej, du sa nog inte emot mig, men jag ville bara komplettera. :D

Jag håller med dig i det du skriver. Helt klart. Vi har så många symptom idag som man hör hästar ha nästan varje vecka, utan att ägarna får bukt på dem eller ens förstår att se mer holistiskt. Det upprör mig rätt mkt...

Vet inte om jag har läst den, men ska kolla upp! :D

När jag var på Strömsholm sa Micke att ca 80% blev bra. Med "bra" menades att de var ridbara, en del som promenadhästar andra vanlig ridning och ett fåtal på högsta nivå. "Helt återställda" (för mig ridbara i samma skick som innan) är nog alltså en klart lägre siffra. För många djurägare är ju dock det inte alltid det viktigaste.

Jag tror helt klart på metoden i sig. Däremot är jag tveksam till just det etiska då hästarna har så j**la ont så länge. Kan man hitta en bra, verksam smärtlindring, NSAID räcker inte, som djurägarna själva kan ge hemma under konvalescensen så att de åtminstone är smärtfria så tror jag till 100% på att metoden är den bästa behandlingen vid fång.

Hej allioppa, ser att ni diskuterat Strömsholm reprisen från 2003.
Det var jag som ägde den underbara ponnyn Ginger som förövrigt var en renrasig importerad Irish Welsh Cob från Irland f-96, 147cm i mankhöjd, vallack. Hade honom i min ägodel från de att han var 3år.
Tänkte bara berätta om hur det igentligen var.

Hans skada kom då han den 23 augusti 03 hoppade över staketet från hagen och fick i sig alldeles för mycket färskt vete&korn som ledde till fång&kolik (han gjorde detta på natten, hittade honom på morgonen). Dom på strömsholm gav honom dropp direkt och gjorde denna "hovoperation" ni pratar om. Endast för att släppa på tryck som kan leda till hovrotaion. Ginne stod på strömsholm under behandling i hela 2 veckor innan dom kunde se en förbättrning, han var en stark ponny som inte gav upp, han fick alltså åka hem. Detta så då Micke (hovslagare) samt Malin, Anette och Claes (vetrinärer samt experter på fång): "Ponnyn ska stå i boxvila 1månad framåt, Gå ut och gå 5min 2ggr/veckan med `gummitofflorna´ på, inget mer"

Vi var på återbesök 1 gång varje månad och fick samma svar under 6månaders tid (dock kunde dom se en förbättrning). och JA Ginne fick boxvila i 1½ års tid, DOCK med sjukhage (6x4m) 4ggr/veckan och ut och vandra 5min 2ggr/veckan, så självklart stod han INTE endast i box i hela 1½år. Under dessa månader fick han även massage och dyligt.
ALLT FÖR ATT HAN SKULLE BLI BRA!

Den 14 februari 2005 fick jag för första gången efter skadad sitta på hans rygg igen. Vi fick långsamt sätta igång honom och han var otroligt possitiv och ville nästan för mycket, han var alltid "den glada ponnyn". Otroligt nog fick vi ställa upp på en träningstävling i dressyr (Lc:1) den 6juli 2005, han fick hela 190p och blev 3a. Vetrinärerna var mycket glada och alla trodde att han äntligen blivit frisk då han fortfarande inte fått något hovrotaion eller likande och på rönkten såg allt bra ut.

Den 1a augusti var vi på återbesök, då hade han tappat skorna dagen innan. Vi rönktade och Ginne såg otroligt glad ut!
Efter rönkten tog det hela 30min innan vi fick besked från vetrinärerna (då dom hade haft "möte" om Ginne).
Vi fick då beskedet att hans blod slutat cirkulera i hovarna, att hans ben trodligtvis inte skulle hålla ens som promenadhäst, visst skulle han kunna skrittas 1gång i veckan, så var deras svar.
Vi kunde då inte låta Ginne genomlida mer efter dessa år och han älskade att träna, tävla och framför allt visa upp sig, och det skulle han inte få göra igen.. Jag tyckte han var för ung för att dö (9år) men vetrinärerna dömde ut honom. :cry:

Den 15 augusti somnade han in, då var han trött i ögonen och hade inte mycket krafter kvar, det var det enda rätta för honom.

Trisst att folk tycker jag är "egoistisk" som lät honom stå i boxvila så pass länge, att jag inte tänkte längre osv. Med detta var min häst och jag visste vad han ville och jag älskade honom djup.
Micke och alla andra vetrinärer engaredade sig djupt i Ginne och kunde inte själva förstå varför det hände.. Tack för det ni gjorde Strömsholm!!

Är idag 1år och 1 månad sedan han somnade in. Vila i frid älskling!

Nu kanske ni fått någon klarhet om vad som hände, tack för mig..:cry:

Beklagar er förlust...
Ginger var en mycket fin häst och jag vet att ni gjorde allt ni kunde för honom! :cry:

*Skippens ägare*

Trisst att folk tycker jag är "egoistisk" som lät honom stå i boxvila så pass länge, att jag inte tänkte längre osv. Med detta var min häst och jag visste vad han ville och jag älskade honom djup.
Micke och alla andra vetrinärer engaredade sig djupt i Ginne och kunde inte själva förstå varför det hände.. Tack för det ni gjorde Strömsholm!!

Är idag 1år och 1 månad sedan han somnade in. Vila i frid älskling!

Nu kanske ni fått någon klarhet om vad som hände, tack för mig..:cry:

TACK för att du berättade! :bow:

Och jag vet inte vad som gäller de andra, men jag har aldrig anklagat dig. Jag var bara nyfiken på just eftervården och det här med rörelse, och nu har jag fått svar om det, så TACK!

Otroligt tråkigt att det blev så här med Ginger och jag förstår helt klart dina beslut!

J
3. Den verkningsmetoden är inte ett dugg ovanlig vid fånganfall av grande ober tre .

Men han nämnde nåt om det på senaste årsmötet om det här.(metoden, inte hästen i fråga) Att det han kanske menade var att inte sko dem bara "tofflorna" samt resektionen, eller?
Jag gjorde en liknande operation häromsistens när jag kom ut till en fångshettis, men där använde jag mig av ägarens numera föredetta liggunderlag, eftersom det råkade finnas till hands. Hästen blev bättre, men hästägaren blev ett liggunderlag fattigare...

Men visst, jag grunnade också på vad han menade med att det bara var typ 4 i världen som gjorde så, jag trodde jag hörde fel. Men jag kan ju ha missuppfattat det hela.

Skulle adlrig utsatt min häst för boxvila så länge, inte konstigt att kroppen strejkade på stakaren.

Nej tack, då får han hellre somna in i förtid, det lidandet skulle han sluppit.

/Fanny.

Tack för att vi fick höra din version. Det behövdes.

Jag menade inte att klanka ner på dig, det var bara min åsikt, och jag vill bara säga att jag tycker att du gjorde rätt som lät honom somna in. Det var starkt av dig.

Förstår att ni fårr lida mycket av detta.

/Fanny.

*KL*

Har INTE läst hela tråden. Har INTE sett programmet. Men om jag fattat tråden rätt så det som diskuteras är den 'radikala' form av hovresektion (heter det så?) som iv issa fall görs på fånghästar på Strömsholm.

Och utan att ta ställning för eller emot (det kan jag inte nog för) så finns det hästar där det fungerat, trots boxvila som kan kännas 'plågsamt' lång när man ser det utifrån. För vissa hästar är den kanske det, andra tar det bättre.

Men finns en godkänd avelshingst som av en klinik dömdes ut pga grav fång. Ägarna tog den då till Strömsholm istället, och de utförde den där typen av 'radikal' behandling där i princip hela hovväggen tas bort (ha tålamod med att jag förenklar det gravt) och hingsten hade en MYCKET lång, absolut boxvila. Vilket jag vet till och med upprört veterinärer (från den första kliniken) och säkert stack i ögonen på mer än en. Jag har inte den blekaste aning om i vilket skick hästen var innan eller under behandling. Men förutom en permanent deformerad hovform båda fram så är hästen helt återställd och har levt flera år i högönsklig välmåga sedan dess. I gräshage, barfota och utan minsta tillstymmelse till hälta, återfall eller ömhet.

Så man ska nog inte säga bu eller bä rakt av utan att ha varit där så att säga.

Hej!

Tack för förtydligandet! Kan inte varit ett lätt beslut eller heller en särskilt skojig resa för er två, avundas er inte alls. Synd att det slutade som det gjorde, han va söt..

/ Lavinia, som inte har svårt att se hur 1 månads boxvila plötsligt blivit ett år..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka