verkning på tv

Sv: verkning på tv

TACK för ett väldigt bra inlägg! Nu förstod jag lite mer, bl a ang det där med svällandet! :bow: :bow: :bow:

Glädjande att det finns ngn som förstår. Själv förstår jag ingenting längre av denna tråd.

Senaster rön ang.fång: Vid fång skall hästen omedelbart ställas på strikt boxvila i djup mjuk bädd. Skorna skall så snart det är möjligt (om de t finns några) tas av och tåväggen raspas tillbaka in i lamelläderhuden så ev. öden kan transporteras ut i från kötthoven. Bädden skall vara så mjuk och tjock att hästen utifrån EGEN bedömning kan avlasta sig utan övrig inverkan, all mänsklig påtvingad rörelse är endast skadlig för hästen. Strikt vila är ytterst viktig utifrån hornkappselns försvagande tillstånd.

Även en häst i fritt tillstånd söker i möjligaste mån strikt vila om möjligt på mjukt löst underlag. All typ av rörelse enligt hästens överlevnadsinstink medför att den för att överleva väljer långvarig vila i den mån den inte utsätts för fara eller hot. Enda övriga rörelsebetvingande den utsätter sig för är rörelsen till att finna vatten och föda.

Hästens instink säger att rörelse äventyrar min överlevnad, måste jag röra mig för att överleva så äventyrar jag min överlevnad.

Jag hatar fång!!

Hovslagaren vet garanterat vad han gör...ibland går det bara inte vägen för en häst, av olika anledningar, så enkelt kan det vara. Utan att det är någons fel..så att säga...

Jo så är det, det finns milijoner andra faktorer som kan påverka utan att man själv kan påverka dom.

Den ponnyn red jag under hans första tid i Sverige, från det att han kom tills han såldes till denna familjen. jag jobbade på försäljningsstallet som importerade honom.

Stod även på samma inackorderingsstall en period vid ett senare tillfälle.

Mycket tråkigt att det skulle sluta såhär för Ginger... :(

Förövrigt har jag inte så mkt gott att säga om nämda hovslagare på Strömsholm men då har jag endast erfarenhet av EN häst där... dock en med mkt speciella problem...

Glädjande att det finns ngn som förstår. Själv förstår jag ingenting längre av denna tråd.

Glasklart för mig nu. :D

Senaster rön ang.fång: Vid fång skall hästen omedelbart ställas på strikt boxvila i djup mjuk bädd. Skorna skall så snart det är möjligt (om de t finns några) tas av och tåväggen raspas tillbaka in i lamelläderhuden så ev. öden kan transporteras ut i från kötthoven. Bädden skall vara så mjuk och tjock att hästen utifrån EGEN bedömning kan avlasta sig utan övrig inverkan, all mänsklig påtvingad rörelse är endast skadlig för hästen. Strikt vila är ytterst viktig utifrån hornkappselns försvagande tillstånd.

Även en häst i fritt tillstånd söker i möjligaste mån strikt vila om möjligt på mjukt löst underlag. All typ av rörelse enligt hästens överlevnadsinstink medför att den för att överleva väljer långvarig vila i den mån den inte utsätts för fara eller hot. Enda övriga rörelsebetvingande den utsätter sig för är rörelsen till att finna vatten och föda.

Hästens instink säger att rörelse äventyrar min överlevnad, måste jag röra mig för att överleva så äventyrar jag min överlevnad.

Det där ska jag skriva av och ha på ett bra ställe! :bump:

Att du visar tänderna så fort någon säger något kritiskt om någon hovslagare *suck* snacka om att vara defensiv.

Har inte sagt att han inte har botat hästar också men just i det här fallet tyckte jag att det sköttes mkt dåligt. Självklart kan man inte dra några parareller efter ett enskilt fall.

Sälv behandlingen har jag ingen kommentar till, eftersom de flesta vet att jag förespråkar aanhcp metoden så tycker jag givetvis att den behandlingen är att föredra men det är min högst personliga åsikt. Detta är faktiskt ett forum och ingen kan stämma mig för förtal över att min åsikt är att den här hästen inte behandlades rättvist.

Det är just boxvilan som jag har extremt svårt att förstå hur man kan vilja utsätta sin häst för det. Jag tycker inte att det är moraliskt försvarsbart att sätta en häst på boxvila så länge av någon anledning. Hästen borde ha avlivats enligt mitt tycke.

Men som sagt är det min högst personliga åsikt som säkerligen inte är objektiv eftersom jag kände hästen i fråga
.
citat av mitt första inlägg!

" Jättesorgligt att det visades på tv ikväll. Ginne eller Ginger stod i samma stall som mig och var en gudatrevlig häst.

Han blev ordinerad boxvila i 1,5 år och efter det så avlivades han pga av praktisk taget obefintlig blodcirkulation i hovarna.*no shit*

Det är helt oförlåtligt i mina ögon att använda sig av dyl metoder.

Tydligen så är det någon form av experimental behandling ell liknande?

Mumin "

att jag har skrivit en detaljerad beskrivning hur det hela gick till kan då inte jag se någonstans? (Han blev sjuk/behandlad/boxvila och sedan sade veterinären att avlivningen skedde pga av just bristande blodcirkulation) Vad jag kan se är det ett överdrag över händelsen i stort, men tja du kanske tolkar saker som du själv vill.?

Senast ändrad:

Av dina luddiga svar här framgår klart att du inte har ngn direkt koll på fallet, du har ingen aning om vad som hände o hur läkningen framskred under större delen av tiden, varför boxvilan blev så extremt lång eller hur ok hästen var när den började sättas igång dvs du har ingen aning om vad du kritiserar!
Visst det är lätt att vara efterklok o säga att hästen skulle avlivats från början men du har ju inte en aning om hur fallet såg ut från början.
PL

Det där måste vara ett skämt!:o

Men tyvär som vanligt så handlar allt om fång om att behandla symtom och inget annat...

Det är ju inte första gången man får höra om hästar som fått en sådan boxvila dock.

Även om det förhoppningsvis inte är det vanligaste så förekommer det ju faktiskt.

... men hästen i programmet blev ju inte ordinerad 1,5 års boxvila utan 5 VECKOR. Sen kunde den gå ut. efter 15 veckors vila skulle den kunna sättas igång igen.

Läskigt med fång och hovbensrotationer! Men hovslagaren verkade duktig. SM i hovslageri finns så varför inte VM?!?

jag ahr haft hästar med fång två gånger.. o då har veterinär sagt att jag ska promenera hästen lite en gång varje dag när den stått i boxvila för blodcirkultaionen.. sen vad jag har hört så tar det ca 1 år för hoven o växa så det är en "helt ny hov".. men tråkigt att hästen inte har klarat sig:( tyckte så synd om ägaren i programet oxå.. han såg så ledsen ut:(

Men jag kritiserar fortfarande inte behandlingen som utfördes.Annat än att jag undrade om den var experimentell.

Det jag protesterade mot var boxvilan. Ni kanske kan hålla i sär användare och vad de skriver. Jag berättade vad som hände med hästen efter programmet. I stort.

Jag har redan berättat att jag inte är insatt osv och att jag faktiskt inte vet vad som hände under behandlingen. Men boxvila under en sån lång tid är inte i mina ögon acceptabelt. Oavsett, hästen mår i mina ögon då bättre av att avlivas.
Alla kan inte heller vara begåvade med att kunna uttrycka sig perfekt och människor läser in lite vad dom tycker i andra männsikors texter.
Jag har rätt till en åsikt och den fick ni höra. Min åsikt är att oavsett behandling så är det inte etiskt försvarsbart att ställa en häst på boxvila under en sån lång tid.. oavsett

Mumin

Senast ändrad:

hmm så hästen ska helst ha skorna av vid fång?.. hade en häst som fick fång förra året o hon gick då barfota, men dom slog då på henne skor o sula och det skulle hon ha tills hon blivit helt åteställd:confused:

Ny forskning betyder ny vetenskap och nya rön och då kommer man ofta på fel man gjort tidigare? Kanske inte så konstigt om din häst blev skodd då om det var metoden man brukade.
Hoppas alla hovslagare som sysslar med fång tar till sig den nya informationen nu då och att vi inte behöver se fånghästar med skor mer.
Mumin

Hej!

Men.. Nu var ju meningen att boxvilan skulle vara i 5 veckor. Man törs kanske gissa att komplikationer tillstötte och att den blev längre. Kan ju tom vart så att vet. sa att efter nästa besök kan du släppa ut i sjukhage. Och sen blev inte återhämtningen som de tänkt och den fick stå på box längre. Prognoser över sånt är ju inte så lätt, direkt. En månad blir gärna tre och som hästägare gör man ju vad vet. säjer och hoppas att det blir bra.

Förstår inte vad det är att bråka om, behandlingar drar ibland ut på tiden och om hästen inte verkade lida av att stå inne, ser jag inget större fel i det. Jag har själv sett flertalet friska hästar som stått på box dygnet runt, året runt, utom den timmen ägaren rider och dessa hästar har varit glada och väl fungerande individer ändå.

Visst kan man tycka att någon borde avslutat tidigare, men man får väl gissa att alla trodde hästen skulle bli bra och därför tyckte det var värt att kämpa vidare.

/ lavinia, vars häst haft boxvila 2 månader utan att deppa ihop.

Ny forskning betyder ny vetenskap och nya rön och då kommer man ofta på fel man gjort tidigare? Kanske inte så konstigt om din häst blev skodd då om det var metoden man brukade.
Hoppas alla hovslagare som sysslar med fång tar till sig den nya informationen nu då och att vi inte behöver se fånghästar med skor mer.
Mumin
aaah okey.. det borde ju vara bättre för hästen o stå mjukt utan skor än stå mjukt med hårda skor

Förövrigt har jag inte så mkt gott att säga om nämda hovslagare på Strömsholm men då har jag endast erfarenhet av EN häst där... dock en med mkt speciella problem
..Det har jag!
Han har behandlat bägge mina hästar på ett ypperligt sätt.:)

Tror inte att hästen fick 1 o½ års boxvila. Det måste ha blivit fortlöpande komplikationer.
Kan inte tänka mig att den inte har varit ute alls.

Ägarens eftervård är av minst lika stor vikt för tillfrisknande/ inga återfall.

..Det har jag!
Han har behandlat bägge mina hästar på ett ypperligt sätt.:)

Ägarens eftervård är av minst lika stor vikt för tillfrisknande/ inga återfall.

Som sagt, jag har bara en erfarenhet men den var inte god. Dessutom var behandlingen av mkt exprimentiell art den gången, inget snack om den saken.

Det betyder ju inte att hovslagaren inte är duktig eller lyckas med de flesta andra hästar. Det var bara MIN erfarenhet.

Eftervården var det inget fel på och programmet följdes.

Det jag reagerade över då var att jag fick hjälp av en annan erkänt duktig hovslagare, dock inte på någon klinik, och hästen blev så bra som den kunde bli! Utan experiment! Dessutom var den hovslagaren väldigt kritisk till just de specialskorna min häst fick, och hade hjälpt flera hästar som blivit ordinerade dessa skor och som sen inte fungerat. Han tog tom upp problematiken till diskussion med berörd veterinär och hovslagare.

Min åsikt är att oavsett behandling så är det inte etiskt försvarsbart att ställa en häst på boxvila under en sån lång tid.. oavsett

Mumin

Jag förstår, lång boxvila vid fång är inte etiskt försvarbart. Du skriver själv att du förespråkar AANCHP metoden och som du säker vet så händer det inte etiskt försvarbara saker även där som du säkert via hörsägen fått reda på men inte vill kännas vid.

En av dina två huvudlärare har för inte så länge sedan genom sin verkningsmetod och förespråkande om att boxvila vid fång är inte etiskt försvarbart så rörelse är alltid det rätta.

Pinsamt här är att denna häst hade inte fång innan denna mäster började verka den. Som alltid vid omställning från skoning till barfota så kan hästen i "början" bli lite öm och stapplig (detta enbart genom att den skosjukdom den tidigare hade nu befinner sig i en utläknings process) vilket hästägarna så väl formulerat fick beskrivet för sig att det fanns ingen tvekan om att detta kunde vara osannt intygande.

Tiden gick och mäster var där titt som tätt och verkade (det som nu fanns kvar att verka) men hästen blev om möjligt ännu stappligare ju längre tiden gick. Ägarna hade vidtagit alla råd o rön som mäster förklarat för dom va av yttersta vikt.

Slutligen så tändes ett ljus hos hästägaren och hästen transporterades ner till SLU för undersökning. Den Vet. som undersökte denna häst är erkänt en av världens skickligaste samt bedriver stor forskning ang. sjukdomen fång.

Det konstaterades snabbt att denna häst drabbats av belastningsfång viket utlösts av den underminering hovarna drabbats av beroende på den verkning som utförts i kombination med för mkt rörelse.

Allt dokumenterades och ligger på "bordet" för vidare utredning, tyvärr så fanns ingen annan lösning för denna häst av etiska skäl än OMEDELBAR avlivning.

Man ska ha klart för sig att fång är en fruktansvär sjukdom och det finns många olika typer av fång som man för dagen ställer sig frågande till den utlösande faktorn.

Belastningsfång vet man däremot för dagen att den utlösande faktorn beror på männsklig inverkan och inkompetens.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka