verkning på tv

Sv: verkning på tv

Senaster rön ang.fång: Vid fång skall hästen omedelbart ställas på strikt boxvila i djup mjuk bädd. Skorna skall så snart det är möjligt (om de t finns några) tas av och tåväggen raspas tillbaka in i lamelläderhuden så ev. öden kan transporteras ut i från kötthoven. Bädden skall vara så mjuk och tjock att hästen utifrån EGEN bedömning kan avlasta sig utan övrig inverkan, all mänsklig påtvingad rörelse är endast skadlig för hästen. Strikt vila är ytterst viktig utifrån hornkappselns försvagande tillstånd.

Jag hatar fång!!

Jga har en häst med fång och var på återbesök på kliniken idag.

Får jag bara fråga om du menar att hästen ska vara i absolut stillhet tills hoven växt ut - alltså minst 9 månader eller så - eller bara under den akuta fasen? Jag vill gärna samla alla kompetenta människors åsikter så jag vet vad som är bäst för min häst ...

Min häst boxvilade strax över en månad i mjukt strö utan skor, och hon skoddes med sulor efter strax över två månader.

Nu har det gått 4 månader och hon såg jättefin ut på röntgen :banana: Men nu har vi fått order om att hon ska skrittas massor, för att om någon månad börja 'sättas igång'. Jättelångsamt såklart. Jag är jätterädd att göra nåt fel så hon blir sämre igen .. :(

Fång är fruktansvärt, och jag önskar att ingen annan häst/ägare någonsin ska behöva uppleva det!

Jga har en häst med fång och var på återbesök på kliniken idag.

Får jag bara fråga om du menar att hästen ska vara i absolut stillhet tills hoven växt ut -

Nej det tror jag aldrig att jag har skrivit eller påstått. Det är högst individuellt utifrån typ av fång, obergrad samt hur snart man satte in lämpliga åtgärder för att behandla den typen av fång som den enskilda individen drabbats av.

Ju snabbare åtgärder från främst hästägarens kunskap om fång ju mindre obergrad blir det utifrån snabb kontakt med Vet för sina åtgärder, Hovis som snabbt sätter in sina åtgärder för att eliminera med skad än nöden kräver.

Enkelt förklarat, här gäller det att sammarbeta, Vet,Hovis och hästägare. Den som bollen ligger hos är hästägaren då endast den utifrån egen kunskap borde vara den första att upptäcka detta.

Jag har haft flertalet fånghästar med lyhörda ägare som av lärdom och frågvishet skaffat sig kunskapen om hur dom snabbt skall agera i dessa situationer och mig veterligt har ingen av mina kunders fånghästar varesig fått rotation eller boxvila längre än max tre veckor.

Problemen med långvarig boxvila och höga obergrad beror enbart på ägarens egen okunskap vilket leder till att dom akuta åtgärderna som bör sättas in hamnar lite "långt efter". Ovanligt är heller inte att man tycker synd om sin häst som man anser "svälter ihjäl"(läs överfodrar)

Min högsta önskan vore att alla hästägare i ett mkt tidigt stadium skaffade sig grundläggande kunskap om fång i stället för att i ren okunskap och (välmening????) själva utlöser fång på sina hästar.

Kanske vore det en ide att på detta forum starta en ren kunskapgivande nålad tråd som handlar om fång, åtgärder och eliminering av fång.

Senast ändrad av en moderator:

En av dina två huvudlärare har för inte så länge sedan genom sin verkningsmetod och förespråkande om att boxvila vid fång är inte etiskt försvarbart så rörelse är alltid det rätta.

Pinsamt här är att denna häst hade inte fång innan denna mäster började verka den. Som alltid vid omställning från skoning till barfota så kan hästen i "början" bli lite öm och stapplig (detta enbart genom att den skosjukdom den tidigare hade nu befinner sig i en utläknings process) vilket hästägarna så väl formulerat fick beskrivet för sig att det fanns ingen tvekan om att detta kunde vara osannt intygande.

Är inte helt insatt i hur de svenska AA-osv... verkar hästarna jämfört med de i USA. Vet att det skiljer sig litegrann då jag har vänner som är mer insatta än jag i barfotaverkningsteknikerna som finns.

Den väsentliga skillnaden är också vad jag förstår, 2 hovslagare i USA som har flera år bakom sig då de skodde hästar och sedan gick över till att intressera sig för hur man eventuellt kan ha hästarna barfota med ännu starkare hovar än man lyckas få idag. De har en genuin kunskap i sin ryggsäck och vad jag förstår så är de lärare vi har i Sverige inte utbildade hovslagare? Frågan är hur lång deras utbildning har varit när de var i USA. Har de gått parallellt med någon barfotaverkare i USA en längre tid? Dvs har de gått som lärling och fått se olika typer av hästar med olika typer av problemhovar verkas av en kompentent person? Nu kommer jag från ämnet lite, men det är frågor som gnagt lite i bakhuvudet ett tag.

Det som jag här är nyfiken på är hur denna lärare verkade hovarna på ovan sagda häst, och hur det skiljer sig från hur de verkar hästarna i USA.

Min högsta önskan vore att alla hästägare i ett mkt tidigt stadium skaffade sig grundläggande kunskap om fång i stället för att i ren okunskap och (välmening????) själva utlöser fång på sina hästar.

Precis det här är jag rädd att göra :crazy: Jag litar på veterinären, och ännu mer på min hovis, och båda säger att hon ska röra på sig nu. Men andra i min omgivning säger att hon ska vila ända tills hoven växt ut helt. Det var därför jag bad om förtydlingen ... jag trodde det var det du också sa. Men nu verkar det som du och min hovis är överens :)
Jag hade inte min häst hemma när hon drabbades :( och hon har rotationer på båda fram - men de hade nu minskat avsevärt :banana: Nu är jag bara livrädd för återfall, och lyssnar därför på allt jag kan komma över för att förhindra det.

Kanske vore det en ide att på detta forum starta en ren kunskapgivande nålad tråd som handlar om fång, åtgärder och eliminering av fång.

:bow: :bow: :bow:
Fan, hovis, du tänker ju i samma banor som jag! :banana:
Frågan är ju hur man håller den tråden "ärlig" och faktamässig och ren från egna åsikter...

På S. sa man att en stor häst behöver stå mkt längre än en mindre- ponny.
Det beror på hur illa det var.
Min var OK efter 5 v. på röntgen o fick börja skrittas efter 10 v. men hästen fick Erlichias då o sen blev det fruset i marken- varav jag avstod från att sätta igång den.
Gick i hage dagligen efter 10 v. o fick skor.

När snön kom satte jag igång den- saaaakta.
Hellre vänta lite längre, än för lite

*kl*
Jag har fullt förtroende för Micke på Strömsholm. För drygt 1½ år sedan (januari 2005)fick dotterns ponny fång. Var till en veterinärklinik i hemtrakten men dom lyckades inte få ponnyn bättre. Dom ville avliva ponnyn.
Kliniken här i hemtrakten såg till att ponnyn fick skor med strålstöd på sig, vilket resulterade i att ponnyn knappt kunde stå.
Fick tips om Micke så jag ringde till honom och han tyckte att vi skulle komma dit med ponnyn. Han tog av skorna, gjorde samma sak med våran ponny som han gjorde med tv-hästen. Och då var våran ponny värre däran. Jag tänkte nästan ta bort ponnyn men hon har sån livsgnista även då hon var dålig. Veterinären på Strömsholm tyckte att vi skulle satsa pengar, tid och ork på ponnyn. Efter 6 vändor (februari-juli) till Strömsholm så var ponnyn "friskförklarad". I juli-november fick hon ledas korta promenader och i november fick hon börjas ridas FÖRSIKTIGT. I dagens läge syns det inget i hovarna efter fången. Hovslagaren tycker att hovarna är jättefina.
För att förhindra att smuts kom in i hoven där dom raspade ner hovväggen så fick ponnyn ha boots på sig ute.
Allt gick jättebra och jag kan varmt rekommendera Micke och dom andra på Strömsholm.
Det var även skönt att veterinären tog prover på ponnyn så att vi vet varför hon fick fång.
Det var ju synd att tv-hästen inte gick att rädda, men klandra inte Strömsholm utan bevis.

Tack för detta inlägg.!!!:bow: Jag började tappa hoppet,:cry: nu känner jag mig hoppfull.:p

ermh. måste protestera lite här:o Boxvila kan väl knappast vara bra om det är cirkulationsproblem, vad händer när hästen står stilla och belastar sina hovar:confused: Inte tusan cirkulerar det iaf......
jag har sysslat med hästar i 30 år ochhar aldrig hört att man ställer upp en häst på box med det problemet:confused:

Jag försöker sammanfatta och förstå.

5. Denna hovis på Strömsholm klinik har behandlat långt över 600 fånganfall och det finns statestik som påvisar att bevisligen har hela 90% blivit helt återställda.

6. Detta enbart p.g.a. att 90% av alla hästägare har gjort och följd den eftervård som man från kliniken strikt rekomenderat, övriga 10% har av en eller annan orsak ansett sig mer kunniga och antingen slarvat med efterbehandlingen vilket i ett mkt senare stadie kan leda till nedsatt blodcirkulation, eller ansett att hästen varit så frisk att den i ett för tidigt stadie satts i för mkt,stor rörelse.

Tack Hovis!

Detta gör mig väldigt glad att veta...
Det måste ju betyda att gåtan om fång är löst!
Du menar alltså att 90% har blivit helt återställda??
Du menar alltså att resterande 10% misslyckats pga korkade hästägare?
Eh... en liten detalj, bara, var kan man ta del av "statistiken" du hänvisar till?

/Glad att slippa fångest

Jag tror inte hovis menade att "gåtan om fång" är löst. Fång är bara ett symptom på att nåt annat är fel, alltså är det inte en "gåta", utan en massa olika, beroende på var/hur/varför hästen är sjuk.
Och eftersom fång är ett symptom, så undrar jag vad du menar med "gåtan om fång"...
Finns det samma gåta om feber då?

Sorry, det var väl lite klumpigt formulerat av mig.
..men du måste hålla med om att det är glädjande att det nu finns bot för de som haft oturen att drabbas -och dessutom till 100% -nåja, med lite finslipning måste ju även de mest korkade fatta vikten av att hålla sig till klinikens ordination och då måste ju metoden bli nästintill vattentät!

Det har alltid funnits en lösning. Alla har bara inte sett den.

Jag envisas med att fång bara är ett symptom och att det inte räcker med att få i ordning hovarna. Man måste se VARFÖR hästen fick fång och åtgärda det. Självklart måste man ta hand om fången också, men det är liksom inte det enda man har att göra.

Ingen metod är vattentät eftersom den mänskliga faktorn ALLTID spelar sin roll. Alla följer inte ordinerad eftervård som de ska. Alla hästar reagerar inte likadant. Alla symptom kommer inte av samma orsak.

Synd bara att det alltid är fokus på att bota symtom istället för orsak. Har efterlyst det förr här på buke och även med folk jag har pratat med irl. Men fortfarande så diskuteras bara symtombot. Tom vår svenska fångexpert skriver mer om hur man botar symtom istället för hur man ska göra för att hästen INTE ska bli sjuk.

Då kan vi börja prata om att hjälpa hästarna mot onödligt lidande.
Men det måste väl till några år med många sjuka hästar och mycket lidande innan vi förstår att vi måste börja titta mycket mer på hur vi hjälper hästarna för att de inte ska få fång.

:) Två själar en tanke. Tur att det finns fler som ropar.

Får jag kommentera det?
Har läst Pdf-filen av Liman o där hade man som teori att eftersom de med sämre resultat var ponnies- vilket var konstigt med tanke på stora hästars betydligt högre belastning- vikt, trodde man hade det kunde ha att göra med att eftersom de hnteras av barn som inte har lika stor erfarenhet eller tålamod o ej heller ekonomi för att förutsättningarna skulle vara lika gynnsamma.

Välrdens längsta svamligaste mening:o :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka