verkning på tv

Sv: verkning på tv

Nej hästen återhämtade sig från fången och började tom ridas.

Hästen avlivades pga av att den inte längre hade någon blodcirkulation i hovarna, vilket kanske inte är så konstigt efter så lång tid i box. :mad:

Jaha så den blev nu helt plötsligt frisk och kunde t.o.m. ridas??? Nu min vän skall du ha klart för dig att det kan faktiskt ha tillstött andra komplicationer som orsakat nedsatt blodcirkulation i hovarna än boxvilan, verkningsmetoden.

Jag tycker du hela tiden pratar först ochsedan tänker, det syns ganska tydligt utifrån dina efterföljande inlägg.

Tro fan cirkulationen slutar att fungera när hästen stått på boxvila i 1,5 år som nån sagt här:crazy:

Jag har ingen aning om hästen blev helt frisk. Jag ställde min häst där någon månad innan avlivningen.
De fick iallfall klartecken på att sätta igång hästen sakta. Vilket gjordes och hon red hästen ett tag. Sedan åkte de till klinik för tester och hästen avlivades pga av nedsatt blodcirkulation i hovarna.

De här ägarna kämpade i två år och jag kan lova att även om jag personligen kanske inte hade behndlat min häst efter dessa omständigheter att de älskade sin häst och kämpade för att den skulle överleva. De skulle inte ha slaktat om det inte var absolut nödvändigt.

Enligt mitt tycke hade hästen behövt slakten 2 år tidigare. :crazy:

De fångfall jag varit med om har alltid innehållit kortare promenader utanför boxen, just för att hålla igång kroppen. Kanske inte i det akuta läget, men när hästen vilat lite.
Och ordinerar man en sån lång vila, eller fortsatt vila till en häst som stått länge, borde man ju som veterinär ta med detta i behandlingen...?

Senast ändrad:

Förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad du menar eller hackar på, jag berättar faktiskt bara historien som den gick till.
Sedan att jag inte är veterinär och helt insatt är en helt annan sak. Men i mina ögon så dog hästen pga av boxvilan och det lär jag tro tills någon bevisar motsatsen.

Sedan min vän kan du prata med folk som om dom vore vuxna for a change..

Nej hästen återhämtade sig från fången och började tom ridas.

Jag, och kanske fler med mig, tolkar detta som att hästen sattes igång enligt veterinärens plan, d v s efter de 15 veckor som ordinerats...
Stämmer inte det?
Vad var det som gjorde att hästen fick fortsätta stå i box? *nyfiken*

Och var det en ponny som ni pratat om? Var inte Ginger, den på tv, en stor häst?!? Eller minns jag fel nu?

Hörrö du, hovis, du är väl verksam som hovslagare?

Killen på tv (Micke?) raspade ner hovväggen på framhovarnas framsida så att hovbenet inte fick lika stort motstånd när det försökte röra sig, för att minska på risken för rotation. Sen satte han på "kuddar" under fötterna och gipsade.
Är detta ett helt logiskt sätt? För i mina ögon var det ju en mkt bra lösning...?
Som man gör själv - får man ont i tårna av skorna så att tårna blir skadade, så tar man ju på sig sandaler tills tårna läkt och hittar sen andra skor, som inte klämmer...
Eller?

Nej den här ponnyn sattes inte igång efter 15 veckor som ordinerat utan efter dryga 1,5 år
Flåt om jag är på något sätt oklar trodde att just det här med boxvila i 1,5 år var tydligt om något :confused:

Ponnyn var en maxad d ponny import irland. Fux med ljus man/svans, ganska grov i kroppsbyggnaden./ som en irish cob ungefär.

Mumin

Ok. Bara jag som tolkade det hela så.
Vet du varför boxvilan blev så lång?!? Var det nåt mer som hände eller bara fången som inte läkte lika lätt som de trott?

Jag ska svara helt ärligt att det vet jag faktiskt inte.

Men jag kan fråga en väninna som även hon stod i stallet om hon vet.

Mumin

Senast ändrad:

Måste faktiskt påpeka att hästen till synes inte led så mkt av att stå inne. Den verkade ha ett mkt stabilt psyke och fick faktiskt inga beteenderubbningar. Hör till att ägaren tog mkt bra hand om hästen. Den sista tiden fick hästen gå i en mkt liten sjukhage ensam förvisso men drägligare än box blev det ju.

Sedan kanske man kommer ihåg det värre än det var också, mänskliga spratt spelar alltid in. Kommer bara ihåg att jag tyckte mkt synd om hästen :cry:

Ägaren gjorde säkert sitt bästa.

Jag är bara nyfiken på om veterinär ordinerade korta promenader (dvs, kan räcka med runt stallet till en början), om "kuddarna" hade nån effekt och varför boxvilan blev så lång.
Jag tycker det här ämnet är väldigt intressant, så därför frågar jag så mkt...

Fråga på du :-) Ska försöka ta reda på svaret på dina frågor. Det här var som sagt ett tag sedan så det är mkt detaljer jag inte minns, mest sammandrag om vad som hände osv.

Eftersom jag var ny i stallet och inte stod nära de som ägde hästen lade jag mig inte i och försökte inte rota på något sätt i deras sorg så därför är jag tyvärr inte insatt i detaljer.

Kan ju vara möjligt att när de andra berättade att hästen stått på boxvila att de inte tog hänsyn till kanske just korta promenader.

Ledsam händelse

Det vore väldigt tacksamt, men du behöver inte anstränga dig för min skull. Vore bara kul att få svar. T ex om kuddarna gav avlastning och så.

Och du gjorde helt rätt som lät ägarna ha sin sorg i fred.

Ja, riktigt tråkigt för en häst att behöva sluta så ung, men så lång boxvila.

*knapplån*

det känns lite som att flera sitter och dömer ut metoden, hovslagaren och hela programmet för att hästen faktiskt inte klarade sig, men hur skulle dom veta det innan det hände?
är det verkligen INGEN som har fått en diagnos och en igångsättningsperiod och hästen INTE blivit frisk? ja det är väl självklart att ALLA hästar inte blir friska bara för att en veterinär eller hovslagare fixar till hästen och säger "nu bör det bli bra, jag har gjort det jag kan och om allt går som det ska kan hästen börja ridas om 10 veckor"..

gnäll isf på tvkanalen som sänder repriser och inte direktsända veterinärbesök!

ikväll på avsnittet av dursjukhuset på tv så verkade de en häst som hade fång. Det skulle tydligen vara en kille som var världsmästare på hovslageri... hans metod var lite udda tyckte jag (inte för att jag är allt för insatt i sånt) men har filade ner hovväggen för att hoven skulle kunna svälla eller nåt dyl.FÖrstod inte riktigt vad det var han gjorde, men nu funderar jag på varför det inte är fler som gör så som han gjorde om det nu var en sån bra teknik. för enlgt honom så var det bara fyra till i världen som gjorde som han. M;en tyder det på att det var ett bra sätt elelr inte? Och hur blir man världsmästare i hovslageri? (elelr hörde jag fel:confused: )

jaja... hoppas nån fattar vad jag menar...:p

Jag försöker sammanfatta och förstå.

1. Detta va tydligen på Strömsholms Kliniken.

2. Deras hovis är absolut ingen värdsmästare, däremot så är han en av få som innehar MÄSTARBREVET i hovis yrket. (DET är en jälva skillnad!)

3. Den verkningsmetoden är inte ett dugg ovanlig vid fånganfall av grande ober tre eller högre och det går ut på att vid denna obergrad av fång så skapas en kraftig ödembildning vilket leder till ett kraftigt övertryck i kötthoven. Enda och snabbaste sättet att lätta på detta övertryck som ger en enorm smärta är att genom radikal verkning i tådelen enda in i lamelläderhuden helt enkelt punktera hoven så ödemet kan lämna hoven och trycket lätta.

4. Här talar man INTE om att verka på detta sätt för att hoven skall kunna svälla utan precis TVÄRT OM!!!
Hoven har redan svällt utifrån den ödembildning som bildats (obs läs ödem INTE blod då det är två helt skilda saker) och enda sättet att få den att sluta svälla är att verka på detta sätt för att häva den svällande hoven.

5. Denna hovis på Strömsholm klinik har behandlat långt över 600 fånganfall och det finns statestik som påvisar att bevisligen har hela 90% blivit helt återställda.

6. Detta enbart p.g.a. att 90% av alla hästägare har gjort och följd den eftervård som man från kliniken strikt rekomenderat, övriga 10% har av en eller annan orsak ansett sig mer kunniga och antingen slarvat med efterbehandlingen vilket i ett mkt senare stadie kan leda till nedsatt blodcirkulation, eller ansett att hästen varit så frisk att den i ett för tidigt stadie satts i för mkt,stor rörelse.

7. Tydligen stod hästen på strikt boxvila i 1,5, års tid enligt Klinikens strikta rekomendationer vilket tyder på att detta va ett yrtterst ovanligt och komplicerat fall. Man undrar ju utifrån den upprörd het och oförståelse för varför detta rekomenderades och hur plågsamt detta måste ha varit för hästen om man i "verkligheten" inte frångick detta.

8. Man bör ha klart för sig att en häst med denna grad av fång dels har en extremt försvagad hornkappsel och underliggande extrimiteter, den har även under en lång tid efter det akuta stadiets avklingande en extremt ÖKAD cirkulation och horntillväxt oberoende av rörelse.

9. 1,5 års boxvila och sedan ridbar inom fem månader, det kallar inte jag att ta det sakta utan att äventyra hållbarheten.

10. En häst som man utsatt för hovväggresektion är ytterst mottaglig för bakterieangrepp och slarvar man med miljön och eftervården så kan det lätt leda till tillbakabildade blodkärl.Det har inget med tiden för boxvilan att göra (så vida den nu stod i box och inte i "boxhage") utan faller på hästägarens eget ansvar utifrån den dagliga skötseln av sin häst.

Eftersom jag var ny i stallet och inte stod nära de som ägde hästen lade jag mig inte i och försökte inte rota på något sätt i deras sorg så därför är jag tyvärr inte insatt i detaljer.

Men du skriver ju redan i ditt första inlägg detaljerat om varför den dog. Nu blir jag jättekonfunderad av vad du igentligen menar. Vet du exakt hur det förhöll sig eller sitter du här och gissar???

Lite farligt ute är du faktiskt nu, tänk på att du redan i ditt första inlägg anklagar Strömsholms Kliniken för hästens död utifrån deras behandling och eftervård med boxvilan. Har du fel nu så gör du dig faktisk skyldig till förtal.

Hovslagaren vet garanterat vad han gör...ibland går det bara inte vägen för en häst, av olika anledningar, så enkelt kan det vara. Utan att det är någons fel..så att säga...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka