verkning av hovar

T

Tiggertjejen

Vi har en shettis i stallet som inte rids utan används som sällskapshäst, nu är det som så att han har fått långa hovar och behöver verkligen verkas! Hovslagaren till ägaren var där ute igår och skodde en annan häst, då bad vi honom verka shettisen och det ville han inte, han sa att han blir ömmare i hovarna då och att han skulle ta det med ägaren....Jag som undrade hur han kunde bli ömmare om man verkade ner honom eftersom det verkligen behövs så ifrågasatte jag honom: Blir han ömmare om du börjar att verka ner honom succesivt nu till svar fick jag: Jag tar det med ägaren (alltså han skrek). Nu så tycker jag att detta var en otroligt otrevlig hovslagare, men det visste jag innan att han var (har tjafsat med honom innan då han slog en häst i magen).

Men inte blir väl shettisen ömmare om man verkar ner honom succesivt (det blir väl bara värre)? Visst ska man verka ner honom så fort så möjligt om han nu är så lång i hovarna?

Kan inte hjälpa om detta är lite svamligt skrivet men jag blir så förbannad, tror inte på denna otrevliga hovslagares teori, eller så jag ute och cycklar!!!

Sv: verkning av hovar

Naturligtvis ska hästen verkas, men det är inte hovslagarens problem! Det är ägaren som har ansvaret!

Det är till ägaren du ska gå och säga vad du tycker.

Hovslagaren kan ju inte verka någons häst bara för att någon annan i stallet tycker att det är på tiden!

Hästen bli bara ömmare om man verkar ner sulan och det ska han ju absolut inte göra.

Jag tyckerdet låter som att ägaren ska byta till en mer kompetent hovslagare!!

Oj, jag glömde att skriva att ägaren har ganska många hästar och dettta är hans hovslagare till alla sina hästar, då ägaren faktiskt hade sagt till att han skulle verka shettisen när han var nere i vårt stall nästa gång! (ägaren har bara shettisen i vårt stall då han har ett annat eget stall)

Det var ju det jag frågade om han inte kunde verka ner succesivt, men denna hovslagaren sa att han blir ömmare om man verkar honom, men vad ska man då göra :devil: :devil:

Jag ska prata med ägaren, kanske jag kan fixa så att min hovslagare verkar shettisen! :banana:

Jag tycker att du ska slänga en hästsko i huvudet på den hovslagaren :devil:
sen ringer du nån annan....
och säg till ägaren att shettisen borde verkas och att din hovslagare kan göra det.

Förståpr inte varför hästen skulle bli öm överhuvudtaget av verkningen? Är hovarna såå långa att han har svårt att gå? Då ömmar han väl för det, men verkar man bort allt så att hans hov blir normal så borde han inte ömma något mer. Mina hästar ömmar inte ( fast de har inte haft så långa hovar heller). Hur ofta är han verkad då? Hovarna på min shettis såg bra ut när jag köpte honom trots att han aldrig har blivit verkad ( 1,5 år gammal häst).

Klart skall shettisen verkas men det är inte din sak att bestämma om hästen inte är din så jag förstår att hovslagaren sa nej. Visst kan hästägare ha sagt till dig att be hovslagaren ta även denna häst men hovisen kan ha trott att du bara bestämde det själv.
Sen var det kanske inte tid inbokat till detta. Jag vet att hovisar kan bli bokade för en häst men när det kommer ut så finns det flera hästar som skall fixas villket kraschar hovisens hela dagsplanering om de inte säger nej.
Fast det var ju onödigt att han var otrevlig, hans snack om hovömhet kanske bara var hans sätt att bli av med dig?

Enya skrev:
Förståpr inte varför hästen skulle bli öm överhuvudtaget av verkningen? Är hovarna såå långa att han har svårt att gå? Då ömmar han väl för det, men verkar man bort allt så att hans hov blir normal så borde han inte ömma något mer. Mina hästar ömmar inte ( fast de har inte haft så långa hovar heller). Hur ofta är han verkad då? Hovarna på min shettis såg bra ut när jag köpte honom trots att han aldrig har blivit verkad ( 1,5 år gammal häst).

Han är 15 år och innan han kom ner till våran gård så har ju ägaren tagit hand om allt och då har hovslagaren alltid verkat! Att han inte verkade shettisen igår kan ha med att göra att han hatar mig men det ska ju inte gå ut över andras hästar. Jag vet inte riktigt men jag vet att jag ska ta ett snack med ägaren.

Leoni skrev:
Klart skall shettisen verkas men det är inte din sak att bestämma om hästen inte är din så jag förstår att hovslagaren sa nej. Visst kan hästägare ha sagt till dig att be hovslagaren ta även denna häst men hovisen kan ha trott att du bara bestämde det själv.
Sen var det kanske inte tid inbokat till detta. Jag vet att hovisar kan bli bokade för en häst men när det kommer ut så finns det flera hästar som skall fixas villket kraschar hovisens hela dagsplanering om de inte säger nej.
Fast det var ju onödigt att han var otrevlig, hans snack om hovömhet kanske bara var hans sätt att bli av med dig?

Ägaren hade sagt till hovslagaren att han skulle verka shettisen när han kom ut för att sko en annan häst, då har jag väl all rätt att säga till hovslagaren när han är på väg att gå då det är jag som använder shettisen mest! Hovslagaren sa t.o.m i telefonen till den som skulle sko en annan häst att han skulle ta shettisen oxå, då sa han att shettisen isåfall skulle stå inne, så vi tog in honom, så han var väl medveten om det!

burton skrev:
Jag tycker att du ska slänga en hästsko i huvudet på den hovslagaren :devil:
sen ringer du nån annan....
och säg till ägaren att shettisen borde verkas och att din hovslagare kan göra det.

Jag ska ta och göra det, har ju redan en del ouppklarade hämder till honom :devil: (så dum man kan bli i frustation)

Ja, då förstår jag att du är förbannad. Då var ju allt klart för honom att köra igång. Jag tolkade det inte så innan. Sorry.

Det är klart att hästen ska verkas, o visst kan det ömma, men gör man det succesivt så går det hur bra som helst...jag menar, hade han bättre förslag? Om man inte verkar hästen så har den snart inga små hovar att gå på , inga hovar= ingen häst!

Leoni skrev:
Ja, då förstår jag att du är förbannad. Då var ju allt klart för honom att köra igång. Jag tolkade det inte så innan. Sorry.

Det är jag som ska säga sorry för att jag inte var så tydlig :)
Men hörde att ägaren hade pratat med honom och sagt till honom!! Så nu ska han göra det i nästa vecka (bättre sent än aldrig)

sante skrev:
Det är klart att hästen ska verkas, o visst kan det ömma, men gör man det succesivt så går det hur bra som helst...jag menar, hade han bättre förslag? Om man inte verkar hästen så har den snart inga små hovar att gå på , inga hovar= ingen häst!

Håller med dig inga hovar=ingen häst
Han bara skrek om att han skulle ta det med ägaren då jag frågade honom...otrevlig typ!!

Usch vilken otäck person, vissa ska inte jobba med hästar eller människor, för är man profesionell så behärskar man sig och gör sitt jobb!

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka