Verkning av föl första gången

Sv: Verkning av föl första gången

Min kille var väldigt vek bak och utåtfött speciellt på ena bakbenet. Han har blivit raspad (och plastad en gång) på hovarna 4 ggr under sina första 2 månader men nu ser hans benställning alldeles utmärkt ut.

Jag har haft grimma på honom och ställt honom på gången med stoet ståendes bredvid och det har inte varit några som helst problem för hovis. Han går dock bra att lyfta fötterna på både i hage och på box.

Min syster utbildar sig till hovslagare och i våras hade de fölverkning, så hon verkar våra fölisar. Hon lärde sig då att man skulle hålla de i svansen för att slippa att de la sig ner. Så vi håller de i svansen med en hand och den andra runt bogen. Funkar hur bra som helst.

Jag har två ettåringar just nu som aldrig blivit verkade. Den ena fick vi fila en trasig kant på för första gången för en vecka sedan. De har haft spikraka ben sedan födseln och slitit så jämnt och precis så mycket som behövts.

Kanonskönt. Och billigt!!! :D

När bör man verka första gången? Mitt föl är rak och fin i benen, när bör man låta det verkas då för första gången?
Och hur brukar ni göra? Har ni grimma på fölet? Står ni stallgången eller boxen? Mamma ska såklart vara brevid helatiden.

Du ska träna fölet att lifta foterna och inte bråka innon hovslager kommer.
Kan du det?
12 v. är ett bra start.
Mamma kan sto med.
Din hovslager ska vara kompitent nog att få jobbet gört.
Arizona

Vi stog i stall gången, precis utanför boxen med mamman...Har grimma/grimskaft
Var då ca:2 månader knappt, han stog lutad mot boxväggen för balansens skull, han var jätte snäll..Hovslagaren tyckte att han var en av de snällaste föl ungarna han har verkat:)
Är ju positivft=)

Senast ändrad:

Jag tränar på att lyfta fötterna några gånger i veckan. Men som jag skrivit tidigare i tråden så vevar hon med benen och försöker lägga sig ner, idag hoppade hon runt också :o

*kl*
Vi raspar våra föl första gången vid 3v ålder om benställningen är korrekt, annars börjar korrigering tidigare. Sedan verkas/raspas dom regelbundet med 5-6v mellanrum fram till ca 4 mån ålder, då verkas dom med 8v mellanrum.

Första gången står stoet uppbundet i stallgången med fölet framför sig, fölet har grimma och grimskaft, står med stöd mot en boxvägg, går oftast mkt bra, ibland får man hålla svansen på någon som inte vill samarbeta och blir lite orolig/stimmig.

Andra gången brukar verkning ske ute på betet, en håller stoet, en håller fölet och hovslagaren kan jobba med fölet, viktigt är att ha gott om tid och tålamod, min hovslagare är extremt duktig på föl så det har aldrig varit något större problem, någon har vi fått ta in och göra i box för att det blivit lite för mkt action för att man ska känna att säkerheten inte ska brista och man tappar fölet med grimskaft etc.

Jag verkar själv, så jag gjorde det första gången vid drygt en månads ålder (7 veckor kanske?) och igen rätt nyligen. Fölis är 3 månader. Tycker att min fölis har rätt snabbväxande hovar, som får en typisk kant runt hela hoven, sett underifrån. (Skålformad, liksom.)

Har hittills bara verkat henne ute, på plan mark. Har haft hjälp av en som håller i och sen har jag lyft benet och verkat så länge hon står still. Lite jobbigt var det första gången, trots att vi hade övat på att lyfta hovarna, men till slut stod hon så pass stilla att jag hann göra det extra snyggt också, inte bara ta bort det nödvändigaste. Övning ger färdighet! :)

Min hovslagare tittad på fölis igår, men hon sa att han inte behövde verkas förrän framåt visningen i slutet på augusti. Då kommer han vara tre månader och bli verkad första gången. Han är supersnäll (mycket snällareän mamma häst för tillfället :devil:) och kanon att ha å göra med. Lyfter alla ben och håller uppe tills jag släpper osv, så det blir nog inga problem.. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 451
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka