Verka trångskodd häst med höga trakter

Sv: Verka trångskodd häst med höga trakter

först - när man verkar hovarna så verkar man bort den nedvuxna delen av hovväggen som sticker utanför/nedanför sulan. Det är alltså INTE sulan man ska verka ner för att göra en kortare tå. (förutsatt att man inte har grymt förvuxna hovar, då är det en annan sak) Man verkar ner hovväggen och sen kortar man den framifrån och bakåt så mycket som behövs i det aktuella fallet - allt från inget alls till ganska mycket. Det är till viss del olika hur hovslagare gör, men det år också väldigt varierande beroende på hur hovarna, belastningen och hästens exteriör ser ut.

Hovslageri är ett oerhört intressant yrke, för det finns inga exakta korrekta svar utan man kan ofta göra på flera olika sätt och alla är lika rätt. Och det varierar, som sagt, oerhört mycket mellan olika hästar.

Ja, jag har nyligen fått min häst verkad genom att korta tån underifrån, då genom att ta bort sula där. Han är som sagt barfota fram, och sliter bra under tån själv - så jag var lite fundersam, men ifrågasatte inte.

När han blev verkad allra första gången (av den oortodoxa för många år sen) så fick han så yttepyttesmå (låga) hovar att jag undrade om det ens var verkligt. Så jag gissar att man antagligen kan ta en hel del av den där sulan. Men så bödde det lite den gången oxå. Kommer inge ihåg om det var i sulan eller i strålen blodet kom. Han hade kraftigt kassa hovar, och hovslagaren vågade inte berätta hur illa han tyckte det såg ut, förrän några skoningar senare. Han fattade inte att hästen ens kunde gå och springa. Lamellränderna var kolsvarta. Han trodde att hästen kanske skulle behövas tas bort :crazy: Men hästens hovar växte som ogräs, och han blev snabbt bättre i kvalitet. Fick skos om redan efter 4-5 veckor för att de hade växt så mycket.

Jag tror att jag först måste se vad som händer när jag verkligen får bukt på strålrötan. Det är ju först då jag kan veta att det inte är strålen som gör att han inte vill sätta ner trakten först.

Ja, jag tycker det är jättespännande med hovarna och arbetet som hovslagare gör.

Fast de där två bilderna är svåra att göra en rättvis jämförelse på eftersom det finns ganska mycket mer hovvägg kvar på den nedre bilden. Verka ner hoven lika hårt som på den första bilden så ser de nog ganska lika ut ändå.
3 månader är ingen tid när det gäller att förändra hovform, det tar ca 1 år för "en ny hov" att växa ut och innan dess är det sällan man ser särskilt stora resultat.

Jag haller med om att 3 manader ar ingen tid att andra en hov, men jag tycker anda att hoven har breddat sig betydligt in den andra bilden. Det ar kanske svart att jamnfora, men om man matte bredden pa stralen pa andra bilden, aven langre upp dar bak som om hoven var kortare, var stralen betydligt mycket bredare an innan. Och sen om man tittar pa den dar forhojningarna som foljer stralfarorna ("bars" pa engelska, vet inte vad dom heter pa svenska), ar dom mycket kurvade pa forsta bilden, en typisk tecken pa en trang hov. Pa andra bilden ar dom mycket rakare och det kanns inte som om dom skulle ha blivit mer kurvade av att verka ner hoven som pa forsta bilden. Men du har kanske ratt anda, det kanske var mer en forbattring for att hasten faktiskt hade mer hov att ga pa, i vilket fall som helst var hasten mycket gladare. :)

Men vad har du för hovis:eek:

Den ser ju ut som Grand Canyon i o runt strålen. Oförbättrad.

Den måste ju / verkas/ renskäras. Det där ser ont ut.:eek:

den såg även röd ut i sulan på första

edit. Såg nu att du gör jobbet själv. Be om hjälp snälla du...

Nu visste jag att jag skulle fa forsvara mig om jag la upp en bild.. men iaf..

1) skuggorna kanske gor sa att farorna i och runt stralen ser djupare ut an i forsta bilden, men det ar dom faktiskt inte. Stralen har ocksa fyllt i omradet mycket mer, vilket gor dom ser djupare ut. Sprickan i mitten hade breddat sig och var inte lika djup, i forsta bilden var den hela vagen upp in i haret och mycket smartsamt. Jag haller med att farorna ar fortvarande for djupa och stralen ar fortfarande inte bra, men det tar tid.. Om man bara skarde ner hela trakten som du skulle vilja gora, fick hasten ont och borjade landa ta forst igen, och da gick man bakat istallet.

2) Jag var inte klar med verkningen nar jag tog den har bilden, men du skulle nog inte vara nojd aven om jag hade bild fran nar jag var det.. jag far kanslan av att vi har tva mycket olika syn pa verkning. Vi far nog lamna det sa.

3) den var rod i sulan i forsta bilden, av att ha verkats alldeles for hart av den 3:e hovslagare jag hade anlitat for att forsoka fa ordning pa hans hovar.. han var extremt om och kunde knappast ga.. Jag var otroligt sur pa mig sjalv for att jag hade litat pa att snubben visste vad han gjorde..

4) men! i andra bilden var hasten helt ohalt, barfot, pa alla underlagg forrutom den grovaste grusen. Han rorde sig battre och kande sig battre an han hade sen jag fick honom.. 3 hovslagare hade bara gjort honom halt med eller utan skor, sa att gora det sjalv var liksom sista utvag, da jag visste att det skulle atminstone vara battre an vad dom gjorde. Dessutom hade jag strikt overvakning av en barfotaverkare (jo jag vet vad du formodligen tycker om dom) som inte kunde ta en till kund men kollade regelbundet pa mitt jobb och hjalpte mig mycket.

Men iaf, nu lamnar jag traden da det orsakar mig ratt mycket onodigt stress att forsvara mig, nar det var inte ens meningen att mitt jobb skulle bedomas har.

Jag skrev till dig på en annans knapp... men bäst att jag skriver igen.

Tack för ditt inlägg och att du ville dela med dig av dina foton och ditt arbetssätt. Om du har bilder på hästens hovar när de var "färdiga, tveka inte att lägga upp dom :)

Jag är hemskt ledsen att du skulle behöva känna att du skulle försvara dig, det var absolut inte meningen med tråden på nåt sätt. Jag önskade ALLAS olika sätt att behandla problemet, utan att döma varandra. Verkligen jättetrisst att det blev så här, du som vågade lägga upp bilder o allt!! Så, åter igen. Tack för ditt bidrag!

Japp, jag har hört detta förr. Att Iberiska "skall" ha höga trakter och kort tå (kort tå gynnar väl de flesta hästar?). Men de skall väl inte ha trånga trakter för det? Om nu trakten behöver vara hög så måste den väl ändå även vara så bred att strålen får plats och kan arbeta bra? Strålen skall väl kunna vara "normal" även på dessa hästar? Och trakten måste väl ändå bara vara så hög så att vinkeln för hovbenet blir rätt? Jag kan ju inte spara trakt bara för att rasen "skall" ha höga trakter om det medför fel vinklar för hoven? Det är väl hoven som ska bestämma? Inte rasen? Hoven, så som den växer ut från kronranden?

Helt rätt resonerat. Trånga trakter hör inte ihop med detta och självklart skall strålen vara normal. Jag har röntgat hovarna på nästan alla spanska hästar vi har haft (alla utom en) och de har haft en perfekt vinkel på hovbenet med höga trakter och kort tå. Däremot så fick jag problem med en häst som vi hade haft ett tag och som blev verkad med lägre trakter. Den visade sig ha fått en bakåtbruten tåaxel, något den inte hade innan med högre trakter. Det är både hoven och rasen som bestämmer, samt användningsområde. Man får inte glömma hur hästen rör sig. Tycker att du skall ta in din häst och röntga hovarna på den så att du kan visa hovslagaren hur hovbenet ligger. Det är inget konstigt med det, det är något som en seriös hovslagare uppskattar. Kan plåta hovarna på min nya imorgon om du vill så kan vi ta en vidare diskussion då :)

Du vet inte vad som menas med låga trakter;)
det vi menar är nog mer normalhöga- i förhållande till tån o rätt för individen- tar en del som för höga:crazy:

höga... ja det är nästan bockhov:angel:

En sak vet jag och det är att du och jag är överens om saker och ting. :D

Något man alltid måste komma ihåg är att hoven är ett skal runt hovbenet. Det går egentligen inte att påverka hovarnas form särskilt mycket, eftersom man inte kan förändra hovbenets form. Har hästen ett smalt hovben med branta sidor så får man höga smala hovar. Är hovbenet platt så blir det fullblodslika dasslock. etc...
Det är aldrig positivt med trångskodda hovar och visst kan de bli aningen sämre med det om förutsättningarna är dåliga från början. Samtidigt som mina egna hästar inte fick ett dugg sämre hovform av att bli trångskodda av den hovslagare jag anlitade innan jag utbildade mig själv (och lärde mig hur det skulle se ut)....

jag skulle för övrigt gärna vilja se bilder på Kokaburras hästs hovar, för att lättare kunna komma med tips, råd och kommentarer.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 455
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka