Verka trångskodd häst med höga trakter

Kookaburra

Trådstartare
Tjena!

Tänkte att jag skulle vilja göra en tråd som handlar om höga trakter pga trångskodd häst och allt som hör till just behandling av detta.

Jag skulle gärna se bilder på hästar som har "behandlats", typ före, under och efter. Hur har verkningen sett ut? Jag har förstått att arbetet går "fortare" om man har en häst som är barfota för det går att hålla efter genom att verka oftare.

Hur hur lågt kan man verka ner trakten till max, för att den skall "gå till baka"? Hur ofta kan man verka ner den? Kan man "justera" strålen och traktstöd för att underlätta för hästen på något sätt? Jag har förstått att det finns olika läror här.

Strålröta är ju vanligt vid dessa hovar, hur tänker man kring detta och verkningen? Jag tänker inte att tråden skall bli en strålrötetråd, men när det kommer till just detta specifika området så är det ju bra med info.

Hur många olika utgångspunkter kan det finnas kring tänkandet över arbetet att sänka trakterna och få en bra hovmekanism som bidrar till friskare stråle och en hov som sätter ner trakten först?

Tänkte ta lite kort på min häst och lägga upp, men jag skulle gärna se andras bilder på liknande grej och hur arbetet med dessa hovar har sett ut, så att jag får lite perspektiv.

Jag har nu fått tag i en riktigt bra hovslagare som skall komma ut, men tills dess vill jag gärna ha lite mer kött på benen när jag pratar med honom så att jag vet vad han pratar om.

Tack!

Sv: Verka trångskodd häst med höga trakter

Jag har inga exempel att visa dig, utan vill snarare komma med några "pekpinnar". ;)
Trångskodd är en sak (som man lätt ågärdar med normalskoning), höga trakter en annan. Det är inte nödvändigtvis så att höga trakter är "jättefel", utan man måste se till övriga vinklar på hästen för att avgöra om det är fel eller inte. Det kan vara rätt för din häst eller jättefel, eller något däremellan.
Risken om man verkar ner trakterna för mycket, i sin iver att få en hovvinkel som passar in i "x antal grader är normalt-mallen" är att man får en bakåtbruten tåaxel, som ger felbelastning i lederna. Men om det verkligen ÄR fel vinkel såkan man verka ner dem ganska ofta, så ofta som hovslagaren tycker är lämpligt. Det kan inte vi här på forumet, som aldrig har sett hästen, avgöra utan man måste se hästen i verkligheten.

Tack för ditt svar.

Det är ingen risk för bakåtbruten tåaxel här kan jag garantera, det är snarare tvärt om...

Det jag är mest intresserad av att höra är hur själva verkningen kring trakten och strålen går till. Hur mycket kan man "kapa" av både trakt och stråle? Just nu tror jag att det är taget lite mycket eller att förhållandet mellan trakt och stråle inte är optimalt för han är lite varm på ballarna samt är lite kort i steget. Tidigare var han rent av öm, men efter att jag fått ganska bra bukt på strålrötan så har han blivit mycket, mycket bättre. Går bra att rida - speciellt i snö. Kan vara lite kort på hårdare underlag i början, men blir klart bättre på slutet av rundan. Han kanske har tappat känseln :crazy:

Lamellranden är lite röd längre bak, antagligen för att han belastar där mer? Ser i övrigt jämn ut. Han flyter inte ut mer än lite kring tån och detta är jag noga med tas bort och rundas av. Han har kraftig hovvägg och hårda hovar. Han har tjock sula verkar det som, eftersom hela hoven alltid varit något hög, lite plattsula.

Det är lixom inte bara trakten som är hög, utan han har även mycket "sula" vid trakten (mycket sula överlag). Jag tycker det är svårt att säga var sulan börjar där bak. Hur mycket av denna kan man ta där bak?

Kan man ta trakterna hela vägen ner till mötet med strålen? Om strålen är högre, behöver man inte verka ner den då? Förra hovis sa att strålen skulle lämnas för att aktiveras. Men han verkar ju ömma?

På onsdag kommer expert-hovis, blir spännande att höra vad han säger.

Som jag skrev ovan, det är OMÖJLIGT att svara på din fråga utan att ha sett hästen ifråga. Hur mycket man kan ta beror på hur hoven ser ut. Man kan verka tills man når kötthoven (bör stanna innan det börjar blöda) om det är lämpligt att göra det.

(men jag vidhåller att det inte alltid är säkert att det är fel även om det ser fel ut.... Hästar är inte skapta i mallar...)

Om det är en duktig hovslagare du anlitar så kommer du få svar av dina frågor av honom när han ser din häst och hur den ser ut.

Han har varit barfota sen i somras, utan problem. Det är nu när trakten ska ner som han ömmat lite. förra hovis korta tån underifrån, vilket jag inte gillade, men hästen verkar inte ömma av detta. Han sätter ju ner tån först. Idag var han svalare på ballarna.

ameo:
Okej, tack för ditt bidrag. Jag får säkert jättebra svar av hovslagaren, tvekar jag inte på. Jag bara gillar att bolla lite med andra... kanske man kan lära sig nåt. Jag förväntade mig inte ett svar på behandling av just min häst, utan svar från andra som stått inför liknande situation, och deras berättelser och kanske bilder... :)

KL
Om någon har bilder på hovar med höga trakter och hur ni arbetat med dessa är jag glad om ni vill dela med er :)
Tycker det finns ont om bilder på internet på just detta.

jag hade en hast med trang hov och hoga trakter, med problem med rota och ta-forst landning som resultat. Han var i princip halt pa bada fram, fast det tog mig lang tid att fatta det. Jag valde att ta av skorna och rehabilitera hovarna pa det sattet. Prio nummer ett var inte att korta trakterna, det var att fa hasten att landa trakt-forst. Forst nar han borjade landa korrekt pa hoven skulle formen pa hoven borja korrigera sig sjalv. Jag tog inte ner trakten mer an till nivan av sulan, och det faktiskt rekkomenderats att lamna lite extra om dom ar omma, just sa att dom inte ommar och inte ga ta-forst som foljd. Istallet jobbade jag pa att smartan skulle bort, behandlade rotan och sag till att aldrig ta bort nagon sula. Holl tan kort sa att overrullningen var snabb, det hjalper dom att landa trakt-forst. Sen ska dom rora pa sig sa mycket som mojligt nar dom val kan ga trakt-forst. Sa smaningen sag man hur man kunde ta ner trakterna mera och mera for att sulnivan blev lagre och lagre.

Faktumet att din hast landade ta-forst trots att hovslagaren kapade av botten av tan betyder helt enkelt att smartan i trakten ar varre an eventuellt omhet orsakat av felverkningen.

Jag postade dom har bilderna i en annan trad men i alla fall, nagra bilder pa min hasts hovar:
Det har ar en vecka efter hovslagaren tog av skorna och "verkade" hoven. Jag gjorde misstaget av att anta att hovslagaren visste hur att gora en barfotverkning men nepp, han i princip kapade av hela botten av hoven.. det var helt hemskt, sista gangen han rorde min hasts hovar. Sa se det har INTE som hur jag tycker man ska verka en hast med hoga trakter och tranga hovar!

bottomd.jpg

heelu.jpg

Tyvarr har jag inte "efter" bilder pa den har datorn.. men hovarna blev mycket bredare, stralen blev finare, och rotan ar borta. Lyckat med andra ord!

Lamellranden är lite röd längre bak, antagligen för att han belastar där mer? Ser i övrigt jämn ut. Han flyter inte ut mer än lite kring tån och detta är jag noga med tas bort och rundas av. Han har kraftig hovvägg och hårda hovar. Han har tjock sula verkar det som, eftersom hela hoven alltid varit något hög, lite plattsula.
Är det ngn barfotaverkare som du anlitar.

Jag får inte ihop det du skriver:confused:
Flyter den ut i tån o blir trång bak brukar trakten kunna vara för låg.

Om den fortfarande sätter i tån först kan trakten vara för låg.

Har du inte haft ngn dialog med hovisen?

det ska mkt till innan den får så ont av endast strålröta o med denna vinter är det ännu konstigare.

Jag skulle sko den åtminstone fram om den blir kort i steget, om inte annat för att kunna brodda den.

Tack för ditt svar, jag tänkte nästan att det var nåt sånt att trakten var lite grovt verkad. Jag har haft dialog med hovis, men efterssom jag inte känner mig så kunnig kan jag inte säga hur exakt jag vill ha det - efterssom jag inte anser mig veta bäst. Det blir spännande på onsdag...

Nej, ingen barfotaverkare, det är en hovslagare, dock outbildad, därför jag valt att ta hit en "guru" på onsdag. Jag har ju som sagt nyss flyttat och försöker skaffa mig en ny cirkel av hästfolk, det tar lite tid att hitta rätt överallt.

Jag tror så här ang strålröta och vinter i vårt läge... Strålrötan har mer eller mindre alltid funnits där men inte synts då den varit dold inne i strålen, iom trång stråle och hov, men problemet har dolts i steget då han kunnat landa planare med höga trakter (tå först). Trots snö är det fuktigt ute, inte torrt (inte som norra sverige). Dvs han lyckas få in skit i hoven, som håller kvar fukt och bidrar till bakterier och svamp. Nu när jag äntligen börjar få ordning på strålrötan så är det mycket bättre, han ömmar inte när jag kratsar och "gräver" längre.

Jag vill gärna undvika skor fram för att han skall få chans att bredda (något han haft svårt för under hela tiden). Då får jag även chans att hålla efter trakterna oftare än var 7:e vecka. Han har boots vid ridning, med brodd. I somras hade vi problem med 5 tappskor på en skoperiod, efter ett helt år utan en enda tappsko, och då beslutade jag mig för att dra av framskorna för att spara hans hovvägg som tillslut blev trasig.

Ja, vi får se vad "guru" säger på onsdag, om han tycker vi ska sko eller inte...

Vilket bra inlägg!! Tack!!! :bow:
Liknande hovar som mina var när jag fick hem honom. Tack för att du delar med dig av dina bilder!

Hur mycket av tån tog du bort för att få till bästa överrullning? Bara till hovväggen/vitalinjen, eller hela vägen in till lamellranden? Eller även förbi lamellranden in till där sulan börjar? Jag har hört olika bud här hur långt man kan verka. Jag förstår att det är olika beroende på hov, men skulle vara intressant att veta hur just du gjorde.

Hur vet du vart sulan börjar i trakten?

Åter igen, tack för ditt braiga svar :bow:

Vilket bra inlägg!! Tack!!! :bow:
Liknande hovar som mina var när jag fick hem honom. Tack för att du delar med dig av dina bilder!

Hur mycket av tån tog du bort för att få till bästa överrullning? Bara till hovväggen/vitalinjen, eller hela vägen in till lamellranden? Eller även förbi lamellranden in till där sulan börjar? Jag har hört olika bud här hur långt man kan verka. Jag förstår att det är olika beroende på hov, men skulle vara intressant att veta hur just du gjorde.

Hur vet du vart sulan börjar i trakten?
Åter igen, tack för ditt braiga svar :bow:
:eek::eek::eek:
Ännu mer HMMM.....

Den ska sänkas underifrån. måste man ta på utsidan är det mer korrigering o att tån är superlång-
Den du svarat har troligen fått en trång hov för att den inte har renskurits i sula o hörnstöd, strålfåror. Även att skon varit för trång både i siled o längd i trakten.
Ja ja- Lycka till.

Det är just detta som jag menar... jag tycker mig höra så olika bud... Därför ville jag kasta ut en liten krok.

En del vill korta tån underifrån, andra säger rör inte sulan i tån vad du än gör. En del vill ha kvar alla hörnstöd och andra vill ta bort dom. En del vill underlätta för uttänjda lamelleränder genom att inte påfresta dem vidare genom fortsatt tryck från hovväggen och rundar/kapar hoväggen där det är utflutet eller där lamellranden är påfrestad. Massa hovslagare kapar halva tån framifrån innan dom sätter dit en sko för att ta bak tån och rappa på överrullning osv osv...

Min första hovis - som är renomerad som "oortodox, men duktig på att fixa kassa hovar" - kapade så mycket att hästen blödde första skoningen... men efter två skoningar var det stor skillnad, så ja, jag vet inte vad som är rätt och fel längre. Det finns för många olika bud helt enkelt. Jag gillar att bolla och höra hur folk tänker, utan att värdera och säga att någon gör rätt eller fel. Det känns som att jag får mest ut då - och får höra ärliga svar istället för "politiskt korrekta" svar. Det finns så mycket "Tabun" som friskt används i verklighetens hästvärld. Jag vill försöka tänka mig öppen för att höra alla sidor - även det som är "tabun" - för att skapa mig bättre förståelse.

Tack för att du delar med dig av din åsikt. Det uppskattas :)

Underifrån ska det alltid ske i o att ta bort NÅGOT från en sula som tillåter Det är mest bara för att skon inte ska ligga an på sulan utan endast på hovväggen.

Det är många som backar tån som sällan leder till ngn egentlig förbättring.
De som inte raspar hela tåväggen rak längs med hornrörens riktning o försöker fixa till understuckna trakter på så vis. Vinkeln blir inte förändrad/ förbättrad- status quo
Ofta hänger en lång tå ihop med för låg trakt/ lång o understucken. När hoven växer följer skon med tån o hästen har då sämre stöd därbak o trakten viker sig inunder. Blir bakvikt- såsom klacklösa skor för oss.

Jag vill att trakterna ska gå ända till Strålens slut o att skoarmen går ut bakåt ngn cm extra- understöd.
På mina går skorna lika långt bak som lodrätt nedanför bakom ballarna. inte hela tiden men vid nyskoning o trakten växer ner mer rakt - har ngt att landa på o trampar inte igenom för mkt- får stöd..
Min hovis skrattade när jag beskrev det så, men fasen vad bra det var.

Senast ändrad:

En del vill korta tån underifrån, andra säger rör inte sulan i tån vad du än gör. En del vill ha kvar alla hörnstöd och andra vill ta bort dom. En del vill underlätta för uttänjda lamelleränder genom att inte påfresta dem vidare genom fortsatt tryck från hovväggen och rundar/kapar hoväggen där det är utflutet eller där lamellranden är påfrestad. Massa hovslagare kapar halva tån framifrån innan dom sätter dit en sko för att ta bak tån och rappa på överrullning osv osv...

Min första hovis - som är renomerad som "oortodox, men duktig på att fixa kassa hovar" - kapade så mycket att hästen blödde första skoningen... men efter två skoningar var det stor skillnad, så ja, jag vet inte vad som är rätt och fel längre. Det finns för många olika bud helt enkelt. Jag gillar att bolla och höra hur folk tänker, utan att värdera och säga att någon gör rätt eller fel. Det känns som att jag får mest ut då - och får höra ärliga svar istället för "politiskt korrekta" svar. Det finns så mycket "Tabun" som friskt används i verklighetens hästvärld. Jag vill försöka tänka mig öppen för att höra alla sidor - även det som är "tabun" - för att skapa mig bättre förståelse.

Tack för att du delar med dig av din åsikt. Det uppskattas :)
Oj, det verkar finnas många konstiga åsikter och ännu märkligare förklaringar.

först - när man verkar hovarna så verkar man bort den nedvuxna delen av hovväggen som sticker utanför/nedanför sulan. Det är alltså INTE sulan man ska verka ner för att göra en kortare tå. (förutsatt att man inte har grymt förvuxna hovar, då är det en annan sak) Man verkar ner hovväggen och sen kortar man den framifrån och bakåt så mycket som behövs i det aktuella fallet - allt från inget alls till ganska mycket. Det är till viss del olika hur hovslagare gör, men det år också väldigt varierande beroende på hur hovarna, belastningen och hästens exteriör ser ut.

Hovslageri är ett oerhört intressant yrke, för det finns inga exakta korrekta svar utan man kan ofta göra på flera olika sätt och alla är lika rätt. Och det varierar, som sagt, oerhört mycket mellan olika hästar.

ameo forklarar faktiskt ratt bra, jag haller med det hon har skrivit.

Efter jag tog bilderna som jag visade har, lat jag hoven vaxa ut en hel del da det inte fanns nagot att jobba med overhuvudtaget i dom bilderna, hela botten av hoven var helt platt.. Sen holl jag hovvaggen jamn med sulan, och rundade av tan framifran. Den har hasten hade inte bredade lamellrander sa jag rundade bara in till vitalinjen. Jag forsokte undvika nagon "drastisk" verkning och latt det ta tid istallet. Hasten var fullt anvandbar med easyboots under hela tiden sa sa lange det gick at ratt hall hade jag inte brattom.

I trakten skrapade jag bort "dott" (vit och liksom mjolig) sula tills jag kom ner till det som ar levande, gar inte skrapa bort och ser lite ut som hard vax. Da verkade jag trakterna ner till den nivan eller 1mm hogre.

Hann grava fram lite "efter" bilder. Bilden ar tagen exakt 3 manader efter dom forsta bilderna. Tyvarr slutade jag dokumentera processen efter det da hasten flyttade till en fodervard.

Innan:
bottomd.jpg

Efter 3 manader:
afterbottom.jpg

Forst och framst var det hur mycket bredare hela hoven var som var bra. Trangheten var i princip borta. Sen var jag inte direkt nojd med stralen an, men jamnfort med forsta bilden var den mycket battre i alla fall.

Du har fått väldigt bra svar av Ameo och Axel. Det är väl din iberiska häst du pratar om antar jag? Dessa hästar SKALL ha höga trakter och kort tå. Det har med deras rörelsemönster att göra och du kan inte ha låga trakter på en sån här häst. Faktum är att inte ens halvbloden i stallet som jag står i har låga trakter. och det är ett stall med elitryttare i hoppning. Du kan även kolla på någon film med Tottilas (bara för att ta ett ex), hästar behöver få upp trakterna för att få ett bra stöd. Och självklart skall den inte skos trångt. Traktarmarna gör också sitt till för stödet som Axel skriver. Och nu pratar jag skoning, de flesta hästar går bäst med skor på alla fyra.

Senast ändrad:

Hann grava fram lite "efter" bilder. Bilden ar tagen exakt 3 manader efter dom forsta bilderna. Tyvarr slutade jag dokumentera processen efter det da hasten flyttade till en fodervard.

Innan:
bottomd.jpg

Efter 3 manader:
afterbottom.jpg

Forst och framst var det hur mycket bredare hela hoven var som var bra. Trangheten var i princip borta. Sen var jag inte direkt nojd med stralen an, men jamnfort med forsta bilden var den mycket battre i alla fall.
Fast de där två bilderna är svåra att göra en rättvis jämförelse på eftersom det finns ganska mycket mer hovvägg kvar på den nedre bilden. Verka ner hoven lika hårt som på den första bilden så ser de nog ganska lika ut ändå.
3 månader är ingen tid när det gäller att förändra hovform, det tar ca 1 år för "en ny hov" att växa ut och innan dess är det sällan man ser särskilt stora resultat.

(en jättesned hov - orsakat av snedbelastning i kombination med eftersatt hovvård - som jag jobbade med tog det två år innan jag kunde sko den med en symmetrisk sko första gången. Och då var det rejält utlägg på den hårdbelastade sidan...)

Men vad har du för hovis:eek:

Den ser ju ut som Grand Canyon i o runt strålen. Oförbättrad.

Den måste ju / verkas/ renskäras. Det där ser ont ut.:eek:

den såg även röd ut i sulan på första

edit. Såg nu att du gör jobbet själv. Be om hjälp snälla du...

Japp, jag har hört detta förr. Att Iberiska "skall" ha höga trakter och kort tå (kort tå gynnar väl de flesta hästar?). Men de skall väl inte ha trånga trakter för det? Om nu trakten behöver vara hög så måste den väl ändå även vara så bred att strålen får plats och kan arbeta bra? Strålen skall väl kunna vara "normal" även på dessa hästar? Och trakten måste väl ändå bara vara så hög så att vinkeln för hovbenet blir rätt? Jag kan ju inte spara trakt bara för att rasen "skall" ha höga trakter om det medför fel vinklar för hoven? Det är väl hoven som ska bestämma? Inte rasen? Hoven, så som den växer ut från kronranden?

Som sagt, blir mycket spännande på onsdag.

KL
Jag önskar gärna se fler bilder på hästar som varit trångskodda, men som "rehabiliterats". Barfota eller med skor - spelar ingen roll. Jag är ute efter olika sätt att arbeta med höga, trånga trakter.

Ajdeloupe: Tack för ditt inlägg och att du ville dela med dig av dina foton och ditt arbetssätt. Om du har bilder på hästens hovar när de var "färdiga, tveka inte att lägga upp dom :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 455
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka