Verka föl - hur ofta?

Sv: Verka föl - hur ofta?

Vi verkar vårt föl (född slutet av juni) lika ofta som de andra hästarna ca var 5e vecka

:)

Min hovslagare ser över fölets hovar var 6:e - 8:e vecka. Oftast behövs åtminstone lite raspning, om inte annat för att få in vanan (hos fölet alltså...). Men ifall det vuxit mkt verkas hovarna såklart.

Skulle aldrig låta det gå så länge som TS skrev. Eventuell felställning etc måste åtgärdas snarast.

KL.
Alltså, jag har funderat på det där, när en fölunge inte är exakt rak i benen och vi vill rätta till det - vad händer då? Tänk om fölet är byggt att bli på ett visst sätt i benen och om vi kommer där och ändrar blir det då fel i hela kroppen istället? :confused:

Har ett föl som är född i maj å hon har jag verkat 3 ggr, å på henne har det räckt så man får ju se lite efter varje individ.

Därför ska man göra det i tidig ålder, när tillväxtzonerna är öppna. Sedan sluts dem och försöker man ändra då har man en halt häst som resultat. Verka föl ofta, speciellt om de inte är korrekta!

hur ofta ska man verka ett föls hovar, en bekant till mig ha köpt ett föl som är fött i maj, och hovslagaren kommer i hdelgen och dom har sagt at fölet bara behöver verkas 2-3 ggr om året. Är det så?
Behöver dom inte verkas oftare?

mvh

:eek:....var fjärde vecka...!! Så gör vi...håller hovarna extremt välskötta...föltiden är i stort sett den enda tiden man kan påverka...

Vår hovis kommer och tittar, och verkar litegrann, en gång i månaden ungefär. Det är ju nu när de är så små man har störst chans att rätta till ev. fel.

Det är väldigt gott om självutnämda experter här!?? Om det inte går att verka då? Men ändå behövs? Då funkar det inte att säga var fjärde/femte/sjätte/sjuttonde vecka. Föl är också individer och ska behandlas därefter. Ibland måste man göra en åtgärd redan dag ett/två/sju som kräver en form av verkning. Jag hade inte verkat ett så ungt föl utan gjort andra lösningar istället. Exempelvis, istället för att raspa ner laterala sidan så kan man plasta upp mediala sidan, samma effekt för balansen i benet.

Men, om det inte går att verka - hur sjutton ska man då kunna plasta? Jag uppfattar det som att du menar ur hanteringssynpunkt nämligen. Varför skulle man annars inte kunna raspa? Handlar ju inte om att verka ner halva hoven.

Tror att det menas att om det inte finns ngt horn att ta så kan man plasta små föl i stället för att korrigera felställningar. Så tolkade jag det.

Tror att det menas att om det inte finns ngt horn att ta så kan man plasta små föl i stället för att korrigera felställningar. Så tolkade jag det.

Precis...det går inte alltid att raspa/verka föl eftersom det kanske inte finns något att raspa.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 690
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka