Verka föl - hur ofta?

Evita_peron

Trådstartare
hur ofta ska man verka ett föls hovar, en bekant till mig ha köpt ett föl som är fött i maj, och hovslagaren kommer i hdelgen och dom har sagt at fölet bara behöver verkas 2-3 ggr om året. Är det så?
Behöver dom inte verkas oftare?

mvh

Sv: Verka föl - hur ofta?

Allt beror naturligtvis på underlag och slitage men mina som går på mjuka beten behöver generellt sett verkas oftare än de äldre, de växer som attan de små! Jag hade sett över dem åtminstånde lika ofta som de stora.

Min unge ska för tillfället verkas varannan vecka pga en felställning, men när jag frågade hovslagaren som jobbade på kliniken hur ofta men bör verka en "problemfri" fölunge, så tyckte han att var fjärde vecka var önskvärt. Men det är ju långt ifrån alla som verkar så ofta, men jag tycker iallafall inte att man ska vänta längre än 6-7veckor. Min unge verkades ca var 6e vecka i början, men sen så i slutet av sommaren så började hovarna växa väldigt snabbt och jag märkte att det inte räckte till. Sen kan ju "verka" på ett föl ibland innebära att bara raspa, det är ju inte alltid säkert att man behöver kapa av speciellt mkt.

Mvh Maria

Jag var för en vecka sen uppe på klinik med min fölis som hade bärrandsröta. Men den hovisen där menade på att man ska verka föl var fjärde vecka. Man har bara fyra veckor på sig att räta till fel. Han berättade om skräckexempel med folk som hade köpt dyra föl som det sen bara var att skicka för de var så förstörda i benen på grund av undermålig verkning vilket då hade lett fel benställningar som inte gick att rätta till!

Nu behöver det ju inte vara så för dig, men det var så denna klinikhovis tyckte! Han föredrog även hanterade hästar som hade varit hanterade mycket och tidigt.....

Min hovslagare ser över fölets hovar var 6:e - 8:e vecka. Oftast behövs åtminstone lite raspning, om inte annat för att få in vanan (hos fölet alltså...). Men ifall det vuxit mkt verkas hovarna såklart.

Skulle aldrig låta det gå så länge som TS skrev. Eventuell felställning etc måste åtgärdas snarast.

jag vet inte vad dom har hört att man bara ska verka 2-3 ggr per år, men jag jag tycker att verkar vara lite sellan. Jag vet inte heller vad dom menar med "verkar" ville inte riktigt lägga mig i. :confused:
Fölens hovar växer väll lika mkt som en vuxen hästs hovar?? Och om man har barfota hästar tex så måste man ju verka hovarna ofta ändå. :confused:

Hovis verkar min fölunge med ca 8 veckors mellanrum, därimellan håller jag efter själv efter nogranna instruktioner. Är jag osäker kommer hovis ut.

Va läskigt! men det här fölet är från Island, kom idag med flyget. och det är inte så hanterad. Men hur ska jag förklara att man måste verka ofta? :confused:

Jag trimmar alla mina hästar gammal som ung var 3:dje vecka för då behöver jag inte göra så stora justeringar utan mest raspa. Fördelen är att jag slipper onödiga överraskningar och hoven faller aldrig ur balans utan har en mer kontinuerlig kvalitet.
M

Du får väl försöka förklara för dem att hovarna växer snabbare än de tror och att minsta lilla felställning kan förstöra hästen för all framtid, att de bara har 4 veckor på sig att rätta till felen, sen kan det vara försent - om det är stora fel!... du får väl bre ut lite med hemskheter..... ;)

Jag får försöka få dom att förstå, hovisen kommer i helgen. Men fölet står i en hingstflock drygt en timme från dom. Och det ä deras första häst fö dom och den står hos en så hovisen igår i inackorderings hyran. Mn tänk om dom kommer på att allt försent? :confused:

Det viktigaste måste vara att ha koll på hur hovarna ser ut! En del behöver verkas oftare än andra beroende på växhastighet, hur mycket de sliter hovarna naturligt (lösdrift, stenig hage, mjuk gräshage, pytteliten hage där de är två timmar om dagen), vilken kvalitet de har på hovarna, ev felställningar osv. Vi har köpt ett föl nu i höst, han föddes i slutet av maj och ska verkas för första gången nästa vecka.
Kan hålla med om att det låter lite att verka 1-2 ggr om året, och framförallt svårt att säga det sådär generellt i "förskott". Man måste ju se efterhand hur hovarna utvecklas!

Hur ofta de behöver verkas är helt individuellt men naturligtvis måste man hålla noggran koll alltid på växande föl/unghästars hovar.

Själv har jag två nu 1,5 åringar som sköter sig själv helt perfekt, är helt korrekta i sina benställningar och jag har nog aldrig sett några hästar innan som sliter sina hovar så jämt, underlaget har hållt sig perfekt och växlat mellan hårt och mjukt så de sliter ner helt lagom.
Den ena är faktiskt bara verkad en gång i sitt liv (under regnperioden förra hösten då fanns det inget hårt att slita fossingarna på) den andra hela 2 gånger (en gång när hon flisade sönder kanten på fölhoven på en sten och även hon en gång under regnperioden). Kollas gör dem hela tiden men som sagt de sköter sina hovar snyggt och prydligt själv kollade senast idag. (Billiga och bra i drift :angel::rofl:)

Fölets hovar växer mer än en vuxen hästs hovar pga den snabba tillväxten.

Intressant att det är deras första häst, enligt artikeln om dessa föl så verkade det nämligen som att endast personer som haft häst tidigare fick köpa dessa föl. Men med tanke på att de egentligen skulle slaktas så är det ju bättre om får bra hem här i Sverige istället!

Jag läste nämligen artikeln om dessa Islandsföl som kommit till vår flygplats idag, jag bor i Norrköping och det är hit alla Isisar kommer reglebundet. Det är alltså 24 islandsföl som räddats från slakt utav en tjej som jobbar i en djurrättsorganisation. Fölen kommer ifrån sk blodsston som alltså har i uppgift att donera blod när de är dräktiga, själva fölen i sig har inget värde och ska alltså egentligen slaktas:crazy:

länkar till artikeln eftersom den var intressant att läsa.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=2574347&showsearch=yes#föl
Mvh Maria

Jag har verkat mitt shettisföl var 14:e vecka! Hovis tyckte inte det behövdes var 7:e. Men hon kollar alltid henne då hon är här och skor mitt halvblod var 6-7:e vecka.

KL

Jag har en 18-månaders som är verkad sex gånger sedan han föddes, bakhovarna är bara tagna tre gånger. Det innebär inte att jag tar ut hovslagaren var tredje månad till honom.

Min hovslagare kommer hit en gång i månaden och då går vi igenom alla hästar, både unga och gamla. En del måste man putsa lite på varje gång (ibland bara en enda hov) och en del hoppar man över flera månader i taget mellan varven. Men alla får en kontroll. Det är mycket viktigt att man inte missar något på en växande häst. Det kan få stora konsekvenser.

Carina på Silver Arabians

hur ofta ska man verka ett föls hovar, en bekant till mig ha köpt ett föl som är fött i maj, och hovslagaren kommer i hdelgen och dom har sagt at fölet bara behöver verkas 2-3 ggr om året. Är det så?
Behöver dom inte verkas oftare?

mvh

Var sjätte vecka. bör han ses över.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 690
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka