"Verka blod"?

Re: \"Verka blod\"?

Fast jag har fått uppfattningen att det är relativt vanligt här (dvs. i området där jag bor) inom en viss "gren" av hovslagare. Har då hört/sett flera hovslagare som gör så med avsikt. Måste vara nåt lokalt fenomen :confused:

Jag vet en del som har verkar "det där lilla extra" när en ponny ska mätas, för att den ska "krympa" lite.
Finns massor av fula saker att göra innan mätning, rida barbacka (ofta mer än en person på ponnyn), ge dem dåligt med vatten dagarna innan och annat hemskt :mad:
Allt för att den ska bli ponny, och inte 148,5. :smirk:

Det finns det ingen anledning till att göra. Har man en häst med sulsänkning så brukar man ta så mycket man kan UTAN att det ska gå igenom. Stackars hästar som råkar ut för sådana verkningar... skulle aldrig tillåta det om det var någon av mina pållar. Det finns ju ingen anledning... inget blir bättre

Min hovis verkade blod en gång av misstag. Jag blev ganska förskräkt men han tyckte inte att det var något konstigt med det :confused: Det har bara hänt den gången.

jag vill tillägga en sak ang. fånghästar.
När hästarna har fång så bildas (iaf. på min ponny) även en blödning inuti hoven/bärranden/el liknande.
Detta kunde visa sig som "torkat" blod, dvs mörkröd fläck när man verkade, men det kunde även vara så färskt att det började blöda när hovis verkade.
Vad jag vill säga är att blödningen redan fanns där, men när hovis verkade så kom den fram i öppen dager.

Jag vågar inte säga säkert att han inte avsiktligt gjorde så att det började blöda, utan jag försöker minnas fenomenet ifrån fem-sex år tillbaka. Ponnyn är numera död.

Jag vill minnas att vi vid den tiden så hade vi nog PG-beslag på min ponny, där man som regel har tjärull och tjära mellan beslagen och hoven

Det är därför som veterinären ska kontrollera att hästen inte är för hårt nerverkad, riden eller uttorkad.

Fast när min mättes så tja... Eh. Iofs ingen slutmätning och jag hämtade henne från sjukhagen där hon stod med hö och vatten. Men ändå, ingen vidare koll.

Vet flera mätmänn och veterinärer som rekomenderar att gränsfallsponnys är "väl motionerade"...

Det är aldrig nån som har sagt att dom inte får ridas ordentligt innan
Men våra kanske är lite oseriösa :confused:

Sorry att jag kom ifrån ämnet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 214
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar