"Verka blod"?

S

sanwan

\"Verka blod\"?

Ja, alltså verka hovarna så hårt att det blöder? Varför gör man så? Finns det några fördelar med att göra det regelbundet? Finnns det risker? Låt oss säga att man gör det vid varje - varannan - var tredje skoning.
Ni som enbart har kommentarer som "djurplågeri, anmäl hovslagaren" osv. får gärna vara tysta...

Re: \"Verka blod\"?

Har ingen uppfattning om saken, men säger bara AJ, då man kan jämföra det med att klippa ner sina naglar så långt ner att det börjar blöda...

Har jag heller aldrig hört.. det är ju inte precis något som hoven skulle bli utsatt för i naturen, så jag kan inte se varför man skulle göra det alls.. dessutom är det väl så att där blod kan komma ut, kan bakterier komma in... och .. lets face it - många hästar står ju faktiskt i sin egen skit ett stort antal timmar per dygn...

Skulle vara intressant att veta var trådskrivaren hört det förut?

Vår f.d hovslagare gjorde det.
Jag frågade en gång varför, och om det inte var farligt, varvid han sa att det inte var någon fara, för det vara bara "ytliga" blodkärl eller något, och att skon ändå kom på där sen. :crazy:

Inte hört, sett. Dock ej fått någon bra förklaring. Just det här med att det borde kunna komma in en massa bakterier var min första tanke också.

Det visste jag inte! Varför gör man så just på fånghästar?

Det finns en och annan hovslagare som anser att man behöver "verka blod" (varje gång??) för att "få ner friskt blod i hovarna".

För mig är detta en märklig förklaring, eftersom blodet normalt cirkulerar även i hovarna, så JAG kan inte se något positivt i detta.
Däremot ser jag en ökad risk för infektioner iom att man skapar sår under fötterna på pållen. Och risk att man skadar läderhuden under bärranden, så att horntillväxten skulle kunna påverkas...

hade hpvvård igår där läraren sa att nån gång verkar man så det börjar blöda... minns ej rikitgt varför.

Den förklaringen hade jag faktiskt hört förut, nu när du säger det!
Hur menar du att horntillväxten skulle påverkas? Intressant sånt här ju :)

Detta är en alldeles helt egen teori... :o :idea:

OM man verkar blod så innebär det att man har verkat hål på läderhuden. OM detta görs flera gånger på samma ställe så borde det ju bli ärrvävnad där. Och ärrad läderhud borde ge annorlunda horntillväxt - det gör det i alla fall på mina naglar där läderhuden skadats (dels efter avtrampad stortånagel och dels har jag själv slagit mig på tummen så jag tappat nageln 3 eller 4 ggr... :crazy: :o)

Det kan väl aldrig finnas anledning till att öppna så att bakterier kan komma in.
Okänsligt av hovslagarn, det skulle jag aldrig gå med på att någon gör på mina hästar.
Sätt stopp på dessa dumheter!

Najo

Varken hästen eller hovslagaren är min, jag är bara åskådare och anser mig inte kunna lägga mig i något jag är okunnig om - därav frågan :)

Låter ju självklart när du säger det Ameo :bow: Så på en häst som verkats så under 3-4 års tid borde det kunna synas på hoven?
Känner mig frågvis nu, men det här var intressant!

Ingen aning, ärligt talat... :p
Eftersom jag själv inte använder mig av metoden att verka blod så kommer jag inte heller få veta svaret på den frågan... :idea:

Jag kan spionera lite :D Jag vet ju hur det ser ut när horntillväxten är rubbad, tyvärr (min gullhäst hade förkärlek för att trampa sönder sina egna hovar ett tag, de är numera buckliga och eländiga) så jag ska se om jag hittar något spännande...

Min gamle hovslagare gjorde det på min distans häst. men han var mycket försiktig och det gick inte hål varje gång utan han slutade för det mesta i tid men han tog hovkniven och "karvade" försiktigt längst fram i hoven för att se hur mycket han kunde verka av. Min häst växte något otroligt om hovarna när jag tävlade distans han var överväxt på 3 v och jag hade slitit ut ett par skor på 2 v så vi fick lägga på en tjock svets rand under hela skon för att de skulle kunna hålla i 3 v.

och om han inte gjorde det så var han överväxt på 2 v.

Att verka så att det kommer blod är inte bra. Det blir en trevlig liten inkörsport för bakterier och risken att få hovbölder är stor. Dock finns det hästar med ytliga blodkärl som lätt blöder när man verkar hoven och då har jag fått lära mig (har en gång lyckats verka så det började blöda) att man täcker över "området" som det blöder ifrån med bomull dränkt i tjära, just för att minska risken för hovbölder

Antagligen sker det av misstag,ingen vettig hovslagare vill öppna upp för infektioner i en frisk hov.
Tunn konvex sula, kan vara orsaken ,om hovslagaren inte känner till hästen, eller inte för protokoll på sitt arbete,för att ha till nästa gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 214
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar