Ventipulmin

P

piggis_83

Står ju på burken att man ska ge 2 mått 2 ggr om dan, men är det nån som vet om man KAN ge det en gång om dagen istället? 4 mått i så fall på en gång alltså?

Sv: Ventipulmin

Inget att rekomendera. Visserligen inte farligt o Ventipulmin har en någorlunda lång halveringstid men du riskerar att få sämre resultat av behandlingen.
PL

Jag har hört att hästar kan få blodtrycksfall av ventipulmin så ge det enligt veterinärens rekomendationer, gav min häst det nästan hela vintern pga hosta, hjälpte dock inte direkt utan det var först när hon fick annan medicin hon blev bra... vilket var lite irriterande då ventipullmin inte är gratis direkt.... :mad:

Är inte Ventipulim bara bronk-vidgande/avslappnande ? Menar att: många människor använder ju Ventipulmin, men dom blir ju inte frisk av det utan bara får lättare att andas och få upp slem ? *kan någon förklara*

Det är slemlösande, och det är väl för tillfället det mest ordinerade vid luftvägsproblem hos häst.....

Inte slemlösande utan, som Mynta2 säger, bronkavslappnande. Dessutom minskar det histaminfrisättning i luftvägarna så det kan också sägas vara inflammationsdämpande men inte i närheten av kortison.
PL

Det vidgar bara bronkerna så att det på det sättet ska vara lättare att transportera upp slemmet, men är inte slemlösande.

Ventipulmin är inte slemlösande, bara bronkvidgande så hästen ska kunna få upp slem men däremot finns det slemlösande ifall hästen behöver det oxå, min häst går på både bronkvidgande å slemlösande då det inte hjälpte ett dugg med enbart bronkvidgande eftersom hon inte kunde få upp ngt slem med enbart sånt.

piggis_83 skrev:
Står ju på burken att man ska ge 2 mått 2 ggr om dan, men är det nån som vet om man KAN ge det en gång om dagen istället? 4 mått i så fall på en gång alltså?

Anledningen till att du skall ge 2 ggr/dag är säkert att effekten avtar efter ett antal timmar, och då får du bättre behandligseffekt vid 2 beh/dag.

Ge inte dubbelt om du inte kan ge 2 ggr, utan då är det säkert bättre att ge 1 gn de dagar du inte kan ge 2ggr.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 563
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: Lyan
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur