Ventilation

Sv: Ventilation

Jag kan ta lite bilder och lägga in när vi får vår dator tillbaka. (sitter på jobbet nu) Det är säkert lättare att hjälpa till om jag visar bilder.

kl
har ni några råd om hur jag ska göra med mitt stall? tänkte fixa ventilationen till sommaren för vi hann inte med det i somras...har ett sten stall, oisolerat. ska man satsa på trumma i taket, fläkt eller inte i trumman, avfuktare, värme... tycker detta är rena djungeln:(

Varje häst kräver otroliga mängder frisk luft, man räknar ofta på 100 tal kubikmeter per timme :eek:, men så ger också en häst ifrån sig lika astronomiska värden med vattenånga bara av att stå still och andas.

En fläkt är ju definitivt att rekommendera, självdrag i all ära men självdragsventilation funkar som som sämst vid regn och under sommarhalvåret när ventilationen behövs som bäst.

Satsa på en fläkt som går att varvtalsreglera och se till att fläkten är rejält mycket kraftigare än vad som krävs, då kan du forcera ventilationen när du får in en massa sjöblöta hästar på eftermiddagen och du då får massor av extra fukt som måste ventileras bort.

Trumma eller inte beror på vilken ventilationsprincip du väljer... det finns i huvudsak självdrag, man blåser in luft med fläkt, man suger ut luft med fläkt eller man har både en in-fläkt och en ut-fläkt. Det ger 4 st olika varianter.

I ett litet stall (färre än 10-15 hästar) så skulle jag nog i de flesta stall välja en ut-fläkt och tillluftsventiler i varje box/spilta, det är ett system som är relativt billigt i installation och drift samtidigt som det är lätt att reglera efter väder och vind till skillnad från självdrag.

"Skorsten" är egentligen mest bara ett måste vid självdragsventilation, det kan ge lite lägre ljudnivå i stall men det går ofta att montera en "bullerskärm" framför fläkten som skärmar av ljudet. Har man höskulle så stjäl en "skorsten" mycket plats.

Liggande kanaler är mest om man inte har möjlighet att förse boxarna med friskluft på annat vis och kräver ofta en in-fläkt också.

Sen till värme...

Takvärme som är vanligt i många häststall frångick övriga världen på 70 talet.... värdelöst ur energisynpunkt.

Golvärme i stall kan leda till att mer ammoniak än nödvändigt dunstar från ströbaädden vilket ger sämre luft.

En värmefläkt måste användas med förnuft så att man inte virvlar runt damm i onödan.

I en "stenlada" skulle jag nog vilja ha ett vattenburet värmesystem där man helt enkelt lägger grova "järnrör" i slingor längs ytterväggarna ganska långt ner på väggen. Ett sånt system kan du bygga ihop med värmesystemet för huset eller koppla ihop med en värmepump... eller om du bara ska ha värme ibland - en begagnad vedpanna. Ska du inte värma upp bostäder och du har en jordbruksfastighet så behövs som regel inget bygglov för pannrum.

Är det ett litet stall (mindre än ca 10-15 boxar) så kan du helt enkelt ha en "liten" portabel värmefläkt, finns att köpa 3-fas fläktar på 9 kw som är godkännda för stall för en tiotusenlapp. Dessa kostar väl en sådär 15-20 kr/per timme att köra... så ska du ha typ 10-15 grader varmt i stallet så lönar sig andra värmesystem ganska snabbt även om prislappen känns hög för installationen.

Kan du däremot tänka dig att ha minusgrader i stallet så finns det ju system för cirkulerande uppvärmt vatten till vattenkoppar alternativt el-koppar beroende på storlek på stall.
Då kan man istället ha ett uppvärmt skötutrymme... separat torkrum bör du ju ha i vilket fall som helst.

Det finns särskilda avfuktare för djurstallar... men det är sällan som du behöver det om du får till en ordentlig ventilation.

Hoppas att det var till nån hjälp.

oj det var mycket!! men tack så jättemycket för det utförliga svaret.
vi kan nog inte ha inluftsventiler i varje box då boxarna ligger på rad till en icke yttervägg om du fattar vad jag menar.
mitt stall ser ut så här: från stalldörren så är det en stall gång på 2,5-3 m bred, på högersida är det först sadelkammare och sen tre boxar på rad. på vänster sida är det fönster hela långsidan och även ett på kortsidan mitt emot stall dörren. sen har jag ett fönster i tredje boxen och även en dörr som leder ut till uteboxen.
den dörren går att ha öppen just nu när jag bara använder två boxar men kommer en tredje häst behövs ju den vara stängd.

taket är sluttande med ca 4,5m på högsta punkt och 2,5 på lägsta.
så det vi tänkte var att sätta en trumma i taket någonstans och en fläkt i den, och sen sätta ventilations galler i fönstrena som går att reglera även om fönstren är stängda alternativt ha fönstrena öppna.

värme tror jag nog inte vi funderat på, håller sig på plus i stallet men så stänger jag ju till när det är riktigt kallt.

och ovanför stallet finns inget utan det är bara ett tak och sen är man ute, så det lär ju inte behövas så lång trumma precis.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 450
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV