• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Monkmonk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 692
M

Monkmonk

Om jag är ute och går med min hund, som är fast i koppel och det kommer en lös hund som "går på " min hund. Min hund hugger den lösa hunden. Dock hinner ägaren ropa tillbaka sin hund (som tur var!!!!!!!!!) innan min hund hinner hugga tillbaks.Den andra hunden blöder rikligt från läppen.
Men vems ansvar var det som brast? det var min KOPPLADE hund som gjorde "skadan" på den andra hunden men samtidigt så får väl ägaren skylla sig själv ?

Sv: vems fel?

Tyvärr inte. Du är ansvarig för det din hund gör, vare sig den är kopplad eller ej. Möjligen kan man tycka att den andra ägaren varit försumlig om det skulle hårddras.

jag har iaf betalat för halva vet. räkningen och det är väl en ok deal, dock var det i svåraste laget att förhindra detta eftersom det gick så sjukt fort, från att hunden kom från sidan och inte riktigt i min synvinkel(jag gick dessutom i lite egna tankar ;b) tills att min hund hade huggit tag tog det inte många sek och man blir ju lite tagen av situationen när sånt händer.. hehe :P

En följdfråga. Vilka rättigheter har jag att försvara min hund? Antag exempelvis att jag skulle sparka till den anfallande hunden och den blev skadad på något vis.

Strikt hundägaransvar som sagt, dvs du får betala skadorna din hund orsakar (det finns försäkringar man kan teckna som ersätter i sådana där fall, när ens egen hund orsakar skada på annan hund etc).

MEN, en detalj som kanske kan påverka är ju om det var koppeltvång där ni var? Är inte säker på om det spelar in, men kanske?

Men annars är det strikt hundägaransvar, både när hunden är på promenad, på sin egen gård/tomt osv. Känns lite knas ibland, men..

det är fritt fram för dig att försvara dig själv och din hund med sparkar, slag eller vad du nu tycker är lämpligt.

En följdfråga. Vilka rättigheter har jag att försvara min hund? Antag exempelvis att jag skulle sparka till den anfallande hunden och den blev skadad på något vis.

Är inte helt säker, men vi människor har större rättigheter att försvara oss än vad våra hundar har. Däremot får man säkert inte bruka mer våld än vad situationen kräver.

Är inte helt säker, men vi människor har större rättigheter att försvara oss än vad våra hundar har. Däremot får man säkert inte bruka mer våld än vad situationen kräver.

De gånger det har hänt har jag huggit den i nackskinnet och då har den släppt min hund. Men det hindrar den inte från att anfalla igen nästa gång vi går förbi. :mad: Helst skulle jag vilja att den blev ordentligt avskräckt. Hur gör man då?

det beror ju helt på vad det är för typ av hund som anfaller, och hur allvarlig attacken är. ibland räcker det med ett vrål, någon hund har jag fotat till. men det finns hundar som är svårare än så att stoppa.

De gånger det har hänt har jag huggit den i nackskinnet och då har den släppt min hund. Men det hindrar den inte från att anfalla igen nästa gång vi går förbi. :mad: Helst skulle jag vilja att den blev ordentligt avskräckt. Hur gör man då?

pratar med ägarna alt polisen?

Om det handlar om hunden du nämner i den andra tråden tänker jag vattenspruta, ev. med en gnutta citron i tex. Det är ju inte höjden av nöje att försöka sparka en aggressiv hund så hårt att den kommer ihåg det för alltid.

det beror ju helt på vad det är för typ av hund som anfaller, och hur allvarlig attacken är. ibland räcker det med ett vrål, någon hund har jag fotat till. men det finns hundar som är svårare än så att stoppa.

Hunden i fråga är inget monster. Jag har tagit den i nackskinnet, den har då släppt taget utan att visa någon aggressivitet mot mig. Men den är stor, och min hund är liten och gammal.

Om det handlar om hunden du nämner i den andra tråden tänker jag vattenspruta, ev. med en gnutta citron i tex. Det är ju inte höjden av nöje att försöka sparka en aggressiv hund så hårt att den kommer ihåg det för alltid.

Nej det är inget nöje över huvud taget att sparka ett djur.

Såhär har jag gjort: Ett grepp i nackskinnet så släpper den min hund. Sen drar jag den i nackskinnet iväg mot ägaren. Släpper efter några meter och vrålar "gå hem!" Då gör den ju det. Helst skulle jag vilja ge den en omgång men då triggar ju mina hundar och det blir det ju knappast bättre av. Jag vill inte heller gå över gränsen för när den börjar försvara sig mot mig, för den striden vinner inte jag, och det vet just nu inte hunden.

Ser du något mer jag kan göra?

Ett tips jag fick en gång för länge sen (detta gällde dock en medelstor hund)
Så om du orkar och hinner så sug tag i hunden och lyft upp den från backen så den lättar och tappar fotfästet. Kan vara nog så chockerande.

Ett tips jag fick en gång för länge sen (detta gällde dock en medelstor hund)
Så om du orkar och hinner så sug tag i hunden och lyft upp den från backen så den lättar och tappar fotfästet. Kan vara nog så chockerande.

Tack. Det är en stor hund men adrenalin kan göra mycket. Värt att prova :idea: Tack.

haha ja verkligen. Kom igåg att det ska gå FORT så att det blir jätte obehagligt för hunden.

Sånt här är så luddigt tycker jag..

En kompis till mej va ute me sin BC lös o så kom de en lite golvmopp lös.. Golvmoppen går till attack, BC svarar. Golvmoppen --> veterinär. Ägarna ville ha pengar av min kompis. Hon stenvägra o sa att de va deras fel för dom hade inte koll på deras hund.

Min kompis ringde även till vet o polis o båda sa att hon hade gjort rätt..?? :confused:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: fixi
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 570
Senast: hastflicka
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 310
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka