Vem tar hand om hunden

Aliil

Trådstartare
Satt på bussen igår och funderade. Kom då in på vem tar hand om hunden om något skulle hända med ägare, så att denna måste akut in till sjukhuset och e medvetslös?

Och vad skulle hända om hunden vakter sin ägare så ingen kan komma i närheten?

Sv: Vem tar hand om hunden

Den gången jag var med om en trafikolycka och fick åka till akuten så fick min hund sitta i fyllecell hos polisen ;) Han behövde dock inte sitta där speciellt länge, då min mamma kom ner och hämtade honom efter ett par timmar. Så första anhalten blir nog hos polisen som sedan slussar vidare till antingen anhöriga eller hundpensionat. Kostnaden får ägaren stå för.

Däremot vet jag inte vad de skulle göra om hunden vaktade ägaren.

Om hunden vaktar så tillkallar de en av polisens hundförare.
Bäst är att ha ett ICE Hund inlagt i mobilen.

Förutom ICE så har jag även ett "djurägarkort" i plånboken där det står typ "i mitt hem finns djur som behöver tas om hand om något skulle hända mig". Köptes på djurmagasinet för 10:-

Jag vet hus ICE fungerar, dock visste jag inte att det kunde användas på hund.

Som flera skrivit så landar det på polisens bord. Först försöker de få tag i anhörig som kan ta hand om den. Om det ej går så hämtar de hunden och kör den till pensionat. Alt att den får sova hos polisen tills pensionat eller anhörig går att fixa typ dagen efter. Annars blir det pensionat tills ägaren är kapabel att ta hand om den själv. Avlider ägaren landar den på närmast anhörig.

Nu har ju jag sambo och barn och bor nära mina föräldrar så jag har inte känt något jättebehov av ett djurägarkort, men vet att min syster när hon var singel med hundar hade ett sånt i plånboken. Man kan ju faktiskt råka ut för en olycka när hunden inte är med, och då är det bra om man bär något på sig som informerar räddningspersonal/polis att det kan finnas hundar som är ensamma kvar i hemmet.
ICE hund var ett bra tips, det har jag inte tänkt på faktiskt. :bow:

För att spinna vidare lite på ämnet, vad händer med hunden om man dör?
Om jag nu skulle dö knall och fall idag, skulle min son få ärva min hund? Med tanke på att jag och sambon inte är gifta.
Eller går hunden till mina föräldrar då det inte är så lämpligt att en 6 månader har en egen hund?
(Nu om det skulle hända skulle väl sambon ta hunden eller ge bort den till min bästa vän, men rent juridiskt?)

Nu har ju jag sambo och barn och bor nära mina föräldrar så jag har inte känt något jättebehov av ett djurägarkort, men vet att min syster när hon var singel med hundar hade ett sånt i plånboken. Man kan ju faktiskt råka ut för en olycka när hunden inte är med, och då är det bra om man bär något på sig som informerar räddningspersonal/polis att det kan finnas hundar som är ensamma kvar i hemmet.
ICE hund var ett bra tips, det har jag inte tänkt på faktiskt. :bow:

Jag har ICE sen länge och när jag scrollade igenom telefonlistan så tänkte jag , vem fan är ICE? den känner jag inte :D

Huruvida det fungerar eller inte vet man ju först den dagen det ev händer något. Sist jag hamnade på sjukhus (ambulans från jobbet) tog det över ett dygn innan de fick tag på min son, hans första fråga var hur det var med hunden, han kontaktade då nattmatte där hunden var, det hade inte gått någon nöd på hunden, men de hade naturligtvis undrat vart jag hade tagit vägen.
Det var efter det som jag lade in ICE Hund o ICE Son.

Om jag nu skulle dö knall och fall idag, skulle min son få ärva min hund? Med tanke på att jag och sambon inte är gifta.
Eller går hunden till mina föräldrar då det inte är så lämpligt att en 6 månader har en egen hund?
(Nu om det skulle hända skulle väl sambon ta hunden eller ge bort den till min bästa vän, men rent juridiskt?)

Nu är jag bara 25 år. Men jag har talat om för mina anhöriga hur jag vill att mina hundar och hästar skall tas om hand. Vem som ska få den/få köpa eller vad som händer!

Kl

Då var det som jag misstänkte. Att i första hand skulle vara polisen som tog hand om hunden.

Angående det där djurkortet, borde det gå lika bra med vilken papperslapp som helst där det står att jag har djur hemma. Som det där färdigköpta . Tänkte att man då kan skriva på kortat vilka som ska kontaktas i första hand om hunden e med eller om den e hemma.

Då ingår hunden i dödsboet. Alltså ärver din son hunden. Om sonen är minderårig har hans målsman (hans pappa) ansvaret för hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 528
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 387
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025