Vem står för kostn av transportering?

I

ingenaning

Jag har en häst som jag ska lämna ut på foder. Har hittat en perfekt fodervärd. Men nu har dom ingen möjlighet att hämta honom, jag kan tänka mig att köra honom, men det är långt och jag har ingen egen transport utan måste hyra en. Den totala kostnaden kommer att hamna på ca 1000 kr. Vem ska stå för den kostnaden? Jag (ägaren) eller fodervärden. Själv anser jag att det är fodervärden, men vill höra lite om andra har erfarenhet av liknande situation.

Sv: Vem står för kostn av transportering?

Det finns väll inget "ska", det är ju upp till var och en att bestämma så klart.

Lättast är väll att dela på kostnaden. Du vill väll ha dit hästen och dom vill ju ha hästen. :laugh:

Vill man verkligen ha en häst ser man väl till att få hem den? Jag hade blivit misstänksam mot att fodervärden verkligen är seriös.

Har du varit och tittat på stallet där hästen ska stå? Annars är det ju iof en fördel att du kan kolla och godkänna stallet eftersom du lämnar hästen där.

Givetvis fodervärden, tycker jag. Och har de inte råd med det kanske de inte ska skaffa foderhäst. I och för sig hadde även jag gjort som sassiball och kollat stallet före.

De få gånger jag lämnar ut häst på foder så lämnar jag gärna hästen själv. Får ju se hur den ska ha det då. Men jag är mycket noga med att det står i avtalet att fodervärden ska stå för kostnaden av transporten när den ska lämnas tillbaka. Vis av andras erfarenhet så kan den resan bli betydligt mycket dyrare Finns ett antal fodervärdar genom åren som flyttat under fodervärdstiden. Skräck exemplet var en äldre skånsk uppfödare som lånade ut en häst till en tjej i Växjö utan att ha det inskrivet i avtalet. Tjejen fick jobb i Boden och frågade om det OK att ta med hästen, vilket det var. Bara det att när hon sedan sa upp avtalet några månader senare fick ha själv stå för hemtransporter. Tjejen var dessutom så ful att hon debiterade honom för de dagar den stod kvar efter uppsägningstiden innan hemtransporten. Vilket enligt juristerna var helt OK. Gjorde att ägaren förlorade en väldig massa pengar på att låna ut hästen gratis.

Jag tycker att fodervärden ska stå för det. Hade jag fått hästen hemkörd hade jag blivit väldigt tacksam om jag bara behövde stå för kostnaden.
Jag har haft 2 hästar på foder som jag nu köpt, och den första hämtade vi själva. Den andra kunde vi inte hämta den dan då de ville och då erbjöd de sig att lämna. Nu var det bara några mil, men om vi hade velat lämna tillbaka den hade vi fått stå för lämnandet.
Annars får du väl skriva in i kontraktet att du står för ditresan och att de står för hemresan oavsett om de flyttar längre bort eller inte.
fast du har väl kollat var de bor innan du bestämt sig? Finns folk som tycker att de har toppenstall och när man kollar är det rena skjulen hästarna står i.

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 381
Senast: Vicks
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 828
Senast: Derivata
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar