Vem skulle ansvara för besiktningen?

astronaut

Trådstartare
Mamma och pappa gjorde om ena badrummet i huset (bostadsrätt) och anställde en som fixade det (han hade det som yrke mao) och de nya grannarna klagar på vattenläcka. Vilket vi aldrig hade problem med när vi bodde där. Läckan började tydligen några månader efter mamma flyttat ut/dom flyttat in.

Föreningen har nu ringt mamma och hört med mamma vad han som fixade det badrummet hette (mamma vet ej, bara pappa.. dock så är pappa död så vi vet inte hur vi ska få tag på namnet till han, det var inget svartjobb utan han fick skatta för hjälpen så det rörde sig om lagligt arbete, dock så skedde det inte via hans riktiga arbete). Vi vet heller inte vart han jobbar, bara att det inte var i staden vi bor i.

Nu gäller det dock en besiktning. Mamma besiktade aldrig huset när hon sålde det. Och de nyinflyttade krävde aldrig en besiktning när de flyttade in. Vem skulle egentligen gjort besiktningen? Dom eller mamma? :confused:

Senast ändrad:
Sv: Vem skulle ansvara för besiktningen?

De har undersökningsplikt. Men kan vara ett dolt fel. Så kolla igenom alla papper ni har.

Ni ska ha fått ett papper från han som gjorde badrummet på att det var ok gjort. annars gäller det inte. Vad jag vet!

Köparen har undersökningsplikt.

MaRomer: Vad menar du? Ska beställaren få ett papper där hantverkaren garanterar att han har gjort det rätt, eller är det någon sorts besiktningspapper du menar? Annars gäller inte vad?

Det finns ju ingen skyldighet för någon att göra en besiktning så ingen skulle gjort besiktningen. Däremot är det väl normalt köparen som gör besiktningen då säljaren knappast har någon nytta av att besiktning görs.

Sen är det normalt väldigt svårt att få rätt när man klagar på dolda fel i hus. Och när det är en bostadsrätt är det väl nästan omöjligt, att köpa bostadsrätt är i princip att köpa i befintligt skick. Så jag tror inte din mamma behöver oroa sig särskilt mycket. Köparen kan säkert försöka skrämmas med rättegång, men det lär nog bara vara tomma hot.

De har undersökningsplikt. Men kan vara ett dolt fel. Så kolla igenom alla papper ni har.

Ni ska ha fått ett papper från han som gjorde badrummet på att det var ok gjort. annars gäller det inte. Vad jag vet!

Bara det att vi hittar inte pappret :(
Jag vill mig minnas att pappa fick ett papper från han, men varken mamma eller syrran hittar det. Och det är så himlans svårt att fråga pappa då det är omöjligt att fråga honom. Han tog med vetskapen till graven så att säga.

Tillägg:
Så föreningen kan inte kräva att mamma ska betala för vattenläckan/fuktskadorna som uppstått?

Senast ändrad:

Köparen har undersökningsplikt.

MaRomer: Vad menar du? Ska beställaren få ett papper där hantverkaren garanterar att han har gjort det rätt, eller är det någon sorts besiktningspapper du menar? Annars gäller inte vad?

Ja beställaren ska få ett papper=kvitto på att det är gjort av en godkänd VVS:are eller vad de kallas yrkesmässigt. De lämnar en viss garanti efter sig.

annars kan beställaren få stå för hela kalaset om något går fel.

http://www.nh-nordstrom.se/index.ph...b8c1c62fbead=c5fcede4c6d231b02e19a25c4999e369

Senast ändrad:

Ah, du menar så.

Är lite nyfiken eftersom vi fortfarande inte har betalat en del av vårt badrum. Vi tyckte att hantverkarna slarvade och när de skulle komma och kolla vad vi menade dök de inte upp utan sa att de skulle komma senare. Senare kom aldrig och nu är det två år sedan... Det är ju så klart skönt att slippa betala, men just sådana där saker gör att det inte känns helt okej.

Är badrummet relativt nygjort och dina föräldrar kunde använda rotavdraget så har ni fått papper hem från skatteverket också där utförarens namn/org.nummer står. Förutom kontrakt, fakturor/kvitton och intyg på säker vattenistallation då, så förhoppningsvis kan ni leta fram något av pappren.

Om det är så att din pappa anställde en rörmokare utan att gå via det företag denne normalt jobbade så låter det ju som att han antingen kände killen i fråga, eller att någon i hans bekantskapskrets gjorde det. Ni kan inte höra er för bland kollegor, vänner eller släktingar och höra om någon av dem vet vem det var han anlitade?

Är badrummet relativt nygjort och dina föräldrar kunde använda rotavdraget så har ni fått papper hem från skatteverket också där utförarens namn/org.nummer står. Förutom kontrakt, fakturor/kvitton och intyg på säker vattenistallation då, så förhoppningsvis kan ni leta fram något av pappren.

Om det är så att din pappa anställde en rörmokare utan att gå via det företag denne normalt jobbade så låter det ju som att han antingen kände killen i fråga, eller att någon i hans bekantskapskrets gjorde det. Ni kan inte höra er för bland kollegor, vänner eller släktingar och höra om någon av dem vet vem det var han anlitade?

Tror inte direkt vi hade med det i rotavdraget, pappa fräshade upp hemma för att kunna få sålt huset för en lite större summa.
Får åka hem till mamma på torsdag/fredag och bläddra bland pärmar. Badrummet gjordes väl 2006, möjligvist början av 2007.

Jag vet att han pappa anställde var någon pappa lärde känna genom hans arbete, får be mamma åka till det stället då det faktiskt finns en person som jobbar kvar där ännu. Han kanske minns något iaf.

finns ju ingen i sverige som skulle anställa någon och inte göra rotavdrag.. det ger ju 50% av arbetskostnaden tillbaks..

antingen så har han anställt vitt, har gjort rotavdrag och således fått kvitto, alternativt har han anställt svart arbetskraft och därmed saknas kvitto.

köparen har undersökningsplikt, har de inte gjort en regelrätt besiktning gäller inte 10-års garantin "dolda fel" som säljaren måste stå för. är badrummet nyrenoverat så klassas det sannolikt inte ett dolt fel, utan snarare dåligt utfört arbete? eller kanske en brist i materialet osv.. dolt fel är något som har stor betydelse för köpessumman och som säljaren inte har känt till.

för att göra badrum enligt alla lagar och regler ska hantverkaren vara "licensierad/certifierad" för våtrumsarbete och utfärda ett intyg om vad som har gjort, ex. primer, brunnar, tätskikt, fuktspärrar som lagts m.m. skulle ni stå utan intyg kan försäkringsbolag neka ersättning och anse er som ersättningskyldiga. men eftersom inte köparen gjort någon besiktning vet jag inte hur de ställer sig till det. knepig situation ni hamnat i, men jag hade nog kontaktat mäklare för råd och tillvägagång om ni inte får tag på hantverkaren.

det var först i april 2009 som rotavdraget började gälla direkt på fakturan, innan dess skulle man ansöka om skattereduktion och få det nästföljande år, ts pappa kanske aldrig hann med det?? rotavdraget kan dessutom inte alla utnyttja pga flera undantagsregler...

Senast ändrad:

skattereduktion, rot-avdrag eller vad du nu vill kalla det, samma sak.. och oavsett så ser man till att göra sådant. skillnaden idag och tidigare är att idag så betalar jag halva arbetskostnaden till byggaren, sedan får han i sin tur fakturera så han får andra halvan av skatteverket eller vilken instans det är som utfärdar det..

tidigare så fick man ge byggaren hela summan och sedan ansöka om avdrag/reduktion.. det är samma summa, bara det att man gjort det enklare för den som beställer jobbet och så slipper de ligga ute så mycket kapital bundet, som i vissa fall innebär stora lån..

jag är väl lite kluven i det.. jag tycker inte om det nya systemet.. det slår oerhört mot småföretagarna... men det hör inte hit.

men men.. med tanke på att lägenheten renoverades 06.. och jag antar att mamman flyttade ut strax efter att hennes man/sambo gick bort.. och med tanke på att tråden skapats idag så antar jag att denna "tvist" är ganska färsk, alltså att mamman sålt lägenheten andra halvan av 09.. därför antar jag att minst ett år har löpt sedan renoveringen ägde rum och således bör denne någon ha ansökt om detta avdrag/skattereduktion... för vem vet inte om att man får ansöka om avdraget? om inte annat så skulle denne hantverkare talat om det för honom... det kostar ju inte honom som hantverkare något så att säga.

att inte nyttja rotavdrag/skattereduktion för renoveringsarbete är det samma som att inte nyttja avdraget för hushållsnära tjänster.. det finns liksom ingen som inte gör det, och det finns liksom ingen bostadsägare som inte vet om att det.

det var inget svartjobb utan han fick skatta för hjälpen så det rörde sig om lagligt arbete, dock så skedde det inte via hans riktiga arbete).

Nu kan man ju aldrig veta, men nog låter det där som ett svartjobb och då lär det väl inte finnas några kvitton.

Nu kan man ju aldrig veta, men nog låter det där som ett svartjobb och då lär det väl inte finnas några kvitton.

Pappa anställde aldrig några som jobbade svart, så mycket vet jag. Skulle aldrig falla honom in. JAG eller mamma vet bara INTE vart papprerna hamnade. Men visst katten fick han kvitto m.m det såg jag själv med mina egna ögon. Men vart han la dom? Ingen aning.

men men.. med tanke på att lägenheten renoverades 06.. och jag antar att mamman flyttade ut strax efter att hennes man/sambo gick bort.. och med tanke på att tråden skapats idag så antar jag att denna "tvist" är ganska färsk, alltså att mamman sålt lägenheten andra halvan av 09.. därför antar jag att minst ett år har löpt sedan renoveringen ägde rum och således bör denne någon ha ansökt om detta avdrag/skattereduktion... för vem vet inte om att man får ansöka om avdraget? om inte annat så skulle denne hantverkare talat om det för honom... det kostar ju inte honom som hantverkare något så att säga.

Nja, villan. Huset såldes feb - 09.

villa? njae.. flerfamiljshus snarare? aja.. det är inte relevant i fråga.. eftersom man enligt lag skall kunna plocka fram 10 års skattedeklarationer så torde din bortgångne far ha detta i en pärm eller dyl, leta där.. kvitton/kopior bör finnas bifogade som beslutsunderlag.

villa? njae.. flerfamiljshus snarare? aja.. det är inte relevant i fråga.. eftersom man enligt lag skall kunna plocka fram 10 års skattedeklarationer så torde din bortgångne far ha detta i en pärm eller dyl, leta där.. kvitton/kopior bör finnas bifogade som beslutsunderlag.

fristående villa..
Han borde ha dom i en pärm, men får åka till mamma imorgon eller på torsdag och leta lite mer. mycket försvann dessvärre under flytten.. :crazy:

märkligt att det droppar in hos grannen om man bor i fristående villa som inte är flerfamiljshus.. men det är bara jag..

annars får ni väl ringa skatteverket och klargöra att mannen är avliden och att han inte hade koll på sina papper, ni är i tvist och behöver se deklarationerna från 06 och frammåt.

märkligt att det droppar in hos grannen om man bor i fristående villa som inte är flerfamiljshus.. men det är bara jag..

annars får ni väl ringa skatteverket och klargöra att mannen är avliden och att han inte hade koll på sina papper, ni är i tvist och behöver se deklarationerna från 06 och frammåt.

Njanja, de har upptäckt vattenskada/fuktskada i SITT egna badrum, under all kakel. Kanske inte klargjorde det. Men det bor inga under dom. Villa med två våningar. Det är tydligen blött under kakelplattorna som lades på. Något som jag finner konstigt att det uppenbarade sig 7-8 månader efter vi flyttat ifrån huset. Vi hade ju inga problem med det eller så när vi bodde där..

Ska göra en sista koll hos mamma, pappa hade koll på sina papper, så bra koll och ordning på dom att vi inte hittar dom när vi väl letar. Annars så blir det ett samtal till skatteverket om det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 342
Senast: Enya
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar