Vem ska bort?

jerseyko

Trådstartare
Unghunden har blivit tonåring och tar mer och mera plats.
Det resulterade för några dagar sen vid maten att hon flög ihop med en annan hund (hon är bara 6 mån äldre) och åt upp hennes mat.

Idag åt dom inne efter jakten, en blick och den äldre gick å la sej under bordet. Hon behöver dessutom mera mat.

Löste det idag så att den hunden fick gå in i ett annat rum och äta.

Men hur fortsätter man? Alla hundar samma mängd och tar ut den andra hunden och ger ett extra mål mat, eller ska hon som muckar äta själv?
Den tredje, och äldre hunden, äter sin mat å låter dom andra äta sitt innan han ska fram å kolla skålarna.

Flocken fungerar så himla bra så de känns trist och ha massa matbråk.

Sv: Vem ska bort?

Låt den stökiga äta i ett annat rum. Det spelar väl ingen roll?

Mina hundar bor utomhus, så visst spelar de roll.
Idag var bara ett undantag då dom jagat hårt hela dagen och fick komma in en stund.

Kan du inte vara närvarande när de äter och se till att de håller sig till sin egen mat? Annars får du helt enkelt ge någon på annat håll.

Du måste dela på hundarna och övervaka dom när dom äter. Alternativet, om alla måste vara ute, är att utfodra hundarna uppbundna.

Alla gånger kan jag inte övervaka dem, de beror på om jag är själv hemma med barnen.
Och jag vill inte röra runt nått så flocken inte fungerar.

Hundgården är ju stor, så testar att binda upp i morgon och ser vad som händer (att den andra tiken äter). Misstänker att "liten" är på väg in i sitt första löp. Och hoppas detta bara är en övergångsperiod.

Helst ute, sen dom flyttade ut mår hundarna så mycket bättre och de är renare inne. Märks nu om man av någon anledning har dom inne under några dagar att man även som icke allergiker reagerar.

Alla gånger kan jag inte övervaka dem, de beror på om jag är själv hemma med barnen.
Och jag vill inte röra runt nått så flocken inte fungerar.

Hundgården är ju stor, så testar att binda upp i morgon och ser vad som händer (att den andra tiken äter). Misstänker att "liten" är på väg in i sitt första löp. Och hoppas detta bara är en övergångsperiod.

Men har du ingen möjlighet att dela av dem i hundgården under tiden de äter? Antingen grindar emellan, hundar ute/inne osv? Annars kanske det vore bra att ordna så du kan dela av dem periodvis om det skulle behövas av olika anledningar. Det är ju bara att se till att det enkelt går att öppna och stänga de olika delarna och att om du vill ha det öppet så ska inte hundarna kunna stänga och tvärsom.

Jag skulle inte gilla tanken med att binda upp, om nu den stökiga lyckas ta sig loss och ger sig på en som sitter fast. Det kan bli riktigt farligt. Å andra sidan så skulle jag aldrig utfodra flera hundar samtidigt utan övervakning överhuvudtaget så jag kanske är nojig.

Men har de mat hela tiden eller vad? äter de sakta?
Även om våra är snälla mot varandra när de äter, så står vi alltid kvar och har koll.
En äter i ett annat rum, men inte för hon bråkar utan för hon går gärna fram och snor mat av de som inte "vaktar" sin mat.

Jag får erkänna att jag förstår inte problemet. Det tar max 5 minuter innan våra är klara.
Kan du inte övervaka ens 5 minuter?

Tycker mest det verkar som du krånglar till något som är smidigt att ordna.

Jag ser heller inte problemet. Man lär ju ändå ta ut hundarna ur hundgården och göra något med dem en eller två gånger om dagen. Bara att ge dem mat då. Eller ta in dem, ge mat och sätt ut dem igen om man inte kan stå ute och övervaka. Jag ser inte problemet.

Har fler djur som ska ha mat än de 3. Sen lämnar jag hellre hundarna obevakade än barnen.

Idag var dom andra å jagade så hon fick komma in till mej och äta men åt ändå inte upp. Så de är nått annat än något rangtjaffs tror jag.

Så du menar att du inte har tid att stå med hundarna i 5 min medan de äter?

:crazy::crazy:

Har fler djur som ska ha mat än de 3. Sen lämnar jag hellre hundarna obevakade än barnen.

Idag var dom andra å jagade så hon fick komma in till mej och äta men åt ändå inte upp. Så de är nått annat än något rangtjaffs tror jag.

Men hur gör du när de ger hundarna mat då? För då måste du ju också gå ifrån barnen? Varför kan inte barnen följa med?
Varför kan inte den hunden få komma in och äta själv? Är det jobbigt att göra något lite extra, jobbigt att hämta henne eller vad?

Men en del de har en massa djur och barn och det funkar jättebra. Och en del fixar inte sånt alls. Jag tror det handlar om vad man vill och hur omständigt man vill göra det.

Hon kanske inte trivs. Om hunden tidigare har ätit bra och den sedan tappar matlusten så är det något fel. Är det inget fysiskt så får man börja leta i hundens livsmiljö. Trivs just den hunden med att bo ute?

Om hunden alltid varit svår med maten finns inget annat att göra än att ge ett foder med högt energivärde och fodra den separat. Har man inte tid med det får man finna någon som har tid. Och ärligt, har man inte tjugo minuter att lägga på varje hund per dag då har man för många hundar.

Hon magrade ur efter valparna, avmaskade och fodrade på utan att nått hände.
Åkte till vet som såg vätska kvar i livmodern hon fick antibiotika och kom tillbaka i hull.
Nu har hon som sagt tunnat ur igen.

Och nej, jag kan inte jobba med hundarna som jag brukar. Är gravid och har jätteproblem med ryggen. Har vart sjukskriven sen september.
Sambon jagar 4-7 dagar i veckan. Så de är inget synd om hundarna.

Jag skulle göra ett återbesök hos veterinären för att se så att hunden är helt återställd och även ta in den så man kan hålla koll på den och fodra den i avskildhet.

Men hur lång tid tar det för hundarna att äta upp? Det handlar ju inte huruvida och hur mycket hundarna aktiveras utan hur lång tid det faktiskt tar för hundarna att få i sig den serverade maten. Hos mig tar det kanske 5 minuter mellan att maten serveras och skålen är tom.

Jag kan inte se att det kan ta så fasligt lång tid att servera maten och vänta tills de har ätit upp att det behöver vara ett så stort problem att övervaka måltiden. Såvida de inte är fasligt långsamma hela bunten?

Det är inte rangtjafs utan resursförsvar vi pratar om.
Jag ser inte heller problemet- sära på hundarna på det sätt du finner lättast.

Bygg en mindre "fodergård" intill och ta ut bråkmakaren där och låt de äta separerade. Ta tillbaka den till hundgården igen när du har tid.........

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: Bison
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?