Vem ska betala?

Sv: Vem ska betala?

Förstår inte alls bilägarens resonemang här. En kamrem har inte föraren sönder, den håller ett visst antal mil oavsett vem som sitter bakom ratten.

Jag hade haft jättedåligt samvete om jag lånat ut en bil och ekipaget blev stående på vägrenen pga att jag inte skött underhållet.

Håller helt med föregående talare. Helt absurt att ens försöka sig på något annat resonemang än att bilägaren får stå för bytet av kamrem. Den som lånat bilen har ju gjort det för en mycket begränsad tid, och har inte agerat oaktsamt.

Eftersom B näppeligen kan ha orsakat att kamremmen gick av så är det helt orimligt att B ska betala för reparationen.

Jag tänker på samma sätt,jag lånar ofta ut min bil och skulle aldrig komma på tanken att kräva någon på ersättning om slitdelar eller "otur" däremot om de orsakat något på egen hand.

Håller helt med föregående talare. Helt absurt att ens försöka sig på något annat resonemang än att bilägaren får stå för bytet av kamrem. Den som lånat bilen har ju gjort det för en mycket begränsad tid, och har inte agerat oaktsamt.
Ännu en som håller med! Kamremsbyte är ägarens ansvar.

Aldrig att jag skulle ha mage att kräva ersättning för en skada som orsakats av slitage/ missköttsel av service. Det är ju inte oaktsamhet det rör sig om.
Tycker det låter som att A försöker se en chans att få sin eftersatta bil fixad på någon annans bekostnad :meh:

Senast ändrad av en moderator:

Typ gör ett tillägg!

Det hade inte förvånat mig ifall A gör så här för kunna sälja sin slitna bil för mer pengar!

När en kamrem går i sönder alt hoppar av, så är det bara att säga hejdå till motorn. Ventilerna blir mos och allt annat brukar vara kört.
Istället för att lägga en massa arbetstimmar på fixa detta så brukar man sätta in en motor med låga miltal alt. är färdig renoverad.

Det är inte så att A ser en chans till att få en nästan ny och gratis motor? :cautious:
Ny motor/renoverad motor => Bilen ökar iallafall 5000 kr i värde.

Jag har en kompis som jobbar på bilverkstad och det kommer ibland människor som "påstår" att kamremmen gått sönder för att slippa undan servicekostnaden på ett kamremsbyte. (vilket på nyare bilar går på runt 15 pannor.) Detta funkar endast ifall motorn gått mindre än 8000 mil alt. bilen är mindre än 8år. Har man en bra helförsäkring, så betalar man en självrisk på 3000 kr istället och får en ny motor dessutom. :cautious:
De flesta brukar rispa kamremmen alt lossa den lite sådär halvsnyggt...

Heja mänskligheten!

Hmm min bil behöver snart byta kamrem, jag kanske skulle ta och låna ut den ett litet tag istället :sneaky:

Självklart ska ägaren till bilen stå för det....

B ska absolut inte betala en krona för det där. Ägaren har inte skött bilen som den ska och får skylla sig själv.

Ja nu har ju vi gått igenom samma sak, lånade ut vår andra bil till dotterns pojkvän varvid kamremmen rök. Vi resonerade som så att det kunde lika gärna ha hänt oss, och att det var mer slumpen som gjorde att den gick sönder när den nu gick sönder. Man kör ju liksom inte sönder en kamrem, om man inte är ohygglig vårdslös och det krävs mycket. Han behövde inte betala trots att vi valde att skrota bilen.

A är slut i huvudet.

Du och B borde överväga om det är värt besväret att ha kvar A som vän.

End och story!

Min bil fick punka när en kompis körde, för att framfjädern var trasig :o. Så visst kan man råka ut för punka pga slitage oxå. Nej kompisen betalade inte, och jag tänkte aldrig ens tanken.

Enda gången B skulle kunna åka på att ersätta tänker jag är om denna haft bilen en längre tid som sin egen. En kompis till mig har tex haft sin farfars gamla bil i några år efter att han blev för skröplig för att köra. Där stod hon för alla omkostnader. Om jag lånade ut en bil till en vän, som jag annars ställt av, hade det nog varit på villkor att hon skötte underhållet.

Annars håller jag med alla andra. Om det bara är ett kortare engångslån.

Jag kan bara utgå ifrån hur jag själv skulle resonera.

Om jag lånade ut min bil till någon som genom vårdslöshet förstör nått, hen råkar ut för en olycka eller för all del att denna kör punka så att nått går sönder så hade jag förväntat mig att personen i fråga återställer bilen till samma skick som när hen lånade den.

Men om en slitdetalj går sönder - så som en kamrem, en bakaxel som ryker, nått stag som går av eller nån annan sån grej som skulle ha gått i sönder i vilket fall som helst så skulle jag ALDRIG komma på tanken att begära pengar för det!!

Exakt samma här. Skulle aldrig drömma om att kräva någon som lånar min bil på pengar för en sådan sak som ts beskriver. Jäkla sniket, snacka om att A försöker utnyttja B

Självklart får A stå för kostnaden eftersom kamremmen redan borde varit bytt.

Som parallell kan jag ta som exempel när jag lånade ut min bil till en kompis ett par veckor och hon fick punka så betalade jag nya däck eftersom de gamla var extremt slitna och jag visste att de sjöng på sista versen.
Eftersatt underhåll mao.

En kamrem byts med cirka 8000-11000 mils intervall. Jag anser inte att B är skyldig att betala reparationen för att han lånat bilen någon dag. I synnerhet inte som att kamremmen redan skulle ha varit bytt enligt serviceschemat.

Självklart är det bilägarens ansvar och kostnad, förstår inte hur man kan komma till nån annan slutsats alls faktiskt. Fy, vilket sätt att försöka "sätta dig" stackaren som lånat bilen och haft oturen att sitta bakom ratten när en kamrem som redan borde bytts går sönder. :crazy::mad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 707
Senast: FannyN
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
6 272
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar