Vem ska betala?

Meggan

Trådstartare
Obs det är inte min bil och inte jag som lånat den har bara hamnat ikläm mellan A och B där bägge tycker de har rätt och jag vet faktiskt inte vad jag tycker.

Det som hänt är i korta drag

A lånar ut sin bil av lite äldre modell ( 01:a) till B. När B kör bilen går plötsligt kamremmen av. Och bilen tvärdör såklart.

A tycker att B ska betala reparationen som kommer att gå på ca 20 000kr

B tycker det är hutlöst eftersom kammremmen kunde ha gått av vilken dag som helst och att det är slumpen som gjorde att de blev just denna dag. Kamremmen borde för övrigt ha bytts för ca 100 mil sen.

Å ena sidan håller jag med A om att man lämnar tillbaka i samma skick som när man lånat å andra sidan bilen är inte ens värd 20 000kr och jag köper även B:s resonnemang om att underhållet var eftersatt och det skulle ha hänt ändå det är ju inget förarfel? Vad är rimligt? Att A säljer den som skrot för 5000 kr och att B lägger mellanskillnaden till vad den är värd ( typ 10-15000:- om man kollar blocket) eller att de delar p kostnaden eller ska A stå för kostnaden eftersom kamremsbytet inte gjorts i tid vilket såklart inte B hade en aning om när denna lånade bilen?

Sorry för rörigt inlägg men vet inte hur jag ska tycka och såklart vill jag bådas väl och ve

Det är väl pågrund av sånt här man ska undvika att låna varandras bilar....

Sv: Vem ska betala?

1 B ska lämna igen bilen i samma skick som när han fick låna den.
Under förutsättning att A bytt kamrem enligt serviceschemat.

Har A inte bytt remmen enligt schema ska A stå för kostnaden eftersom det är en medveten risk A tagit, det att strunta i kamremsbyte i tid.

Det vettigaste är väl om man kommer överens, som du säger och delar på kostnaden. För lånar man en skrotbil så innebär det ju i sig en högre risk för haverier.

Lite är det ju så att man bör kolla skicket på bilen man lånar. Samtidigt så är ju kamremmen knappast något man kör sönder genom vårdslöshet så B kan inte anses ersättningsskyldig. Tycker jag då...

För att båda är vänner till mig och disskuterat den uppkomna situationen och båda har ju sin poäng. Varför ska man inte bry sig bara för att man inte själv är direkt inblandad?

Med A som exempel kan man ju låna ut sina utsliutna prylar i hopp att de går sönder för att kunna kräva lånaren på ett påhittat värde.
Värdet på en bil med eftersatt underhåll är å andra sidan inte så värst högt. B akn ju påtala det att bilen inte var värt nånting med den dåliga kamremmen

Jag anser att B inte är betalningsskyldig eftersom B inte agerade oaktsamt. Kamremmen borde ju varit bytt och den hade ju gått sönder även fast A hade kört sin egen bil. Skillnad om B hade krockat bilen, då hade denne fått stå för kostnaderna.

Eftersom B näppeligen kan ha orsakat att kamremmen gick av så är det helt orimligt att B ska betala för reparationen.

Jag kan bara utgå ifrån hur jag själv skulle resonera.

Om jag lånade ut min bil till någon som genom vårdslöshet förstör nått, hen råkar ut för en olycka eller för all del att denna kör punka så att nått går sönder så hade jag förväntat mig att personen i fråga återställer bilen till samma skick som när hen lånade den.

Men om en slitdetalj går sönder - så som en kamrem, en bakaxel som ryker, nått stag som går av eller nån annan sån grej som skulle ha gått i sönder i vilket fall som helst så skulle jag ALDRIG komma på tanken att begära pengar för det!!

Kamrem? Det var det dummaste jag har hört. Självklart är det bilägarens kostnad. Kamrem ska bytas inom X antal mil eller X antal år och det är bilägarens sak att hålla koll på detta.

Kamrem? Det var det dummaste jag har hört. Självklart är det bilägarens kostnad. Kamrem ska bytas inom X antal mil eller X antal år och det är bilägarens sak att hålla koll på detta.

Jag håller helt och hållet med.

Hade det varit en annan situation, som till exempel att B hade tankat diesel när bilen går på bensin, hade B varit den som fått stå för pröjset.

Obs det är inte min bil och inte jag som lånat den har bara hamnat ikläm mellan A och B där bägge tycker de har rätt och jag vet faktiskt inte vad jag tycker.

Det som hänt är i korta drag

A lånar ut sin bil av lite äldre modell ( 01:a) till B. När B kör bilen går plötsligt kamremmen av. Och bilen tvärdör såklart.

A tycker att B ska betala reparationen som kommer att gå på ca 20 000kr

B tycker det är hutlöst eftersom kammremmen kunde ha gått av vilken dag som helst och att det är slumpen som gjorde att de blev just denna dag. Kamremmen borde för övrigt ha bytts för ca 100 mil sen.

Å ena sidan håller jag med A om att man lämnar tillbaka i samma skick som när man lånat å andra sidan bilen är inte ens värd 20 000kr och jag köper även B:s resonnemang om att underhållet var eftersatt och det skulle ha hänt ändå det är ju inget förarfel? Vad är rimligt? Att A säljer den som skrot för 5000 kr och att B lägger mellanskillnaden till vad den är värd ( typ 10-15000:- om man kollar blocket) eller att de delar p kostnaden eller ska A stå för kostnaden eftersom kamremsbytet inte gjorts i tid vilket såklart inte B hade en aning om när denna lånade bilen?

Sorry för rörigt inlägg men vet inte hur jag ska tycka och såklart vill jag bådas väl och ve

Det är väl pågrund av sånt här man ska undvika att låna varandras bilar....

Det här lär nog A få ta på sig helt själv till 100%. detta är inget synligt fel, ens ett fel som B på något sätt kunnat undersöka om det fanns risk för att det ska hända så man kan inte lasta B för detta....

Skulle A dra detta till typ rätten så förlorar A ändå.
Att man kan vara så dum att köra en bil med en gammal kamrem öht...

Jag råkade ut för liknade på min egen bil. Jag lånade ut min bil till en kompis.
Under bilfärden börjar bilen låta väldigt högljutt. Kompisen stannar och kollar så allt ser helt ut och det gör det.
Kompisen får inte tag i mig (var på jobb!) och bestämmer sig att köra tillbaka igen. Kompisen kommer ca 500 m ifrån min parkering när ena hjulet låser sig.
Tur nog sker detta på en 30 väg. Det visade sig att ett hjullager var totalslut. På min bilmodell brukar dom bytas vid 20 000 mil, bilen hade gått 21500 mil.
Inte fan kräver jag att min kompis ska betala nya delar? (Lagar allt själv, så slipper verkstadskostnaden)
Kompisen ringde efter bärgning och betalade självrisken direkt. (500kr).
Hon hade inte behövt göra det, men hon gjorde det ändå!

Jag fick laga min bil på egen hand för 3000kr. Bilen är värd ca 15". Kompisen kände lite ångest, då jag var tvungen att fixa lånebil i ett par dagar. Så hon fyllde tanken på min bil när den var lagad. :D Min vän får gärna låna min bil igen!

Att folk kan vara så giriga... Suck!

Säger detsamma.

Vilken urbota idiotisk människa. Kamremmen kunde gått när som helst - oavsett vem som satt vid ratten. Att kräva en kompis på pengar när ens skruttbil havererat - nä den personen hade inte varit min vän längre. Inte ens om jag var utomstående. Sådana människor vill jag inte umgås med.

/bistertanten

Kamremmen är inget som går sönder p.g.a. B's oaktsamhet när denna kör. Skulle den dessutom redan varit bytt så kan man inte klandra B för något, tycker jag.

Skulle någon låna min bil och skada den på något sätt p.g.a. oaktsamhet hade jag krävt att denne fixar det. Går någon slitdetalj sönder som inte kan kopplas just till personen som kör hade jag aldrig krävt ersättning.

Vilken urbota idiotisk människa. Kamremmen kunde gått när som helst - oavsett vem som satt vid ratten. Att kräva en kompis på pengar när ens skruttbil havererat - nä den personen hade inte varit min vän längre. Inte ens om jag var utomstående. Sådana människor vill jag inte umgås med.

Så känner faktiskt jag också. Det där vore saklig grund för uppsägning av vänskap för mig.

Lånar någon min bil och krockar så räknar jag med att mina vänner är av samma kaliber som jag: man erbjuder sig att betala eftersom man körde bilen. Men slitagegrejer går på bilägaren.

A får bekosta sådana reparationen själv. Hen hade ju bara ren tur att det hände när bilen var utlånad och försöker då sko sig på sin vän. Nä, inte snygg stil nånstans! Det är lite som att jag skulle kräva min fd medryttare på pengar för att hoppsadeln repades när hon och hästen gick omkull. Lika absurt.

Säger detsamma.

/bistertanten

Håller med dig.
Att man ens kommer på tanken att kräva ersättning för en sån sak?!

Håller med dig.
Att man ens kommer på tanken att kräva ersättning för en sån sak?!
Jag håller också med! Helt idiotiskt att tro att nån annan ska betala för det än bilägaren. Jag skulle inte vilja vara vän längre.
Sedan funkar ju inte resonemanget ens. Om kamremmen byts så lämnas ju inte bilen tillbaka i samma skick! Bilen var ju på väg att gå sönder när den lånades ut. Så då ska ju isåfall den som lånade laga den så den håller några mil!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 707
Senast: FannyN
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
6 272
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar