Sv: Vem ska betala för skadad häst?
KL
Det finns tydligen en väldigt gammal lag
https://lagen.nu/1736:0123_1 som gör att man kan kräva ersättning..
Hur denna ska kunna tillämpas när vi väljer att släppa ihop våra hästar på bete tex har jag däremot svårt att se..Jag har svårt att tro att den är så lätt att applicera på något sätt för i vissa fall är den till och med riktigt korkad.
Dessutom ifall den ene parten inte håller med om detta, är det nog föga troligt att man tar det vidare då det kostar mer än det smakar garanterat.
Hästar är hästar och vi kan aldrig garantera hur de är mot varandra när de släpps ihop i flock. Vi kan aldrig garantera att de inte skadar varandra. När vi släpper ihop hästar så gör vi ett medvetet val och alla bör veta om förutsättningar, risker etc. Man väljer själv att göra detta förhoppningsvis..en annan femma är det ju om hästar släpps ihop utan att alla medvetet väljer det och något inträffar.
Så de gånger det går bra går det bra, och när det skiter sig så gör det..Det är bara att bita ihop och sära på hästarna och inse att "nä de här gick inte att ha i lag". Alternativet är att aldrig ha sin häst i lag med andra om man vill vara helt säker på att ingen annan häst skadar ens egen eller slippa bråka om ersättning/beskylla andra hästägare.
Att ha sin egen häst bra försäkrad är väldigt klokt.
Till TS: Oavsett så har du godkänt ihopsläppet. Man kan inte låna ut en bil till en berusad medvetet, som kraschar bilen och sedan kräva personen på ersättning..Det för mig är ungefär lika samma..dvs risken är stor att det inträffar även om det oftast går bra för berusade att köra bil.
I lagens mening är hästen oftast ett föremål..