Vem ser en hälta?

E

esther

Skäms för min oförmåga!!!

Kände i höstas att en av hästarna inte var ok, hon kändes inte ren. Är rätt kass som ryttare och har inte det bästa ögat för hältor. Hemmavet och hovslagare såg inget, ringde då en duktig tränare och visade hästen för henne. Efter att ha sett hästen ett par minuter sa hon vad hon tyckte, tre dagar efter det åkte vi till klinik, och diagnosen stämde exakt överens med tränarens omdöme (knä v bak, följdhältor båda fram).

Hur tränar man sitt öga för hälta som amatör? Jag glor mig blind på olika hästar, men ser inte alls samma saker som andra ser när det gäller orenhet. Vem är bästa rådgivaren? Som instruktör/tränare ser man kanske hundratals hästar per år. Som veterinär har du din medicinska/anatomiska kunskap, hovslagaren har sin expertis osv.

Så klart att det måste vara ett lagarbete ibland, men jag som bor lååångt ifrån equiterapeuter och kliniker har en hemlig dröm om att helt plötsligt begåvas med "ögat"; dvs se hältor, små, och var de sitter, i ett tidigt stadium, mer än att bara känna att något är fel.

Läste för kanske ett år sedan i Ridsport att en landslagskusk inför en tävling fick startförbud pga hälta på alla fyra, det är ju rätt grovt!

Hur har ni skaffat er ett bra öga för rörelsestörning eller hälta, många hästar i många år, finns det genvägar?

Sv: Vem ser en hälta?

Jag vet många som hållt på med hästar längre än mig som inte kan se hältor, och även de som kan se hältor även fast de inte hållit på så länge.
Själv kan jag ganska lätt se om en häst inte är ren, även om det bara är lite. MEN jag lyckas inte att se villket ben det är på... det tycker jag är mkt irriterande. Å jag vet ju hur man ska se det, men klarar inte av det iaf. Jo om det är en riktigt tydlig hälta så kan jag ju klart se det, men jag vill ju kunna se vart felet sitter i ett tidigare stadie än så...
Jag tror att det är ett stort + om man bara har det ögat.
Blev ganska virrigt, hoppas att någon fattar vad jag menade...

Det måste finnas någon form av dyslexi vad gäller att identifiera orenheter hos häst. Jag lider i alla fall av det!! Skönt att höra att man inte är ensam...

Jag kan se hältor men inte tydligt, jag tycker att det är bra att det finns dem som kan se små små hältor.
Fast ibland tror jag inte ens att veterinärerna ser små hältor :angel:

Just en hälta på alla fyra benen kan nog vara grymt svår att se... Oftast SER inte hästen halt ut då, eftersom den haltar på alla fyra blir det bara ett kortare steg.
Likaså om det gäller båda frambenen, det är svårt att SE men däremot att känna en dubbelsidig hälta brukar vara lättare. Hästen upplevs då oftast lite "knackig" och ofräsch, kanske lite slöare än vanligt (frambenshältor gör hästen slö, bakbenshältor springig)

Modigt att du skriver om detta!!

Men du är inte ensam!!

För mig är det som för giffan. De gånger jag upptäckt hältor har det varit att jag märker att hästen inte är riktigt rytmisk, ser att något inte stämmer. Men har mycket svårt att se vilket ben det är.

Min pålle har en enorm, tjock och lång svans. När den blir våt, lerig och kall tycker han det är äckligt att den slår mot benen och går väldigt konstigt. Mer än en har då frågat om han är halt....:p

Det är inte fy skam att du som du säger "bara" känner att nåt är fel. Det finns många som varken ser eller känner att nåt inte stämmer.Vad gäller mig själv så har jag ägt spatthäst i flera år o på så vis tränat upp ögat för hältor,markeringar o ev sträckningar.Men jag är inget gladare för det eftersom de flesta hästarna kan vara stel lr ha en liten sträckning utan att vara halt men eftersom jag ser dem så tycker man alla ser mer eller mindre ofräsch ut, inklusive ens egen häst.

Jag tycker att jag är usel på detta.
MEN jag känner minsta lilla.
Tycker att man känner på en gång när man sitter upp att det inte står riktigt rätt till- då gäller det att inte ignorera det.

Har lärt mig att gå på magkänslan.

Visade min 3-4 åring för kunnigt folk som ej kunde se ngt heller inte vid longering.
Det kom bara ibland typ en gång/mån.

Fick reaktion vid böjprov på ett ben o hästen röntgades o opererades en v. senare för lösa benbitar i två ben.
Det var värre i det benet där den inte visade någon reaktion.

Senast ändrad:

Kan berätta knepet jag har för att se hältor och det är att jag använder hörseln också:angel: Krävs ju förståss att hästen är på hårt underlag ;)

jag är oerhört dålig på att se hältor. har ingen större erfarenhet av halta hästar dock (har varit rätt förskonad), men jag är inte särskilt bra på att känna dem heller. höra dem är lättare.

felet med mig är att jag ofta inbillar mig saker. när man står där och stirrar sig blind händer det lätt att iaf jag ser saker som inte finns där. "är hästen inte lite lite halt på det benet.." typ, fast ingen annan ser någonting och det "visar sig" att hästen inte är halt... :crazy:

tror det är nån sorts paranoia sen egna hästen. under hennes igångsättning efter skada var jag livrädd att hon skulle bli halt igen, och satt ständigt och bara väntade på att känna hältan... :crazy:

mkt svammel som vanligt från min sida, men ja, jag erkänner mig iaf till hält-dyslektikerna!

Det är svårt att se orenheter och ojämnheter, hältor lite lättare.

Men det går att träna upp, ungefärsom sin musikalitet.
Ju mer man tränar, ju mer ser man.

Själv har jag extremt lätt att både se och känna det allra minsta.
Det är ingen som vill ha med mig när de letar häst, för jag är väldigt kritiskt på rörelse mekaniken.;)

Som tips är att inte bara titta på hur hästen sätter ner hovarna, titta på hur den rör halsen, huvudet, rumpan och ryggen.
Titta bakifrån, frammifrån och jämför.

Jag tycker att det är bra att longera sin häst någon gång i veckan utan inspänning eller töm, så man LÄR sig sin egen hästs rörelsemönster.
Då tränar man upp ögat och blir lättare lyhörd när man känner något.

Och att lita på sin känsla, tror man att det är något, så är det med säkerhet det.

Kan bara hålla med om att det är jättesvårt att urskilja hältor. ATT något är vaj börjar jag få kläm på, men vilket ben!? Och vart i benet?

Men som någon sa, se på hela hästen hur den rör sig, lyssna på takten och kolla framåtbjudningen. Brukar också titta på längden på stegen i förhållande till varandra, lyfter hovarna för att se om hästen inte vill stödja nån längre stund på något ben, och studera hästen hur den ställer upp sig. Lutar den sig åt något håll, avlastar den något ben? Ställ upp den flera gånger, så man får ett underlag att bedöma efter. Vänd hästen tight i båda riktningar, linkar den till, verkar stel eller går det som en dans?

Ibland kan de minsta signaler tyda på ett allvarligt problem, inte att förringa. Ibland kan veckor av väntan/feldiagnosticering göra det akut! Har det inte gått över på nån vecka så är det nog inte bara en spark, vrickning eller mindre galla. Vet man bara ATT det är något och att det inte gett med sig på kortare tid, så får nån utbildad ta sig an problemet, så tänker jag. Och då krävs det kanske klinik, som kan röntga och göra en fullständig utredning. Har man otur så litar man på hovslagare eller veterinärer som inte går till botten av problemet. Second opinion, eller t o m en tredje kan krävas innan man ens hittat problemet!

Hältor är lömska fenomen... :crazy:

Jag vill inte att man böjer en halt häst, utan att man istället "släcker" del för del.

"Släcker" menar du då att hästen får smärtstillade?
Då måste man ju ha ut vet och ev vara på klinik?
Visst det är ett bra sätt!
Men hemma och om man är själv kan man ju få en aning om var en hälta kan tänkas finnas om man böjer hästen!?

/Lisa

Jag tar inte hem distriktarn för hältor, utan åker till klinik.

Sårskador eller andra besvär som inte är ledrelaterade är ok hemma.

Det är svårt och kräver erfarenhet eftersom man lätt blir lurad av underlag, felbelastande ryttare etc. Bästa sättet är att kolla på så mycket ben som möjligt. Ställ dig t ex som veterinärassistent på en regional tävling med hundratals starter och se alla hästar springa fram och tillbaka vid vet.kontrollen. Din hjälp uppskattas säkert av den arrangerande klubben och då ser man massor av hästar springa på samma underlag och på samma sätt.

Stirra dig inte blind på vad du inte ser utan försök öka repertoaren för vad du ser. Koncentrera dig på olika saker vid olika tillfällen t ex hur högt lyfter hästen fötterna, lika höger och vänster? Detta ser du framifrån resp bakifrån. Rör sig korshalvorna lika? Detta ser du bakifrån. När du tittar från sidan kan du titta på steglängden. Om hästen kommer lika långt under sig med båda bak. Osv.

Jag tror man måste ha lite öga för det, eller magkänsla.

Jag har en mycket stark intuition vad gäller mina hästar. Jag hittar allt som blir på dem, nästan innan det ens syns.
Ofta har jag redan fastställt diagnos när jag tar ut veterinär och får den bekräftad.

Hälta är väldigt enkelt att se tycker jag, och orenheter. Var och varannan häst har någon sorts orenhet, sedan om det är p.g.a snedhet eller smärta det är ju såklart varierande.

Jag själv har lätt för att se hältor, oftast även om de är mikroskopiska:smirk:

Speciellt på min egen häst då förståss.
Kände att han var ytterst lite oren här i vintras/våras när vi skulle skritta iväg och såg det även är jag sprang brevid när jag skulle kolla läget nogare.
Det var ingen av de andra som uppfattade att han var oren varken i skritt eller trav, men för mej var det hur tydligt som helst.

Har även lätt för att se om en häst är svullen nånstans(även om det bara är väldigt lite), även på avstånd och utan att behöva jämföra med tex ett annat ben eller så.
Har kompisar som kan tycka att det är svårt att avgöra om hästen är svullen utan att behöva känna , klämma och jämföra.

Tror det har mycket med vana att göra, men tror också det har att göra med känsla.

Jag kan lätt se hältor speciellt på mina hästar såklart, men jag brukar ha problem med vilket ben det är.

Tack för alla tips!

Inom socialpsykologin talar man om att vi människor enkelt och fort scannar av och reagerar starkt för det avvikande/annorlunda hos andra människor, tex motorik, utseende, klädsel mm (på gott och ont). Jag tror att vi kan använda samma förmåga till andra ändamål (även om det inte fyller samma primära syfte).

Om ni ser någon som står och hänger med stora ögon vid veterinärkollen på tävlingar i västsverige i sommar, då är det jag!

Här ska skaffas erfaret öga!

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka