Vem ringa vid rattfyllo?

AgentCarter

Trådstartare
Ja som rubriken säger, vem ringer man när man misstänker ett rattfyllo?
112 eller 11414?

Bakgrunden är att vi legat efter en i 7 mil (!!!!!) innan polisen kom, jag klagar inte på dem då det tog några mil innan vi ringde men satt också en mil i telefonkö som kändes lite onödig.

Pågående brott (vilket rattfylla är) = 112
Jo, det är det men vi ringde 11414 vilket fungerade bra så fort de hade kopplat oss rätt. Var faktiskt förvånad att de hade någon att skicka ut men hade säkert att göra med vilken dag det var.
Vi ringde mest för att om hen skulle hamna i diket (igen) så skulle de haft lite koll på orsaken bakom.

Jo, det är det men vi ringde 11414 vilket fungerade bra så fort de hade kopplat oss rätt. Var faktiskt förvånad att de hade någon att skicka ut men hade säkert att göra med vilken dag det var.
Vi ringde mest för att om hen skulle hamna i diket (igen) så skulle de haft lite koll på orsaken bakom.

Jo fast frågan var ju vem ringa, vilket är 112.

Polisen har själv gått ut med det flera gånger att ser du en misstänkt rattfylla ring 112.

Vill du tipsa om någon som ofta kör rattfull - 11414

Och anledningen är just att det kan vara långa köer på 11414.

Jag hade då redan ringt 11414 när jag började fundera på vart jag skulle ringa och tänkte att det är visserligen ett pågående brott men det brukar inte hända så mycket annars när man ringer in

Jag hade då redan ringt 11414 när jag började fundera på vart jag skulle ringa och tänkte att det är visserligen ett pågående brott men det brukar inte hända så mycket annars när man ringer in

Hur mycket som händer beror ju tyvärr på resurser. Men det är prioriterat hos polisen att åka på misstänkta rattfyllor om de har minsta möjlighet. Men tyvärr är det ju inte alltid de har det.

Menar du att det inte händer så mycket när man ringer 112? Borde väl hända mer än om man ringer 114 14, tänker jag.
Sen, rattfylla är dels pågående brott och dels en fara för både förare och omgivning. Alltså 112.
Eftersom det ofta är kö till 114 14 kan mycket hända under tiden.
Men egentligen, huvudsaken är ju att man agerar! :bow:

Hur mycket som händer beror ju tyvärr på resurser. Men det är prioriterat hos polisen att åka på misstänkta rattfyllor om de har minsta möjlighet. Men tyvärr är det ju inte alltid de har det.
Ja så är det, kan tänka mig att de hade större möjlighet idag än annars och att jag förklarade hur länge vi hade kört bakom hen gjorde att det fick prioritet.
Vi vågade inte köra om och jag satt och var övertygad att det skulle gå åt helvete hela vägen med adrenalin påslag och gick igenom det jag kunde om att vara först på plats vid en olycksplats.

Menar du att det inte händer så mycket när man ringer 112? Borde väl hända mer än om man ringer 114 14, tänker jag.
Sen, rattfylla är dels pågående brott och dels en fara för både förare och omgivning. Alltså 112.
Eftersom det ofta är kö till 114 14 kan mycket hända under tiden.
Men egentligen, huvudsaken är ju att man agerar! :bow:
Jag ringde 11414, sa rattfyllerist till det automatiska och blev direkt kopplad till växeln som kopplade till ledningscentral, där det antagligen blev fel första gången men andra gången kom jag fram på andra signalen. Så otroligt effektivt ändå förutom första väntetiden till larmcentralen och otroligt proffsiga alla inklusive polisen som sen ringde upp.

Jag körde bakom en bil som framfördes lite skumt och funderade på just det där, ska man ringa 112 eller 11414. Jag var ju inte säker på att personen som körde var rattfull, kunde ju lika gärna vara att han (fördomar, jag vet) pratade telefon. Eller bara var usel på att köra.

Har tyvärr många runtomkring mig som kör nätter och ser mycket skit och dom inte får någon respons när de ringer tyvärr. Därav att det inte händer mycket och att det tillhörde 11414

Vid risk för olyckor ska man alltid ringa 112, vid mindre viktiga ärenden ringer man 114 14. Det sa en polis till oss när vi var på YKB.
En rattfyllerist kan orsaka allvarliga olyckor.... *ryser*

Vid risk för olyckor ska man alltid ringa 112, vid mindre viktiga ärenden ringer man 114 14. Det sa en polis till oss när vi var på YKB.
En rattfyllerist kan orsaka allvarliga olyckor.... *ryser*
Ja skoja inte, var lite nervöst när bussen kom. Fast var värre när det gick i 130 och innan hade personen kört av vägen i 80 (men kom upp igen och fortsatte som ingenting).

Den fåfänga delen av mig tyckte det var otroligt tråkigt att jag skulle behöva bloda ner mina nya kläder :o

112 säger alltid polisen när jag ringer
När jag vet att de är ute på vägen fulla
Annars tipsa om att bilen ofta framförs med onykter förare via 114 14.
Sist missade de dock aktuell bi då den låg i fel fil när de skulle vinka in för kontroll

Ja skoja inte, var lite nervöst när bussen kom. Fast var värre när det gick i 130 och innan hade personen kört av vägen i 80 (men kom upp igen och fortsatte som ingenting).

Den fåfänga delen av mig tyckte det var otroligt tråkigt att jag skulle behöva bloda ner mina nya kläder :o
Skoja? Nä, här har inte skojats? Det finns sjukt många rattfyllerister på vägarna och det är sjukt. Ibland tror jag att vi ska vara glada över att inte veta vilka vi möter, men jag hade helst sett att ingen kör rattfull såklart.

Jag körde bakom en bil som framfördes lite skumt och funderade på just det där, ska man ringa 112 eller 11414. Jag var ju inte säker på att personen som körde var rattfull, kunde ju lika gärna vara att han (fördomar, jag vet) pratade telefon. Eller bara var usel på att köra.

Om personen kör så dåligt/avvikande att man som medtrafikant reagerar och undrar om personen är full så är det 112 även om man (såklart) inte kan vara säker på att personen är rattfull. Men kör de så illa så bör de stoppas och kontrolleras oavsett om det visar sig det berodde på fylla, sjukdom, trötthet, smsande eller kass körduglighet.

Jag brukar ge det några minuter just ifall det "bara" var att de skruvade på stereon. Sen ringer jag om de kör så jag reagerar och sitter och undrar om de är full..

Om personen kör så dåligt/avvikande att man som medtrafikant reagerar och undrar om personen är full så är det 112 även om man (såklart) inte kan vara säker på att personen är rattfull. Men kör de så illa så bör de stoppas och kontrolleras oavsett om det visar sig det berodde på fylla, sjukdom, trötthet, smsande eller kass körduglighet.

Jag brukar ge det några minuter just ifall det "bara" var att de skruvade på stereon. Sen ringer jag om de kör så jag reagerar och sitter och undrar om de är full..
Den här bilen gasade vidare genom en 50-sträcka och eftersom jag inte kom ihåg numret på registreringsskylten så ringde jag aldrig. Ångrar dock att jag inte ringde tidigare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 347
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25