Vem kommer bli morgondagens elithingst i dressyr?

Sv: Vem kommer bli morgondagens elithingst i dressyr?

Av de yngre hingstarna ligger Quaterback riktigt bra till vad gäller meriter på mödernet..

..och själv är jag barnsligt förtjust i Harli Seiferts Rubin Royal och alla hans helsyskon... där kan man inte heller bli annat än imponerad av mödernet..

Lite oväntat finner man Beach Boy som morfarsfar.
Någon sett ngr föl e Q ännu?

/b

Oj, de benen såg inte roliga ut. Men det är ju troligtvis inte hingstens fel.

Tror oxå på Biggles!!!!!!!!:love:

Har en avkomma efter honom som är suuuper.

som rostad: inte så roliga ben. hur långbenta kan hästar bli? är vi inte nära gränsen snart?

Det har väl tagits upp till diskution att våra moderna hästar börjar bli väl långbenta och ev ej hållabara..

KL
A Dandy Man tycker jag verkar väldigt intressant! Där tycker jag man kan snacka om starkt och framgångsrikt möderne!
Skulle gärna ha en liten fölis med både donnerhall och amiral i generna :)

Jag tror att First Wish kommer att bli morgondagens elithingst. Jag tycker själv inte om hans halsansättning, men jag har nu sett fyra föl e. First Wish som alla har mycket utstrålning och gång och inte så grovt ansatt hals som jag tycker att han har. Om han nu präglar sina föl bra, så kan man lägga till att han hittills i år har betäckt 100 ston, så han kommer säkert upp i över 200, kanske 300? och ibland dem finns nog en hel del riktigt fina ston. Betäcks "medelbra" ston med bra hingstar ska man ha tur om avkomman ska bli riktigt bra, har man två bra föräldrar har avkomman större chans att bli riktigt bra, så därför tror jag att vi kommer att se en hel del av hans avkommor om några år i Sverige. Hur som helst så kommer han att prägla vår avel av gångartshästar ganska mycket då han nu verkar få mycket ston.

Jag tror att Rubinrot är en tänkbar Elithingst. Han har haft många avkommor i toppen på årets treårstester och jag gissar att de fortsätter att vara framgångsrika.

Nu är det väl så att allt hänger inte på hingstarna utan vi måste använda betydligt bättre ston för att för aveln framåt.
För övrigt tycker jag det är ganska spännande nya hingstar som finns:bump:

Jag tror det blir Channon 1082.
Han är mkt ung och har inte varit i aveln länge, men hans möderne linje har lämnat den ena stjärnan efter den andra, likaså faderns linje.

Hans fölungar förra året fick höga poäng på fölvisningen, så varför inte.

Lotta

Nu är det väl så att allt hänger inte på hingstarna utan vi måste använda betydligt bättre ston för att för aveln framåt.
För övrigt tycker jag det är ganska spännande nya hingstar som finns:bump:

Jag kan bara hålla med. Detta ämnet har diskuterats en hel del. Klart att man inte kan skylla allt på hingstarna. Tydligen är det mer sentementalavel (osunda, okorrekta etc) än vad jag trott. Förr avlades det på de bästa stona och hingstarna och de som inte höll måttet fick bli tävlingshästar. TYvärr har det ändrats och de riktigt bra stona kommer ofta in i aveln allt för sent.
U

Jag tror det blir Channon 1082.
Han är mkt ung och har inte varit i aveln länge, men hans möderne linje har lämnat den ena stjärnan efter den andra, likaså faderns linje.

Hans fölungar förra året fick höga poäng på fölvisningen, så varför inte.

Lotta

Vad har Rubignon lämnat för stjärnor?

Efter att ha sett 3-åringarna på Kungakannan så är jag faktiskt imponerad av hur väl framme Sverige ändå är med aveln!

Livia e Don Frederico imponerade stort, likaså Zofie e Florestan. Visserligen är den ena född i Holland, men får hon verka i svensk avel så!!

Efter att ha sett 3-åringarna på Kungakannan så är jag faktiskt imponerad av hur väl framme Sverige ändå är med aveln!

Livia e Don Frederico imponerade stort, likaså Zofie e Florestan. Visserligen är den ena född i Holland, men får hon verka i svensk avel så!!

Glädjande nog så var 5 av 6 finalister från gamla hederliga svenska stostammar. Flera av mödrarna var själva diplomston som unghästar. Så att svensk dressyravel är bra håller jag med om, vi har många bra ston i avel. Det har vi haft under många år och det syns på WBFSHs rankinglista i dressyr, där ASVH ligger 2a.

Ja, visst var de fina? Hoppades att Livia skulle vinna - vilka gångarter och vilken ridbarhet! :love: :love: Dessutom ädel för att DF som pappa.

Vad impad jag blev av Herzensdiebs föl!! Superfina! Har de bra rörelser också? Synd att jag har en märr som tycks vara riktigt krånglig att få dräkig, i alla fall så här långt... :cry: :crazy:

Såg du min lilla loppa i finalen också? Trodde inte riktigt hon skulle gå så långt!

Nämnden besiktigade 25 föl och sammanfattade det med "Han är en riktigt stämpelhingst som lämnar mycket korrekta avkommor av bra typ med MYCKET rörelse."

Rent krasst så var hans bättre än Highness avkommor i år, av dem vi såg på visningen. De valde ut så mycket som 3 till elitauktionen!

Här har du film på en ue Lauries:

http://www.fohlenboerse.de/uploads/tx_prfoaldb/Nr.832-08.mpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka