Vem kan lära mig äta?

Sandra78

Trådstartare
Nu är jag höggravid och har inte ork eller lust att börja "pula" med maten, men sen när bebisen är levererad är ju ändå ett bra tillfälle att börja med goda vanor.
Men jag vet inte om jag fixar det på egen hand, faktiskt.
Sedan jag var mycket liten har jag tröstätit, jag belönar mig med mat och bestraffar mig med att inte äta. Jag är enormt känslig för svajigt blodsocker, sådär att jag ser hela världen nattsvart ända tills jag kommer på den ljusa idén att äta nåt.
Jag vet hur man ska äta, i teorin, men jag kan inte hålla det.
Har ca 30 kilos övervikt...
Jag vill vara ett gott exempel för mina barn, vill inte att de ska lära sig att tröstäta. Samt att jag vill kunna handla kläder i vanliga affärer.
Men, vart vänder jag mig för att få hjälpen? Dietist, kurator? Jag vill absolut inte vara inblandad i nån "gå ner i vikt-grupp" eller liknande, jag vill sitta på tu man hand med någon som kan ge mig råd.
 
Sv: Vem kan lära mig äta?

ShapeUp-appen är superbra tycker jag! Ladda ner genast och få stenkoll på kalorier. Man behöver inte sitta och fylla i det "för hand" utan det är bara att scanna streckkoden så fyller den i proteiner, kolhydrater, fett och kalorier. Den räknar även ut hur mycket du får äta för att gå ner i vikt i rimlig tid (dvs utan svält).
 
Sv: Vem kan lära mig äta?

Bolla med MVC!!

Dom brukar vara bra att lösa en hel del, utan pekpinnar:), iaf min erfarenhet (som iofs är rätt antik:p)
 
Sv: Vem kan lära mig äta?

Jisses vilken bra app, tack för att Buke finns! :D

Enkelt att få in allt. Inget småpill med annat och så.

Dock blev jag rätt chockad när det stod att jag hade 18.6 i BMI, jag som har så mycket fett lite varstans. :O
(det är nog dags att skaffa lite muskler som väger lite) :angel:
 
Sv: Vem kan lära mig äta?

Du skulle kunna gå i KBT för folk med ätstörningar om du vill, för det är väl en slags ätstörning som du har än om du varken har anorexi eller bullemi. Dietister är duktiga, men du behöver ju förändra ditt sätt att tänka. Du är bra som du är, behöver varken bestraffas eller belönas... Livet bestraffar en ändå på ett vis... Slöar jag måste jag kanske stressa sedan, slarvar jag bort en räkning så kommer det en påminnelse med påminnelseavgift... Det räcker med det. Mat är till för att ge nya krafter och ibland för gemenskap och avkoppling. Angående blodsockret, jag brukar koka gröt på quinoa-flingor och havrekli till frukost eller kvälls, antingen eller. Jag gillar stadig gröt, inget havregrynsgrötsslib-slem... ursch. Quinoa-gröten innehåller mycket protein och har lågt GI så den är mättande och håller blodsockret stabilt länge. Kanske kände du till min gröt, kanske inte... Allt det där vanliga med att man ska välja fullkornsprodukter, äta mycket grönskaker mm, det vet du säkert redan... Lycka till med bebis och med att byta vanor!
 
Senast ändrad:
Sv: Vem kan lära mig äta?

KBT tipsar jag om om du vet med dig att det är det känslomässiga som strular till dina matvanor, inte brist på kunskap.

Stahremetoden t.ex finns att få över nätet, smidigt och väldigt lärorikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 337
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 381
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp