Vem har rätt?

Sv: Vem har rätt?

_L_ skrev:
Ja jag kom på en sak, jo om jag på smal väg möter en bil som inte vill/kan backa så får jag väl säga åt bilföraren att gå ur och hålla koll på hästen så backar jag bilen! :idea: :D :D :rofl:
Mvh Lisa
Hehe precis, hon får antingen erkänna att hon inte kan köra(backa) bil eller bita i det sura äpplet.

En annan tanke:
om jag rider och möter en bil med släp, så flyttar jag givetvis på mig.
men om jag kör (häst med släp) och möter en bil (utan släp).
så tycker jag bilen kan flytta på sig.

Naturligtvis kan saker och ting variera med rådande omständigheter.

Du kanske skulle ta och lära dig skriva tydligare om du inte menar vad som står. Ta en kurs i läsförståelse på samma gång så kanske även du klarar av att läsa följande utan att andra ska behöva markera texten åt dig. :devil:
det roligaste är att jag tror att dom har travhästar hemma på gården som dom kör ibland. Har aldrig sett dom, men folk säger att hon har det.

Egentligen inte lönt att tjafsa med en sådan som du men ska vi lägga ribban där så är det så att hon TROR att de har hästar hemma men hon har ALDRIG sett dem. Det innebär de facto att hon är osäker på om det överhuvudtaget finns några hästar på gården.
Dessutom är ett eventuellt innehav av häst ingen garanti för några som helst kunskaper i ämnet hästar.... och fortfarande har du inte sett att jag svarade på en ANNAN persons inlägg än trådskaparens då den andra personen verkade tro att hästar har världens alla rättigheter i trafiken och bilister enbart skyldigheter...... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Okej, men då missuppfattade jag dig lite där.
Jo visst verkar alla tro det, men finns det inte en gamal lag om det eller något? Ska inte säga för mkt för jag är absolut inte säker!
Ingen orsak :) Du har helt rätt i att det finns gamla lagar som t.ex att en parkerad bil får skylla sig själv om den blir påsprungen av en bil MEN..... det finns numer ett flertal rättsfall där denna lag inte längre tillämpas utan skuldfrågan har hamnat på ryttare/ägaren/tränaren av hästen då bilar blivit tillbucklade etc.

Hej!

Jo ja där tänkte jag nog inte till riktigt!
Vi har ju lika skyldigheter enligt lag typ, och då måste ju jag kunna framföra mitt fordon på det säkraste sättet som möjligt, och visa hänsyn för medtrafikanter.

Det är ju lite svårt med ovana hästar liksom! För man har kanske tränat på att möta bilar (t.ex tränat hästen med sin egen bil på inhägnat område) men det är en stor skillnad sedan att möta olika fordon efter en väg! Det kommer nya bilar, bilarna kör fort osv.
Min shettis är van vid traktorer. Men även dom ser olika ut och det är skrammlet efter som i regel blir överraskningen :crazy: . Har ju inte en vägsladd hemma som jag kan träna på...
Bil går bra men inte minibuss! Spec inte efter att hemglass bilen kört om som en galning med ilsket morrande motor! :( Vissa tror tydligen inte att en häst kan bli rädd för bilar...

Så nån gång måste man ju ut på den väg man tänkt köra på i framtiden. Men en smart grej vore om det fanns ett speciellt märke som man kunde använda just när hästen är ovan. Såg att nån kommit på iden här nånstans :D. Liknande LGF skylten. Fast man kan ju sätta en sån på en pinne och sätta ut alt. håva in om det skulle behövas. :D :crazy:

Och ibland läser jag snabbt och missar nått och det händer att man skriver nått man tänkt fast det blev svårläst :crazy: ! Det ska vi försöka att inte bråka om :D !

Mvh Lisa

Tyvärr är ribban så lågt satt redan av ditt förra inlägg att jag orkar inte ens försöka sänka mig till din nivå, så du har väl "vunnit" om det fanns något att vinna i "diskutionen". :smirk:

Så nån gång måste man ju ut på den väg man tänkt köra på i framtiden. Men en smart grej vore om det fanns ett speciellt märke som man kunde använda just när hästen är ovan. Såg att nån kommit på iden här nånstans . Liknande LGF skylten. Fast man kan ju sätta en sån på en pinne och sätta ut alt. håva in om det skulle behövas.

Och ibland läser jag snabbt och missar nått och det händer att man skriver nått man tänkt fast det blev svårläst ! Det ska vi försöka att inte bråka om !
Ingen fara och jag tycker att Övningskörningsskylten var en bra idé vem det nu var som snackade om den :D

*lånar*

det är ju "störst går först"...
för att det e enklare att backa en liten bil än en lastbil...
å hästen räknas ju som fordon...
men frågan är... det e ju LÄTTARE å backa bil än häst...

finns så många idioter på vägarna... hästar ÄR djur som kan hitta på vad som helst när som helst... även om den e som en filbunke 99% av gångerna...

Hur många av bilisterna ute på vägarna tror du då har egna erfarenheter av hästar och av körning av och med häst, troligen inte många. Vi vet alla att körning/ridning med häst inte alltid är en picnic men 95% av Sveriges bilister sitter inte inne med våra kunskaper.
Fortfarande så måste vi ryttare/kuskar rätta oss efter precis samma lagar och regler som gäller för övriga trafikanter vilket innebär att vi mest har skyldigheter gentemot våra medtrafikanter och väldigt få rättigheter.

Hihi... Intressant läsning med Övningsskylt - jag hade en LGF-skylt hängande bak på min gamla rockard. Skulle kanske leta fram den igen :)

En övningskörningsskylt skulle nog helt klart sätta bilisternas hjärna på rejäla funderingar ;)

Ja, vad ska man säga...innan jag skaffade häst och hund och flyttade till stockholm har jag aldrig blivit utskälld av okända människor, nu händer det titt som tätt helt utan anledning. :(
När jag är ute och kör min travare så beter jag mig som om jag körde vilket fordon som helst dvs sammarbetar så gott jag kan, men jag skulle aldrig ens försöka backa med vagn !!! Där går gränsen. Lycka till med körningen, det finns rötägg överallt men låt det vara deras problem. :banana:

roslagen skrev:
En övningskörningsskylt skulle nog helt klart sätta bilisternas hjärna på rejäla funderingar ;)

Nemen alltså jag ska verkligen skaffa en sådan! Så kanske dom inte kör som galningar förbi också... Bildbevis kommer snart! :D

En övningskörningsskylt skulle nog helt klart sätta bilisternas hjärna på rejäla funderingar

*Hrm och mummel*

Tror du att de ser det här ute när de blåser förbi i 110 knyck när jag är på vägen med mina små ponnyer? ;) :D

hanna_shetland skrev:
*Hrm och mummel*

Tror du att de ser det här ute när de blåser förbi i 110 knyck när jag är på vägen med mina små ponnyer? ;) :D

Det ser dom nog inte :crazy: Men jag har tänkt på en annan sak också, fast jag vet inte om man vågar prova. När det är mörkt ute så borde man ju kunna kasta en stor reflex framför bilen på vägen så dom blir lite rädda, men då är väl risken den att dom hamnar i diket :crazy:

Jag har, efter att ha läst tråden och funderat, ringt till trafikpolisen och frågat hur bestämmelserna kring detta är.
Jag fick till svar att eftersom man är skyldig att underlätta i trafiken vid "svåra situationer" och med tanke på att hästekipaget redan hade dragit sig till sidan och dessutom stod still så skulle tanten backat. Tyckte dom och det tycker väl alla vi andra också :D .
Undantag om man hade en eventuell mötesplats på sin sida vägen, då bör man som fordon uppsöka denne och släppa förbi.

//kristel, vars samtal egagerade motparten till att göra vidare efterforskning om liknande fall för att se hur det löstes :)

Nej det tror inte jag heller men det där var ett internskämt riktat mot Roslagen. Det är bara hon som förstår exakt vad jag menar med det :D

Jag brukar f ö kasta/slå pisken i bilen när de kör som galningar förbi.

"Ni körde så fort att jag tappade pisken..." ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 173
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Tänk er följande två situationer: a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka