Sv: Vem har rätt?
Hej!
Jag tycker förstås att en bil borde backat! Om man har sunt förnuft så ser man ju till att lösa situationen säkert o enkelt; bilen backar! Det tar ju både länge tid att vända/backa med hästen och det är farligare då hästen kan känna sig stressad. Jag tycker männskan i bilen verkar lite knäpp! Men hon kanske inte kan backa eller är livrädd för att backa bilen! Men då får hon ta sig i kragen och öva på att backa, vi har lika stor rätt att vara på vägarna!
Bra att detta ämmne dök upp för jag har just fått igång min 3-åriga shettis, hon går så bra på lillvägen här utanför så då vill jag ju köra henne lite längre och även träna på att möta bilar. Nu är hon rätt van vid både vägen och bilarna sen tömkörningen men det är annat med vagn efter! Jag kan ju inte bara låta henne gå ner i diket med vagnen efter
om en bil vill köra om!
Jag har tänkt å tänkt och de jag har runt mig här säger så himla olika!
När jag o grannen är ute, hon rider jag kör/tömkör så brukar hon alltid stanna om det kommer bil. Men min pappa som levde på den tiden då det var ont om bilar o gott om hästar (ardennar o nord) säger att jag bara ska köra och inte stanna (han kör bara ibland har inte så mycket tid).
Har läst i en bok att man ska köra hästen och inte stanna.
Jag är ofta själv ute och har märkt att ponnyn kan bli stressad av att stanna när en bil kör om, ska prova om det går bättre om vi skrittar. Men det är när jag tömkört, kan ju gå bättre att stanna med vagn? Risken är väl om hon tar ett skutt ut i vägen eller backar! Hon har svängt ut rumpan och gått snett en gång då en fartdåre var på väg med en vrålande motor
men vi hann av vägen ut på en åker.
En bit ifrån (ca 2-3 m) går alltid bra då har både traktorer, lastbilar passerat och hon tittar lite bara. Trakor är hon van med då det körs både i och utanför hagen här hemma! Men det är ju inte alltid man kan köra av vägen.
Hur brukar ni göra? Nått tips?
Hur gjorde/gör ni för att vänja hästen vid trafik?
Mvh Lisa