Vem har rätt?

_moa_

Trådstartare
Var ute och körde mitt sto idag med en kompis. Det kommer en bil bakom oss som vill köra förbi. Vägen är ganska smal så hon i bilen får vänta ett tag innan hon kan köra om. Då blänger hon som fasen och man ser hur sur hon är över ponny ekipage på vägen. Då berättar min kompis att hon mött henne innan med en annan shettis på en smal grusväg. Dom hade kört in i kanten, men hon hade vägrat att köra förbi utan krävde att dom skulle backa. Hur hade ni gjort då? Kan hon kräva att körekipage ska backa?

Jag hade aldrig i mitt liv backat. Som jag förstod det så hade hon minst lika nära till nästa infart om hon hade backat. Har vi körekipage skyldighet att backa om man möts så?

Sv: Vem har rätt?

Ni räknas ju som fordon så man får väl följa de lagar och regler som finns för fordon.
Men när det gäller backning så vet jag inte.. Det är väl oftast lättast och smidigast för en bil att backa..

man räknas ju som fordon om man är ute och kör, så det är ju för bilisterna som att möta vilken bil som helst.....

gick det att köra förbi, eller behövde någon av dem verkligen backa? isf tycker jag att bilen borde backat, för det är enklast

Körekipaget fick backa, tanten vägrade. Hade jag varit med hade jag också vägrat. Eller så hade hon snällt fått vänta tills jag hade lyckats lirka med min häst så hon hade backat. Min häst vill inte backa så det hade tagit tid :devil: Extra lång tid om tanten stressade :D

Jo det vet jag att vi gör. Men om två bilar hade möts på den vägen hade den ena väntat tills den andra kört förbi, men det gjorde ju inte tanten utan hon fortsatte ju bara att köra. Det tar ju längre tid för oss att köra än vad det tar för henne att ta sig fram så när vi började köra på vägen kanske inte ens hon var där.. Tragiskt att folk inte kan ta det lite lungt någon gång..

Hej!

Jag tycker förstås att en bil borde backat! Om man har sunt förnuft så ser man ju till att lösa situationen säkert o enkelt; bilen backar! Det tar ju både länge tid att vända/backa med hästen och det är farligare då hästen kan känna sig stressad. Jag tycker männskan i bilen verkar lite knäpp! Men hon kanske inte kan backa eller är livrädd för att backa bilen! Men då får hon ta sig i kragen och öva på att backa, vi har lika stor rätt att vara på vägarna!

Bra att detta ämmne dök upp för jag har just fått igång min 3-åriga shettis, hon går så bra på lillvägen här utanför så då vill jag ju köra henne lite längre och även träna på att möta bilar. Nu är hon rätt van vid både vägen och bilarna sen tömkörningen men det är annat med vagn efter! Jag kan ju inte bara låta henne gå ner i diket med vagnen efter :eek: om en bil vill köra om!

Jag har tänkt å tänkt och de jag har runt mig här säger så himla olika!
När jag o grannen är ute, hon rider jag kör/tömkör så brukar hon alltid stanna om det kommer bil. Men min pappa som levde på den tiden då det var ont om bilar o gott om hästar (ardennar o nord) säger att jag bara ska köra och inte stanna (han kör bara ibland har inte så mycket tid).

Har läst i en bok att man ska köra hästen och inte stanna.
Jag är ofta själv ute och har märkt att ponnyn kan bli stressad av att stanna när en bil kör om, ska prova om det går bättre om vi skrittar. Men det är när jag tömkört, kan ju gå bättre att stanna med vagn? Risken är väl om hon tar ett skutt ut i vägen eller backar! Hon har svängt ut rumpan och gått snett en gång då en fartdåre var på väg med en vrålande motor :eek: men vi hann av vägen ut på en åker.

En bit ifrån (ca 2-3 m) går alltid bra då har både traktorer, lastbilar passerat och hon tittar lite bara. Trakor är hon van med då det körs både i och utanför hagen här hemma! Men det är ju inte alltid man kan köra av vägen.

Hur brukar ni göra? Nått tips?
Hur gjorde/gör ni för att vänja hästen vid trafik?

Mvh Lisa

Jag stannar aldrig om det kommer något "läskigt". Tror det är bättre att låtsas som ingenting för att inte överföra osäkerhet till hästen.
Jag stannade på en avfartsväg i höstas, när vi hade en timmerbil bakom oss, och mötte en tröska, men det var mest för att jag kände att vi var ivägen.

Jag hade inte backat.
I ett sånt läge kan jag tänka mig att låta pålle beta lite i diket,(vilket dom inte får annars, men nu är det ju ett specialfall), tända en cigg, och tala om för kärringen att med den atityden kan hon bli stående länge.
Varför inte plocka lite blommor också när jag ändå är ur vagnen. :devil:
När det gäller normala bilister försöker jag hålla mig ur vägen, men den här typen kan jag inte med. :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Okej, eller som pappa sa. Man kan börja backa mkt långsamt för hästen är ju inte så rutinerad så det tar säkert minst 20 minuter :devil: För jag kan ju precis inte tända en cigg :D Men plocka blommor, det kan jag ju göra!

Vanliga bilister hade backat ja och nästan alla här omkring tycker att det är mysigt med dom små!

_L_ skrev:
Hej!

Jag tycker förstås att en bil borde backat! Om man har sunt förnuft så ser man ju till att lösa situationen säkert o enkelt; bilen backar! Det tar ju både länge tid att vända/backa med hästen och det är farligare då hästen kan känna sig stressad. Jag tycker männskan i bilen verkar lite knäpp! Men hon kanske inte kan backa eller är livrädd för att backa bilen! Men då får hon ta sig i kragen och öva på att backa, vi har lika stor rätt att vara på vägarna!

Ja och det roligaste är att jag tror att dom har travhästar hemma på gården som dom kör ibland. Har aldrig sett dom, men folk säger att hon har det. Och när jag ska börja övningsköra kan det ju vara väldigt svårt att backa på den vägen om man möter dom :devil:

När man hör sånt här är man glad att man har en ardenner.....;) Vi tar upp lika mycket plats på vägen som en liten bil, och bilarna stannar alltid snällt och kör sakta förbi...
Många tvärnitar när dom möter oss.

Jag hade en ardenner på foder innan som jag red. Folk körde alltid som galningar förbi på den större vägen när man kom på isisarna. Där emot när jag kom på ardennner så låg dom på bromsen. :D Det värsta var ju att hon var ju mkt körd så hon hade ju allvarliga problem med att gå i kanten så allt som oftast plaserade hon sin lilla kropp mitt i vägen, väldigt illa tycket jag :angel:

Hej!

Jo det är nog bättre att lunka på än stanna, för om man stannar kan ju hästen verkligen koncentrera sig på "monstret" och hitta på nått tok! Men om man kör och ser till att hästen går lite raskt har den ju det å tänka på!

När vi mötte en traktor med shettisen körde den på som vanligt, med en vägsladd efter, shettisen typ :eek: !
Men när jag red på fjordingen så tvärnitade en traktor, svängde av vägen och stängde av lyse och motor!
Det var lite mörkt så jag såg inte vem det var utan trodde glatt att det var nån som ville snacka lite (har ju kusiner som är ute med traktorer på den vägen).
Men när jag kom närmre så var det ingen jag kände! Värsta duktigt gjort av den traktorföraren! Hade inte nått skrammel efter traktorn heller som dom brukar ha! Ändå stannade han!
Tyckte det iof var bra men fjordingen bryr sig ju inte om nånting, utan det är shettisarna jag har som är lite "busiga"! Fast shettisar har ju ett rykte över sig att dom är lugna, lata, lurvia och feta! Nope inte mina iaf :D !

Ja jag kom på en sak, jo om jag på smal väg möter en bil som inte vill/kan backa så får jag väl säga åt bilföraren att gå ur och hålla koll på hästen så backar jag bilen! :idea: :D :D :rofl:
Nä det va galet! Fast jag är rätt haj på att backa med bil!
Hehe tokigt om man råkar köra ner i diket :devil: !

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Ja jag kom på en sak, jo om jag på smal väg möter en bil som inte vill/kan backa så får jag väl säga åt bilföraren att gå ur och hålla koll på hästen så backar jag bilen! :idea: :D :D :rofl:
Mvh Lisa
Det var en mkt bra idé!
Det kommer jag tveklöst att göra nästa gång! :bow:

Hela denna idé om bilförare vs. kuskar du drar upp talar ju mot sig själv. Tanten i bilen har förmodligen NOLL aning om hur en häst funkar och huruvida det kan vara problem att backa med en häst eller inte. För henne är det förmodligen vilket fordon som helst att möta.
Ska man dessutom ge sig ut i trafiken med häst har man lika stora SKYLDIGHETER som alla andra trafikanter att bemästra sitt fordon och ingenting annat. Man har mycket, mycket få rättigheter som trafikant men en j-a massa skyldigheter!!! Är inte ekipaget moget för det ska man hålla sig undan trafikerade vägar tills man är mogen att köra i trafik på ett för ALLA trafikanter så säkert sätt som möjligt.

Så du menar att om en person har egna travare som den även kör, har den noll koll hur det är att möta en häst med vagn när den kör bil? Du menar även att man inte har något att göra ute på småvägar innan hästen är van, när ska den då vänja sig? På E18? :smirk:

roslagen skrev:
Är inte ekipaget moget för det ska man hålla sig undan trafikerade vägar tills man är mogen att köra i trafik på ett för ALLA trafikanter så säkert sätt som möjligt.

Jag och min häst är mogna för trafiken. Det kan dundra förbi lastbilar och traktorer och inte bryr hon sig. Det vi har problem med är att backa. Viss hon kan backa men tycker att det är lite jobbigt. Självklart är det något som vi tränar mycket på, men jag anser att vi har lika stor rätt att vara i trafiken som bilisten. Kanske skulle jag skaffa en skyllt där det står övningskörning på så vet dom att vi är nybörjare!!!

Du kanske skulle ta en kurs i läsförståelse så du förstod och kunde ta till dig vad folk skriver :devil:

Jag har aldrig sagt att du inte är mogen för körning i trafik om det är det du antyder, jag svarade på att annat helt motsägelsfullt resonemang från annan skribent som verkar tro att hästar har alla rättigheter i världen och bilister enbart skyldigheter.
Övningskörningsskylt tycker jag låter kanon :p

Okej, men då missuppfattade jag dig lite där.
Jo visst verkar alla tro det, men finns det inte en gamal lag om det eller något? Ska inte säga för mkt för jag är absolut inte säker!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 173
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Tänk er följande två situationer: a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka