Vem har gjort egan pannband?

Sv: Vem har gjort egan pannband?

men titta! Där var det en som djorde det jag tänkte på. Stog inne på slöjdbutiken och tittade på svarta lädersnören och funderade just på att göra ett i makrame. Har visserligen inte flätat makrame sedan grundskolan *host host* men någonstans sitter väl kunskaperna kvar.

KL

Nu har jag flätat ett till. Denna gång ett svart.

PB080010.jpg

Detta var otroligt fint, annorlunda och inte för "skrikigt" :laugh:
Får jag fråga hur man tillverkar denna modell? Är det lika avancerat som det ser ut?

Jag är värdelös på att sy och pyssla tyvärr, hantera hammare och skruvdragare kan jag men med nål och tråd blir jag totalt hopplös :p:o

Det är, som shlubberdub säger, tillverkat i makraméteknik. Inte jättesvårt, men lite pilligt. Det svåra, tycker jag, är att hitta ett bra avslut. Lädersnörena som jag använder är snygga och blanka (oljade?), men glider jättemycket. Det går alltså inte att bara göra avslutet med knutar. Det håller inte. Jag har hittat de största klämpärlor som fanns i hobbyaffären, men ändå får jag hålla på och skala med kniv och ha mig...

*kl*

Tänkte knåpa ihop något själv, men vart köper man banden? Och vilken bredd ska de ha? Tittade runt på nätet med blev inte klokare...

Om du menar mig så använder jag lädersnören på rulle från Slöjddetaljer. De är 2 mm breda, har jag för mig.

knapplån

Här kommer lite bilder på pannband

Eftersom jag är urusel på att fläta pannband så har jag gjort en egen version ;)

trns002.jpg

har även gjort några av ett gammalt bälte

loffs081116008.jpg

loffs081114014.jpg

loffs081114012.jpg

Har använt glitterlim, finns på pan*uro m.m

Enda man behöver tänka på är att objektet ska ligga plant vid torkning annars är det risk för att det rinner.

Tjusigt pannband!

*kl*
Jag undrar en sak angående att färga om pannband... Går det? Har nämligen ett pannband som hade passat perfekt att piffa till, men det är brunt (Hubertus Classic) och vill ha det i svart istället.
Går det att färga om? Med vilken typ av färg ska man då använda sig av som håller för att det böjs och fäster vid lädret(lite blankare variant)?
Var kan man hitta färgen isåfall?

Läderfärg, helt klart.
Man hittar fler och fler saker att färga hela tiden, så det lönar sig.

Ååå jag önskar att jag också var så här pysslig som ni verkar vara! själv köper man pannband, men dom ser ju nästan likadana ut allihop! ;)
Mycket roligare att tillverka egna! (om man kan då, vilket jag inte kan :p)
Då blir dom ju riktigt unika ! :D

Här kommer mitt första egengjorda pannband! :D Kommer skifta färg sen när det torkar till vitt (svårt att tro på bilden, men det gör det just nu sakta men säkert här bredvid datorn :D )!
Köpte pannbandet idag, mkt billigt, rakt, men så mjukt och böjbart så jag har själv kunnat böja till det och få precis den form jag vill ha. Ångrar att jag inte köpte ett till :d. Måste in om till P imorgon igen o köpa med glitterlim till ett till pannband tror jag :angel:...
10decngsgrden081.jpg

Istället för ett dyrt OS-pannband på 1300 som ändå faller isönder, så har detta kostat 59+30=89kr!
Kommer ny bild sen när det är färdigtorkat

Senast ändrad:

Undrar bara, hur fick du ditt glitter så jämt på pannband nr.1? Vad använde du? Hade rätt svårt att få mitt lika jämt (mitt glitterlim var rätt seg i konstistensen, så den rann ingenstans).Mkt pyssel men det löste sig tillslut :bump:

hmm ja du ingen aning, har ett glitterlim som suger, det är segt och hamnar lite var stans, men de jag har från P*nduro rinner på bra, gäller att pannbandet ligger rakt och sen är det bara att köra på...var hittade du de där pannbanden som var så lätta att forma:love: PM:a gärna, ska dra av de där juliga limmet jag satt på och göra enfärgade sen tror jag

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
921
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 051
Senast: NilHe
·
Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
333
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V