Vem har gjort egan pannband?

Sv: Vem har gjort egan pannband?

Jag har gjort 2 st till nu..

19712248.jpg

19708678.jpg

Även matchande schabrak..

19708681.jpg

*knapplån*

Vad kul att den här tråden kom fram igen..
Nu skall vi se....
CIMG0988-1.jpg

CIMG0973.jpg

CIMG1000.jpg
CIMG0997.jpg

Ursäkta stora bilder!:angel:

då passar jag på att visa mitt nyaste:
080410008.jpg

080410005.jpg

det är svårt att få rätt färger på fotot. det är svart, vinrött och vitt.
ska göra rosetter till det också

hur får alla det så jämt... när jag gör så ser det ut som att den 3åring har gjort det (ifs så lyckades jag EN gång) ;)

sen blir det inte lika dant på fram och baksida... :cry:

kl

Nu har jag hunnit en bit på mitt hemmagjorda pannband.

Valde modell 1 på skisserna jag gjorde.
Tänkte att den skulle vara lättare att skära ut:D
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/19240000-19249999/500x375/19242998.jpg

Skärde ut det från ett gammalt skärp. Jag använde en kartongskärare så det var svårt att få fina kanter.
Men jag tror inte det kommer att synas så mkt när det väl sitter på en häst:)

Funderar fortf. på hur jag ska blinga det:D

Sen är sista grejen att göra öglorna på sidan.
Återkommer med bilder när det är klart och sitter på en häst:D

Kan någon förklara HUR ni gör dessa underbara kreationer?? :D jag själv kan bara fläta sick-sack :mad:

Det är bara fantasin som sätter gränser ;)
Själv så kan jag inte sy alls (fast jag fick oförklarligt nog mvg i syslöjd i år!!!!!!!) men jag försöker göra allt på andra sätt isåfall!

Kl
Gjorde ett pannband idag i silver och guld:

Det syns lite vitt under den genomskinliga stjärnan. Det är lim, och har försvunnit (så det syns ingenting då limmet också blivit genomskinligt när det har torkat) :)

Sen vill jag tillägga att bilden kanske inte riktigt gör pannbandet rättvisa, för det är ganska fint egentligen!
Kan berätta hur jag gjort det också!

Tog ett gammalt träns jag hittade och skar loss käkremmen och tog bort spännet. Sedan gjorde jag öglor (gjorde hål med hjälp av såna där nålar med pluppar på som man sätter fast papper med på anslagstavlor (hjärnsläpp och kommer inte på vad de kallas) och pressade dem utav bara h*llskotta mot lädret så det gav efter. Sen sydde jag med nån stark tråd jag hittade.
Sen letade jag fram ett guldfärgat flätat snöre, gjorde två hål i varje ände av pannbandet, precis intill öglorna och stack igenom glitterstenarna (de runda, de har nålar på undersidan), sedan stack jag nålen genom snörena och klippte av den och limmade fast snöre + nålar med glitterstenar. Sedan limmade jag fast stjärnorna.

Inte alls svårt alltså :) förlåt om ni blev förvirrade, det var väldigt lätt men jag förklarar lite knasigt..

Senast ändrad:

Tycker det är tråkigt att denna tråd börjar dö ut, så väcker den till nytt liv med mitt senaste projekt.. Marint och guld..
flätade längre ut på nosgrimman än jag gjort tidigare då det var/är vit fodring på den..

22992069.jpg

22992073.jpg

22992082.jpg

så vad tycks?!

Nu hittar jag tbx till denna tråd, kommer bilder från mig sen :)

Vad använder du för lim när du limmar fast band och annat? Jag limmar läder med kontaktlim, men det fungerar inte att limma fast band och annat med. (för mig)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
924
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 051
Senast: NilHe
·
Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka