Vem har det kallast?

Riktig vårkänsla ute i Uppsala. -2 grader och fåglarna kvittrar i solen. Tänk om det hade varit slutet av mars ändå... Törs inte längre hoppas på en snöfri vinter. Önskar att jag kunde flytta till skåne redan nu... :(

Det har blivit varmt vid det här laget så kan väl sammanfatta kylan för egen del med att det som kallast blev -45. Då försvann strömmen och driftstörningar gjorde att mobilnätet låg nere.

Tappade upp vatten i kärl ifall vattnet också skulle sluta fungera. Bilen startades och stod på ett tag, inte för att någon av oss planerade att köra utan bara för att se till att den gick att få igång ifall vi skulle bli tvungna att fara någonstans. Tog fram ficklampor, ljus och så vidare.

Eldade i kaminen (förutom att elda brandsäkert så kan man försöka elda effektivt sett till värme och utsläpp, bland annat genom att tända i toppen). Eftersom vi hade gott om ved var vi aldrig direkt oroliga för att det skulle bli för kallt inomhus. Förutom vedkamin fanns det gasolkaminer som komplement om det hela blev långvarigt, tanken var att vi då kanske dessutom skulle kunna ta med gasolvärmen till andra som vi visste var helt utan alternativ värmekälla. Men avvaktade med det och det behövde aldrig användas.

Slog på radion, som inte enbart går på el utan också på batterier, för att kunna få information om läget på den lokala radiokanalen.

Telefonen var ju oanvändbar större delen av strömavbrottet men det vore ändå bra om den fortfarande hade lite batteri kvar när mobilnätet väl var fixat, så jag slog på strömsparläge så det skulle räcka ännu längre. Något jag tänkt på att skaffa förut är någon form av powerbank, men det har inte blivit av. Något annat jag tänkt på att skaffa är ett extra simkort som använder ett annat mobilnät än min nuvarande operatör. Min operatör hade omfattande driftstörningar, medan en annan operatör hade "vissa" störningar och delar av deras nät fungerade alltså fortfarande. Hade jag haft två kort på olika nät, då hade kanske ett av dem fungerat.

Strömmen och mobilnätet var tillbaka efter några timmar, vilket var en lättnad med tanke på hur kallt det var ändå. Nu är det runt 0 grader, rena shortsvädret i jämförelse.

Riktig vårkänsla ute i Uppsala. -2 grader och fåglarna kvittrar i solen. Tänk om det hade varit slutet av mars ändå... Törs inte längre hoppas på en snöfri vinter. Önskar att jag kunde flytta till skåne redan nu... :(
Har ni inte haft snö menar du? Hela skåne har haft snö och troligen har hela skåne snö ännu. Nästa vecka ska det snöa mer här..

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 024
Senast: __sofia__
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 430
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar