vem får hamtera min hingst?

Sv: vem får hamtera min hingst?

Som hingstägare gäller strikt ansvar,dvs du är ansvarig för allt som din hingst hittar på oavsett vem som leder den för stunden.

detta är en väldigt svår fråga egentligen fast nu har ju faktiskt inte jag någon hingst heller men jag kan säga att ja skulle inte ens låta en 40-åring hantera min häst om ja inte kände den personen, än om ja visste att människan i fråga skkulle ha mycke erfarenhet så skulle ja inte låta den människan göra de för jag och andra har inte samma regler eller tänkesätt gällande min häst. rätt som de är så får den någon olat som jag inte tycker om. så för mig speler åldern ingen roll, jag ska vara med iaf. om ja känner personen så kan den få leda hästen ut och in från hagen men aldrig rida om inte ja är med.
min häst-mitt ansvar, och då menar ja inte bara utifall att hästen ska hitta på nå bus så att hanteraren blir skadad utan då handlar de även om min hästs välmående.
och som hästhanterare handlar de om att inte sätta hästen i situationer som gör att han blir skrämd eller nåt som gör att den gör något oförberett, jag tycker att det är ledaren som ska vara ett steg före i hästens tankar om vara medveten om situationer som kan uppstå i omgivningen. detta kan bara den som är en bra ledare och känner hästen väldigt väl.

Knepig inställning.....på flera av inläggen här, fördomar mot hingst som vanligt kanske. Om man kan tänka sig att låta en unge hantera en valack eller ett sto så fattar jag inte riktigt varför man inte skulle kunna låta den hantera en hingst. En hingst är knappast farligare, värre, hemskare än ett sto el valack. Vad händer om valacken eller stoet får en knäpp i skallen o går bärsärkagång? Brukar faktiskt vara mer troligt att ett sto gör så. Jag låter personligen inte någon unge hantera mina stora hästar utan vuxet sällskap, de får hålla på med ponnyn. Vilket kön hästen än har så har inte en unge en sula om en stor häst får för sig nåt eller om den blir rädd.

Jag låter personligen inte någon unge hantera mina stora hästar utan vuxet sällskap, de får hålla på med ponnyn. Vilket kön hästen än har så har inte en unge en sula om en stor häst får för sig nåt eller om den blir rädd.

Varför dra gränsen vid ponny, vad är det som gör en ponny så mkt snällare/lätthanterligare än en häst. Generellt.

Kanske att den inte väger 600 kg........Är man 11 år (som i detta fallet) så har man lättare att hantera en liten ponny än en stor häst. Jag har fått skador av ponnier när jag var liten men det var inte långt ner till backen när jag ramlade av och en spark från en shetland kändes bra mycket mindre än från en stor häst.

Knepig inställning.....på flera av inläggen här, fördomar mot hingst som vanligt kanske. Om man kan tänka sig att låta en unge hantera en valack eller ett sto så fattar jag inte riktigt varför man inte skulle kunna låta den hantera en hingst. En hingst är knappast farligare, värre, hemskare än ett sto el valack. Vad händer om valacken eller stoet får en knäpp i skallen o går bärsärkagång? Brukar faktiskt vara mer troligt att ett sto gör så. Jag låter personligen inte någon unge hantera mina stora hästar utan vuxet sällskap, de får hålla på med ponnyn. Vilket kön hästen än har så har inte en unge en sula om en stor häst får för sig nåt eller om den blir rädd.

fördommar tycker jag absolut inte det är. vi hade måånga hästar hemma när jag växte upp, jag har sedan jag varit ganska liten fått hantera hästarna själv. oftast gick det jättebra (det är alltid en risk med hästar ;) men riskerna är betydligt större med en hingst ;) )

mina barn har fått hantera dom flesta av våra hästar, men ALDRIG hingstarna, eftersom även den "snällaste" hingsten kan bli "könsmogen" och få sina "lustar" väckta när man minst anar :idea: då spelar det ingen roll hur väluppfostrad hingsten är.... skulle barnen behöva släppa en häst/ponny (sto eller val) av ngn. anledning så gör inte det hälften så mkt. som om en hingst kommer lös.....

stona och val. har en bra fostran, visst kan även dom bli rädda men dom styrs inte på samma sätt av sitt kön som en hingst gör. en hingst kan "slå sig fri" för att få betäcka, det skulle ju knappast ett sto eller val. göra.

Senast ändrad av en moderator:

Nivåmässigt kan jag hålla med men inte i styrka och skador. Där tror jag inte det spelar ngn roll om det är 300 eller 600 kg. När det gäller 11åriga människor. Och det baserar jag bara på egna erfarenheter. Andra kan ha andra erfarenheter.

jag vill personligen inte att ngn under 18 år hanterar min hingst utan vuxet sällskap brevid. sedan vet jag inte om ungarna gör det när jag inte är där...men nu när jag tex leta ryttare som ska motionsrida hästen i skogen o hantera min hingst, så va jag stenhård på med kravet att denna ska vara yngst 18 år eftersom dom kommer vara där själva med hästen.

*knapplån*

Angående tjejerna som inte hanterar hingsten som ts skrev om i första
inlägget så tycker jag ärligt talat inte att de ska behöva ha någon
anledning till att inte vilja hantera hingsten. Nu vet jag inte om det är
så att de faktiskt inte tror de får hantera honom för att de inte har
åldern inne, eller om de bara använder det som ett skäl till att slippa
hantera honom. Jag förstår om en del människor vill säga ifrån sig
ansvaret för att ta in/släppa ut en hingst i hagen, kanske har de dåliga
erfarenheter eller är osäkra på om de kan kontrollera honom OM han
nu skulle bestämma sig en vacker dag för att inte vara en ängel
längre. Hoppa på mig om ni vill, men det tycker jag är en smäll man
får ta som hingstägare.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 152
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka