vem får hamtera min hingst?

Sv: Re: vem får hamtera min hingst?

/CS en tjej som var då 23 med erfarenhet fick sin käke brutet i 2 ställe och misstat 5 tänder pga min hingst fick syn på en "ny" sto på gården. Han var då 16 år och var "hur snäll som helst" och har aldrig betet så förut.

Ja jag har sett liknande saker hända, och problemet är att folk inte tror det förrän det händer, eftersom de flesta inte har erfarenhet av hingstar och att "är den snäll så är den snäll och då är det ingen fara".:angel:

Det finns folk (inte minst här på buke) som är väldigt naiva när det gäller hur hingstar kan bete sig i olika situationer.

Re: Sv: Re: vem får hamtera min hingst?

Ja jag har sett liknande saker hända, och problemet är att folk inte tror det förrän det händer, eftersom de flesta inte har erfarenhet av hingstar och att "är den snäll så är den snäll och då är det ingen fara".:angel:

Det finns folk (inte minst här på buke) som är väldigt naiva när det gäller hur hingstar kan bete sig i olika situationer.

AMEN TO THAT!:bow:

Sv: vem får hamtera min hingst?

Min 11-åring har sen flera år haft egna ponnisar. Nu är det ett ganska bestämt och starkt litet sto som bor hemma hos oss.
Jag skickar inte ut honom ensam i stallet till henne, trots att hon för det mesta är ganska samarbetsvillig med honom. För, trots att han har stor hästvana, och hon "bara" är C-ponny så skulle han inte ha någonting att sätta emot om hon bestämmer sig för att gå sin egen väg. Och att han skulle bli skadad eller skrämd är inget alternativ. Jag skulle aldrig lämna honom med en hingst, hur liten eller "snäll" den än är. Man vet aldrig vad som kan hända och jag skulle aldrig förlåta mig själv.

Min 11 åring hanterar inte ens shettisarna ensam utan att jag är med, då är det ändå valacker o ston

Efter lite bläddrande i TR och sökande på SvRF:s hemsida har jag öht inte hittat den punkten. Hingst fanns inte med i något av registren. Men jag har också för mig att det står bör.
När vi är på tävling med Pluto brukar jag eller Tina leda honom och vi är över 16 år båda två så vi har inte reflekterat så noga över om det står bör eller ska.

(Imo är den punkten rätt dum. Det är mer än ålder som spelar in vid handhavande än hingst, t.ex. styrka, teknik, hästkunskap.)

Har inte Tr framför mig men om du letar på punkten "ansvar" så vill jag minnas att det står att personer som hanterar hingst bör (eller skall, är osäker jag med) vara 16.

jag har jordens trevligaste hingst! 3 år, en skötare på 11... hon hanterar honom utan problem i stallet bland alla ston o även när vi e ivåg. men det finns et par tjejer i stallet som inte tar i hann eftersom de inte e 18 år. jag vet att det e 18 år på tävling... men hur fungerar det annars??? carro

Din häst är säkert världens trevligaste, det tvivlar jag inte på. Men sen är ju frågan hur det går den gången han upptäcker att han är hingst. Jag vill inte peka finger men att låta henne hantera din häst helt ensam är ett tilltag jag aldrig skulle utsätta ett barn för. Jag har själv en 11-åring som är med mig i stallet och pysslar och rider. Men hon är under uppsikt hela tiden och har en hjälm på knoppen vid all ledning. Min häst är ängla-snäll mot barn men hon är fortfarnade 600 kg flyktdjur.

Man skall inte springa på tå runt sin häst och tro att den skall få spel vilken sekund som helst men vi hästmänniskor skulle behöva reflektera lite över vilka krafter det trots allt finns i andra sidan grimskaftet.

SaraD hade ju text från SvRF. Nu har jag TR 2003 och det kan vara ändrat, men är det inte det så säger SvRF emot sig själva.
TR säger:
"[...]•person som leder hingst på tävlingsplatsen bör vara minst 16 år."

Rätt kasst att inte 'hingst' är med i registret för övrigt.

jag vet veilket stall du står i och det är ju så att barn underarton år får inte hantera hingstarna det står ju på en lapp vid sadelkammaren
så dom här tjejerna gör ju rätt!

dom är inte rädda för honom för jag vet vilka det är! han är världen snällaste häst! så ingeni stallet är rädd för honom!

Jag hade för mig att man skall vara 16. Det är ofta som det kommer ut några små ändringar här och var i TR.

Men jag håller med om att man måste vara privatdeckare för att hitta i TR.

Det är jag med på.

Frågan dök upp då två personer vägrade hantera hingsten då de påstod att man var tvungen att vara 18 för att leda hingst på tävlingsplats.

ok, då ja åxå med i matchen;)

men det tåls att upprepa att det är oansvarigt att låta en 11-åring sköta en häst själv, ännu mindre än hingst

Tycker också att det kan vara idé att tänka över lämpligheten i att 11-åringen hanterar denna hingst.

Som 3-års hingst kan det ju ganska fort från lugn och cool till att killen kommer på att han faktiskt är hingst..

och som andra säger, en hingst är alltid en hingst och det är inte ovanligt att de lugnaste trevligaste killarna av nån liten ynka anledning kan få spelet...
Kan räcka med att man har hanterat en ny häst i stallet innan och det blir en främmande lukt man kommer med...

Jag gillar hingstar! men som sagt en hingst är alltid en hingst och jag tycker inte att man lassar det ansvar det innebär att hantera dem på en 11-åring, bara för att det har gått bra innan.

En hingst jag jobbat med väntade tills han var 26-år innan han fick en knäpp och flög på ägaren för att denna varit inne hos en ny unghingst i stallet först.

hingst är absolut hingst...

och en treåring är en treåring...
red en treåring för ett år sedan (ett sto) hon var också världens snällaste om man brotser från alla de gånger då hon faktikst insåg att hon var mycket starkare än mig och mycket större än mig...
Det här stoet släppte jag alltid när jag satt av och hon gick efter mig in i stallet utan att jag gjorde någonting utan de gånger då hon tvärvände sparkade mig och stack till skogs.

mycket av diskussionen handlar om just hingstar men jag tycker att frågan kring treåringar och vem som sköter treåringar är minst lika viktig...

jo självklart. men ts döpte just tråden till "vem får hantera min hingst?"

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 152
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka