Sv: vem får hamtera min hingst?
Jag skulle inte låta någon 11 åring helt ensam sköta någon häst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle inte låta någon 11 åring helt ensam sköta någon häst.
/CS en tjej som var då 23 med erfarenhet fick sin käke brutet i 2 ställe och misstat 5 tänder pga min hingst fick syn på en "ny" sto på gården. Han var då 16 år och var "hur snäll som helst" och har aldrig betet så förut.
Ja jag har sett liknande saker hända, och problemet är att folk inte tror det förrän det händer, eftersom de flesta inte har erfarenhet av hingstar och att "är den snäll så är den snäll och då är det ingen fara".
Det finns folk (inte minst här på buke) som är väldigt naiva när det gäller hur hingstar kan bete sig i olika situationer.
Efter lite bläddrande i TR och sökande på SvRF:s hemsida har jag öht inte hittat den punkten. Hingst fanns inte med i något av registren. Men jag har också för mig att det står bör.
När vi är på tävling med Pluto brukar jag eller Tina leda honom och vi är över 16 år båda två så vi har inte reflekterat så noga över om det står bör eller ska.
(Imo är den punkten rätt dum. Det är mer än ålder som spelar in vid handhavande än hingst, t.ex. styrka, teknik, hästkunskap.)
jag har jordens trevligaste hingst! 3 år, en skötare på 11... hon hanterar honom utan problem i stallet bland alla ston o även när vi e ivåg. men det finns et par tjejer i stallet som inte tar i hann eftersom de inte e 18 år. jag vet att det e 18 år på tävling... men hur fungerar det annars??? carro