Vem får hålla din bebis?

Sv: Vem får hålla din bebis?

Kl

jag tillhör tyvärr de som inte vill att någon håller. Nu är han bara 2 veckor men det gör ont i hela mitt innre när någon tar honom. Gick ganska bra när mina systrar höll honom igår så det börjar väl gå över. Jag trodde inte jag skulle känna så då jag är en sån som alltid ska hålla andras barn. Jag tror det handlar om min osäkerhet i mig själv som mamma.

Alla som vill och som vi ser kapabla/friska nog att göra det.

Ang detta med ledsen bebis: Jag vet inte hur många gånger svärmor vilat ha dottern när hon varit ledsen som bebis, med orden: Jag kan ta henne, jag vet hur man gör.:crazy:
:crazy:
Då tänker jag såhär: om hon nu verkligen tror på det där själv; att ni inte "vet hur man gör" så borde hon ju just därför låta bli att ta barnet så att NI får öva er på "hur man gör". Eller planerar hon finnas tillgänglig som tröstperson dygnet runt? Sova mellan er i sängen kanske?

:D ;)

Kl

jag tillhör tyvärr de som inte vill att någon håller. Nu är han bara 2 veckor men det gör ont i hela mitt innre när någon tar honom. Gick ganska bra när mina systrar höll honom igår så det börjar väl gå över. Jag trodde inte jag skulle känna så då jag är en sån som alltid ska hålla andras barn. Jag tror det handlar om min osäkerhet i mig själv som mamma.

Jag tycker att du inte ska ha dåligt samvete för det. Ditt barn är bara 2 veckor gammalt och det är inte konstigt att du känner osäkerhet inför allt detta nya. Du har ingen skyldighet att låta andra hålla ditt barn (däremot kan det ju vara bra för dig/er om de värsta känslorna går över någon gång; det kan vara skönt med avlastning någon gång under de 18 år som ni kommer ha fullt föräldraansvar för parveln!;) )

Gäller det däremot även barnets pappa så finns ju många skäl att försöka komma över detta just vad gäller HONOM.

I det fall jag tänker på så handlar det nog om en person som ser sig själv som en bebisälskare OCH har självbilden (som andra också har av henom; du får väl gissa könet...:D) att "alla bebisar älskar mig". När då vår bebis INTE gör det så blir det ett (socialt) misslyckande och då går man undan för att försöka få barnet lugnt så att inte vi föräldrar och andra närvarande SER att "bebisexperten" faktiskt inte per automatik är "älskad" av alla små barn. Det är min/vår tolkning av beteendet.

(Den gången det hände så hörde jag barnet på håll en stund och efter en stund sa jag till min sambo: NU går jag och tar tillbaka barnet. Nu räcker det. Gick fram och sa: Nu tar jag NN. Svaret blev "jaaa ..." och barnet räcktes över.)

Jo jag fattade att det var en sån person, har också träffat på sådana, knepigt. Faktiskt rätt underhållande att du inte skrev ut könet, men nu vet jag ju att du fått en tjej senast! Men det nu har för betydelse.

Jag fattar precis hur du menar och jag tog det när hon sa det precis så som du förklarade : att vi inte kan. men jag tror hon menade mer att jag inte behövde oroa mig för att hon skulle göra henne mer ledsen eller nåt..
Jag brukade ge henne dottern och gotta mig åt att hon blev mer ledsen i hennes famn och man fick tillbaka henne efter 2 minuter :D

men så kom detta från samma svärmor som trots 4 egna barn var bergis på att barn gråter inte när de är övertrötta utan då sover de.. när de gråter så har de yill 95% säkerhet ont i magen ;)

Jag har gärna låtit andra hålla mitt barn, till en viss gräns.
Men nu har jag väldigt förstående vänner som bums lämnar tillbaka bebis om hen blir ledsen.
Jag tvingar aldrig någon att hålla mitt barn, men vill de så får de.
Undantaget var när sambons äldsta dotter fyllde 20 och sambons exfru bara precis plockade upp lillan från golvet(hon var då 3 månader gammal)
Dels så tycker jag inte precis om sambons exfru och dels så tycker jag att hon har f inte på mitt barn att göra:mad:!

Numer så bestämmer lillan själv vem som får hålla henne eller inte. Hon är nästan 9 månader nu och har precis genomgått en bara-mamma-och-pappa fas.
Ingen annan har kunnat ta henne, för då har hon gallskrikit. Och hon har även haft ett stort närhetsbehov och klängt väldigt mycket på oss.
Vilket har uppfattats av vissa som att hon är bortskämd:grin:

Nu i början så är det bara anhöriga. (familj och vänner). Annars så är kravet friska människor och på barnets villkor. Jag är en hök över mina barn så även den som donar med min son på 2,5 har mej alltid flåsandes i nacken:o

I princip alla som frågat, och så länge som barnet själv har velat. Det har inte varit en strid ström med människor, så det har aldrig varit ett problem.

Darriga mormor valde själv att bara hålla om hon satt ner, eftersom det blev för tungt annars.

Jo jag fattade att det var en sån person, har också träffat på sådana, knepigt. Faktiskt rätt underhållande att du inte skrev ut könet, men nu vet jag ju att du fått en tjej senast! Men det nu har för betydelse.

Det var inte könet på barnet jag syftade på utan snarare könet på "bebisälskaren". :angel:

Aha, då fattar jag! Är lite trög i skallen...Ja vad kan det vara för kön på sådana bebisälskare måntro? Det är nog karlar med mage, skägg och cowboyhatt tror jag!

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det någon som har/haft hörselkåpor till en bebis på 3 månader? Vilket märke och hur har passformen varit? :) Det är ingen...
Svar
10
· Visningar
462
Senast: VLMF
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
417
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 040
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod