Vem blir det?

shady

Trådstartare
Vilken hingst blir det som hamnar på årets hingstkatalog, tror ni? Själv tror jag på Don Charley eller Quite Easy.

Sv: Vem blir det?

Utav dina förslag tror jag att det blir Quite Easy. Det brukar ju aldrig vara hingstar så unga som Don Charley. Inte ens Tip-Top blev omslagspojke trots att han vann unghästmiljonen.

Förra årets mest framgångsrika avelshingstar var ju Cardento och Briar, och båda har ju redan fått äran att vara på omslaget!

Görel skrev:
Det brukar ju aldrig vara hingstar så unga som Don Charley. Inte ens Tip-Top blev omslagspojke trots att han vann unghästmiljonen.

Tack för att du smäcker mig på fingrarna när jag inte är vaken och kan tänka.
:o ;)

Men vem tror ni på själva? Dom jag sa var ju bara vad JAG trodde, även att Görel var finurlig och tänkte åt mig. :D

shady skrev:
Tack för att du smäcker mig på fingrarna när jag inte är vaken och kan tänka.
:o ;)

Inte meningen :o ;)

Om jag tänker tillbaka på de 30 årgångar hingstkataloger jag har så är det ju nästan alltid en hingst som varit mycket framgångsrik antingen genom sina egna prestationer eller genom sina avkommors. Q E har väl inte varit världens framgångsrikaste tävlingshäst under förra året, men leder han inte betäckningsstatistiken två år i rad nu?

Ska fnura vidare lite och se om jag kan komma på någon annan kandidat!

Jo QE ledde betäckningsstatestiken iallafall de två senaste åren (eller är det tom tre??) förra året tävlade han knappast alls, delvis var det pgs av att han användes så pass mycket i avel samt att "husse" hade väl en del annat på g och var kanske mest aktivast i världen heller när det gällde annat än OS.

Det är lungt, det vet du. :D Skall fundera vidare också. Kan ju vara så att man kan komma på fler kandidater.

Då kanske Cortez kunde vara aktuell igen ?

Hälsningar Helen

Nej det har ingen hingst varit. Jag bara gjorde en reflektion över avkommors prestation och typ årets breederstrophyhingst.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Förstår :)

Dammen leder väl hopp-BLUPEN, och Masten gångarterna, kanske blir det någon av dom!

Tror inte döda hingstar är så aktuella på omslaget även om det finns fryst sperma kvar efter honom.

Tror helt enkelt inte det är förstahandvalet med en död hingst, utan någon hingst som är "mer verksam" i aveln än vad Cortez är numera som kommer få omslaget, vem var det förra året som hade omslaget förresten?

OK, då tror jag inte på en "hoppehingst" utan en dressynisse.

Fast det var väl Bernstein och Briar på dom två innan :confused:
Då finns det kanske plats för en hoppherre till!

Sådana här viktiga frågor vill man ju ha svar på ;)

För att få veta vilka krierierna är för att hamna på första sidan mailade jag ridsport :p .

Här är svaret:Kriteriet brukar vara att hingsten ska ligga bra till som fadershingst i någon av den statistik som tas fram, exempelvis tävlingsstatistik, BLUP eller från 3-årstesten.

Vem det skulle bli i år avslöjar man inte i förväg. Men går man på treårsstatistiken så kanske du inte är helt ute och cyklar shady med ditt förslag på Quiet Easy :D

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 424
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30