Hemläxorna kommer i appar
tyskaglosor och allting.
Sedan kommer matteläxan i Nomp som typ kräver en ipad det är liksom väldigt smått annars.
Musikläxan kommer som ett stort blad som måste öppnas på dator eller platta där den är interaktiv och öppnas med text och ljud.
De hade tills nu knappt några böcker att ta hem och plugga i. Förra året -det är naturkunskapsprov jag behöver plugga -bra var är din bok. -jag har ingen - vad ska du plugga i? har du ett papper? -nej. vi ska googla.-vad är det ni ska kunna? - grundämnet kol -ok här är ett par filmer från jobbet,
De är inte riktigt kloka.
(vi har spenderat ganska lång tid och fundera över hur i helskotta föräldrar gör om de inte har smartphone till barnen Och en ipad hemma. Det har vi funderat över sedan förskoleklass. Stationär dator/laptop kanske man klarar sig utan.)
Alla scheman och all kommunikation med elever och föräldrar går via Unikum, kvartsamtal? på Teams under dagtid, på barnets dator, barnen får plugga hemma den dagen. För tre år sedan förutsattde de att föräldern jobbade hemma och kvartsamtalet var tillsammans på förälderns jobbdator (jag vet för jag fick en chockad blick över att barnet var hemma på sin stationära dator (delade mötet till honom) och jag o mannen var på våra datorer på jobbet). (i år fick de skoldator men det var likadant förra året) fyll i på Unikum. För sen ankomst? ramlar in på mailen omedelbart, bekräfta. Läxor kommer antingen på mailen till eleven, eller som kommentar från en lärare, eller som ett meddelande från en lärare, eller som ett inlägg under en kurs från en lärare eller som en del i provschemat, eller någon av fler kommunikationsvägar. -Fröken vad har vi i läxa -det står i Unikum. Tror inte barnet skulle klara sig genom en skoldag utan smartphone och de sitter med dem i korridorerna hela tiden.