Ja i landet, varifrån de behöver ambulansflyg, om man inte får låna av staten och inte har pengarna, vad ska de göra, stanna?
Ja det är en helt fruktansvärd situation för dem förstås. Vilket är anledningen till att man måste se till att ha försäkring.
Man önskar ju att det fanns obegränsat med pengar så vi kunde ta hem dem på statens bekostnad eller med lån.
Men för mig handlar det om att vi inte har obegränsat med skattepengar och jag tycker skattepengar ska gå till dem som har det sämst. Att resa är en lyx. Det är inte de på samhällets botten som reser utomlands i sex månader. så jag tycker att man här måste ta eget ansvar.
Vi har så många människor idag som har det svårt tex många äldre kvinnliga pensionärer, ensamstående barnfamiljer, psykiatrin och folk med funktionsnedsättningar. Så vilka grupper ska vi ta pengar ifrån för att kunna låna ut till folk med bra ekonomi som inte brytt sig eller missat att ta försäkring?
Det är stora summor som skattebetalarna ska låna ut;
ca fem svenskar per månad som behöver ambulansflyg vilket kostar upp till en miljon per person dvs 60 miljoner per år.
Om man istället klarar av att åka på vanligt flyg istället för ambulansflyg blir det lite mindre; ca en halv miljon utanför europa och ca 200 000 inom europa. Ett hundratal svenskar per år behöver detta. Så om man räknar 100 svenskar per år och tar ett genomsnitt på 300 000 per person gånger hundra stycken personer är detta 30 miljoner.
Så 90 miljoner per år som staten ska låna ut eller betala bara för att få hem folk.
Sen tillkommer kostnad för intensivvård i landet man är i. Det kan variera stort men upp till 50 000 per dygn får man räkna med.
Om vi också ska hjälpa folk där det handlar om dödsfall där personen inte har försäkring kan det enligt det jag hittat kosta väldigt olika beroende på omständigheter och land. Men man bör räkna med 120 000 utan försäkring. Jag räknar med 100 000 för enkelhetsskull. 1500 personer så det blir 150 000 000.
Jag vill inte vara hjärtlös men de 90 miljoner som det handlar om för att ta hem folk som åker på semester men inte haft försäkring är pengar jag tycker kan göra större nytta någonannanstans. Jag vill ha större satsningar på de som knappt har mat för dagen. Medan om man har råd att åka utomlands så behöver folk ta eget ansvar.
Så jag tycker att det man måste göra nu är att verkligen få ut till folk att de MÅSTE skaffa försäkring om de ska resa. Jag tycker att det redan kommuniceras mkt men uppenbarligen inte tillräckligt.